دوشنبه, ۳ دی(۱۰) ۱۴۰۳ / Mon, 23 Dec(12) 2024 /
           
فرصت امروز

هفته گذشته هتل المپیک تهران، میزبان مدیران ارشد صنعت پخش ایران، مدیران وکارشناسان واحدهای ستادی و پشتیبانی در صنعت پخش، مدیران و کارشناسان صنعت نرم افزار کشور و تعدادی از مدیران و کارشناسان سازمان های دولتی، وزارت صنعت، معدن وتجارت و وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات بود.

این گردهمایی تحت عنوان نخستین کنفرانس مدیریت مبتنی بر فرآیند در صنعت پخش (با نگاهی به نرم افزارهای پیشرفته سازمان) در روزهای سه شنبه و چهارشنبه، مورخ 12 و 13 مردادماه 1395 به همت انجمن مدیریت اجرایی ایران برگزار شد.

از جمله اهداف برگزاری کنفرانس مدیریت مبتنی بر فرآیند در صنعت پخش می توان به تفکر سیستمی و بحث های زیرساختی درباره مدیریت مبتنی بر فرآیند، مدل سازی و استانداردسازی فرآیندهای اصلی صنعت پخش، فناوری اطلاعات و انواع سیستم های پیشرفته سازمانی و اثربخشی آن در صنعت پخش، اجرای طرح های پژوهشی و اجرایی برای تولید محتوا، و رونمایی از دیتای اطلاعات پایه از اصناف کشور و همچنین اهداف پژوهش محور اشاره کرد.

نصرالله جهانگرد، قائم مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات، خسرو سلجوقی، قائم مقام سازمان فناوری اطلاعات، سعید امامی، دبیر راهبردی کنفرانس، پرویز درگی، نائب رئیس هیات مدیره انجمن مدیریت اجرایی ایران و سعید جارودی، دبیر انجمن صنعت پخش ایران از جمله سخنرانان این کنفرانس بودند. در ادامه به برخی از سخنرانی های کلیدی اساتید این حوزه پرداخته ایم:

***

پرویز درگی :

تبدیل سازمان های یادگیرنده به سازمان های تندآموز در مدیریت مبتنی بر فرآیند

در زمانی که رکود اقتصادی بزرگ در سال 2007 آغاز شد، فیلیپ کاتلر، پدر علم بازاریابی معتقد بود که اگر علمی بتواند جهان را از این بحران نجات دهد، علم اقتصاد و علم مارکتینگ است. اقتصاد، علم تخصیص بهینه منابع محدود برای ارضای خواسته های نامحدود است. علم مارکتینگ، علم و هنر نزدیک کردن شرکت ها و واسطه ها به مشتریان است. این نزدیکی دو بعد دارد: بعد اول، هرچه بیشتر در دسترس مشتریان بودن با صنعت پخش و توزیع و نرم افزارهای موجود و بعد دوم، نزدیکی از لحاظ دلی و احساسی و فهم و درک مشتری است.

برای آنکه بتوانیم از منابع محدود استفاده بهتری بکنیم تا بتوانیم به مشتری نزدیک تر شویم، باید به سوی علوم بین رشته ای حرکت کرد، چراکه هیچ یک از علوم به تنهایی نمی توانند مشکلات بشر را حل کنند. عدم قطعیت و پیچیدگی از جمله ویژگی های جهان در علوم بین رشته ای است. پس در دنیای پر از تکنولوژی و نرم افزارهای پیچیده که به سرعت در حال پیشرفتند، حرکت به سوی مدیریت فرآیندی لازم است.

مدیریت فرآیندی، ساختارهایی نتیجه گرا، بهره ور گرا و جامعیت نگر است. مدیریت مبتنی بر فرآیند به سمت رضایت مشتری، خشنودگرایی و تردیدگرایی حرکت می کند. سازمان ها باید از ساختار وظیفه ای جدا شده و به سمت ساختار مبتنی بر فرآیند حرکت کنند.  مدیران باید ببینند که آیا سازمان شان یک سازمان یادگیرنده است یا نه. سازمان های یادگیرنده سازمان هایی هستند که سه اصل یادگیری، یاددهنده، و یادگیری زایی را به خوبی در خودشان اجرا می کنند.

مهارت های فنی به تنهایی کافی نیست و باید در کنار آن مهارت بینشی داشت و رهبر سازمان که هدایتگر و رهبر فرآیند است باید بتواند این یادگیری را تبدیل به یک فرهنگ برای تمامی اعضای سازمان کند. یاددهی یکی از مشکلات سازمان ها خصوصاً در صنعت پخش است. مدیران ارشد از دراختیار گذاشتن اطلاعات و دانش خود به همکاران و کارمندان دریغ می ورزند. سازمان های فرآیندی باید بتوانند ارزش های دریافتی برای مشتریان را در مقایسه با شرکت های رقیب افزایش دهند.

در مدیریت مبتنی بر فرآیند باید سازمان های یادگیرنده را به سازمان های تندآموز تبدیل کرد. سازمان های مبتنی بر فرآیند سازمان های بلوغ یافته و به معنای واقعی کلمه عالمِ عاملِ عاشق هستند؛ می دانند که باید عالم باشند، پس دائماً باید یاد بگیرند، باید عامل باشند و یادگیری های شان را به مرحله اجرا بگذارند و به پرسنل و واسطه ها آموزش می دهند که باید عاشق مشتریان باشند.

نایب رئیس هیات مدیره انجمن مدیریت اجرایی ایران

***

***

سعید امامی :

مراحل انتخاب انواع راه حل های نرم افزاری در صنعت پخش

صنعت پخش یکی از اساسی ترین صنایع در کشور است و تمامی واحدهای تولیدی برای اینکه بتوانند محصولات را به دست مصرف کنندگان برسانند، نیاز به یک مسیر میانی و تندرو دارند. با تفکر سیستمی، برنامه ریزی و مدیریت بهینه تر و استفاده اثربخش تر از فناوری اطلاعات می توان این مسیر را بهبود بخشید.
«مراحل انتخاب انواع راه حل های نرم افزاری در صنعت پخش» عبارتند از:

صبورِ سریع باشید، نه عجولِ کُند

تصمیم درباره انتخاب نرم افزار برای کسب وکارهای کوچک و بزرگ در صنعت پخش از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. مراحل اصلی انتخاب انواع راه حل های نرم افزاری به ترتیب عبارتند از شناخت، تحلیل و شناسایی انواع نیازمندی ها و آلترناتیوها و انتخابِ مناسب ترین راه حل. در تمامی مراحل باید به برنامه ریزی دقیق در جهت کاهش هزینه ها و کار تیمی، سرعت بخشیدن منطقی به فرآیند تصمیم گیری توجه کرد. نباید عجول بود. صبور سریع باشید، نه عجول کُند.

پندار نیک، گفتار نیک، کردار نیک در مدیریت تصمیم گیری

در مدیریت تصمیم گیری باید جمله زرتشت را سرلوحه کار خود قرار داد؛ پندار نیک، گفتار نیک، کردار نیک. تمامی مراحل انتخاب نرم افزار باید با پشتیبانی مدیریت ارشد همراه باشد. سازمان ها باید در انتخاب و خرید نرم افزار به سایز سازمان توجه ویژه داشته باشند. بودجه خرید نرم افزار را با گردش مالی سازمان به خوبی بررسی کنند و سپس اقدام به خرید کنند.

طبق آمار و تحقیقات جهانی، شرکت ها باید بین یک تا 10درصد گردش مالی سالانه شان را هزینه خرید نرم افزار کنند. شرکت های ایرانی بهتر است یک درصد از گردش مالی سالانه، نه سود، را به خرید نرم افزار اختصاص دهند تا بتوانند بیش از یک درصد بازگشت سرمایه داشته باشند.

مدیر ارشدی که نداند چه می خواهد، مانند آلیس در سرزمین عجایب است

از مهم ترین فرآیندهای اجرایی برای انتخابِ راه حل، فرآیند تیم سازی و مدیریت پروژه است. از همان ابتدا باید کار را به صورت تیمی پیش برد. بدین منظور باید به تشکیل کمیته راهبردی که مدیر عامل باید رئیس کمیته باشد، تشکیل کمیته راهبری، تشکیل کمیته انتخاب که تمامی بخش ها برای انتخاب یک نرم افزار مناسب باید حضور داشته باشند، کنترل پروژه، مدیریت پروژه و هزینه یابی پروژه توجه کرد.

حمایت مدیریت ارشد و شفافیت در اینجا بیشترین اهمیت را دارد. مدیر ارشدی که نداند چه می خواهد، مانند آلیس در سرزمین عجایب است که نمی داند از کدام راه برود و درنتیجه از هر مسیری که حرکت کند، فرقی ندارد به کجا برسد. چنین مدیری بهتر است سراغ انتخاب نرم افزار نرود.

دبیر راهبردی کنفرانس

***

***

سعید جارودی :

ایجاد هماهنگی پخش با مدیریت مبتنی بر فرآیند

یک شرکت پخش مانند یک تیم فوتبال است. بین تمامی بخش های آن هماهنگی وجود دارد و در شرکت پخش باید به مواردی چون هسته مرکزی و فرآیند اصلی، فرآیندهای پشتیبانی، فرآیندهای توسعه، مدیریت مبتنی بر فرآیند توجه فراوان کرد. مدیریت مبتنی بر فرآیند مزایای فراوانی در شرکت های پخش دارد؛ هماهنگی در این صنعت را بیشتر می کند، سیر تغییر را تسهیل می بخشد، کارایی و اثربخشی سازمانی را افزایش می دهد، باعث تداوم بهسازی در سازمان می شود، فرآیندها نسبت به وظایف سازمانی تأثیر بیشتری می یابند و ارزیابی عملکرد بهبودی می یابد.

جارودی ضمن تأکید بر همکاری بانک ها و صنعت پخش اعلام کرد صنعت پخش آمادگی و توانایی لازم برای همکاری با بانک ها در تأمین اعتبار خرده فروشان را دارد.

دبیر انجمن صنعت پخش ایران

***

***

خسرو سلجوقی :

توسعه فراگیر با فناوری دیجیتال

در روز دوم کنفرانس خسرو سلجوقی، قائم مقام سازمان فناوری اطلاعات، سخنرانی خود را با موضوع «توسعه فراگیر با اقتصاد و فناوری دیجیتال» ارائه داد و بر اهمیت یکپارچگی اطلاعات تأکید کرد:

فناوری های دیجیتالی به سرعت در حال گسترش است، اما سود سهام دیجیتالی، رشد، اشتغال و خدمات عقب افتاده اند.

برای ایجاد کسب و کار سازنده تر و نوآورانه، اقداماتی نظیر سرمایه گذاری در زیرساخت های پایه، کاهش هزینه های انجام کسب و کار، تسهیل ورود به استارتاپ ها، تقویت توان رقابت، و تسهیل رقابت درمیان سکوهای دیجیتالی از مهم ترین اقداماتی است که باید انجام داد.

قائم‌مقام سازمان فناوری اطلاعات

***

***

نصراالله جهانگرد :

نقش IT در توسعه

نصراالله جهانگرد گزارش کوتاهی از وضعیت شبکه های ارتباطی کشور و نقش فناوری اطلاعات در توسعه کشورها و همچنین نکات و پیشنهاداتی در صنعت پخش ارائه داد:

در هر برنامه توسعه ای در دنیا به سه بعد توجه فراوانی شده است: اقتصاد، فرهنگ و امنیت. در دو دهه اخیر سه مولفه دیگر به آن اضافه شده است: مولفه های سرمایه انسانی، پارامترهای زیست محیطی و فناوری. این شش مولفه برنامه توسعه کشورهای دنیا را تحت تأثیر خود قرار می دهد. تأثیر فناوری در تمامی این حوزه ها باعث ایجاد یک دگردیسی و تغییر شدید شده است.

 کل اقتصاد شامل گردش کالا، خدمات و پول است. می توان از فاوا(سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات) در صنعت پخش در حوزه های مختلفی از جمله انبارداری هوشمند، به کارگیری IOT، به کارگیری سیستم های BI در سازمان ها و امکان ارتباط مکان محور NVS استفاده کرد.

کاهش زمان حرکت محصول از تولید و توزیع تا فروش و برگشت پول یکی از مهم ترین نکات در صنعت پخش است. مسئله استراتژیک باید کاهش دوره عمر توزیع کالا و بازگشت مالی باشد و این امر به معنای افزایش سرعت گردش کالا و پول است و اقتصاد به این امر نیازمند است.

باید در نظام پولی و بانکی، نظام کردیت، ابزارهای جدیدی برای پخش توزیع خلق شوند تا بتواند پشتیبان شبکه توزیع و کاهش ریسک در فرآیند در هر دو مارکت باشد.

جهانگرد حمایت دانشی و پژوهشی خود را در حوزه R&D  و تأمین تجهیز امکانات داده ای و اطلاعاتی اعلام کرد.

همچنین در بخشی از همایش، نیروهای جوانی که در زمینه تجارت الکترونیک فعال بودند، تجربیات شان را درباره روش های نوین فناوری اطلاعات در صنعت پخش، ارائه دادند. پانل های تخصصی از جمله برنامه های دیگر همایش بود که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

همزمان با برگزاری این کنفرانس، نمایشگاهی در مجاورت سالن اصلی کنفرانس جهت آشنایی مدعوین و شرکت کنندگان با آخرین دستاوردها و توانمندی های شرکت های فعال درحوزه نرم افزارهای پیشرفته سازمانی وصنعت پخش، طی دو روز برپاشد.

در پایان نیز از بانک اطلاعاتی کلیه شرکت های فعال در صنعت پخش (شرکت های پخش سراسری، پخش استانی، پخش محلی) و بانک اطلاعاتی کلیه شرکت های صنعت پخش در وزارت صنعت، معدن و تجارت رونمایی شد.

قائم‌مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/I7d0axGV
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
سفارش سئو سایتقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانلوازم یدکی تویوتاتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهکابینت و کمد دیواری اقساطیکفپوش پی وی سیتماشای سریال زخم کاری 4تخت خوابخرید کتاب استخدامیقیمت کمد دیواریکاشت ابرو طبیعیپارتیشنتاسیس کلینیک زیباییریفرال مارکتینگ چیست؟ماشین ظرفشویی بوشکوچینگ چیست
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه