پرسش: مدیر سازمانی هستم که در مارکت کوچکی مشغول به فعالیت هستیم و عنوان برند اول در این مارکت را تصاحب کردهایم اما بهتازگی چند شرکت دیگر وارد این مارکت شده و سهم کوچکی از بازار را کسب کردهاند و سازمان ما در راستای کم کردن سهم بازار رقبا قصد ایجاد برند جدیدی را دارد. در این راستا چه پیشنهاداتی دارید؟
پاسخ کارشناس: بسیاری از سازمانهای معتبر دنیا در راستای گرفتن سهم بازار رقبا برنامهریزیهایی میکنند و معمولا برند اول بازار بیشتر این برنامهها را به حفظ سهم بازار خود اختصاص میدهد اما از طرفی بعضی از این سازمانها برندهای کوچک و جدیدی را وارد بازار میکنند و از این برندها که تحت عنوان برند جنگنده از آنها یاد میشود، در راستای کم کردن و گرفتن سهم بازار برندهای کوچک استفاده میکنند.
نکته بسیار حائز اهمیتی که باید در برندهای جنگنده در نظر گرفته شود این موضوع است که قیمت محصولات برند جنگنده حتما باید کمتر از برند اصلی باشد تا محصولات برند جنگنده بتواند آن بخشی از بازار را که برند اصلی نتوانسته پوشش دهد، کسب و سهم بازار برندهای کوچک را ازآن خود کند.
از طرفی توزیع برند جنگنده نیز باید در بخشی از بازار باشد که برند اصلی در توزیع آن ناتوان باشد و برند جنگنده باید روی شبکه توزیع خود بهخوبی سرمایهگذاری کند. در این میان برند جنگنده باید تا زمانی که رقبای کوچک را از بازار خارج نکرده در بازار بماند اما هنگامی که توانست سهم بازار برندهای کوچک را کسب کند و آنها را از بازار خارج کند، دیگر نیازی به وجودش در بازار نیست و میتوان برنامههایی را اتخاذ کرد که برند اصلی بتواند حداکثر بازار را پوشش دهد.