آیا میدانستید راهبرد جایگزینی صادرات، صادرات محصولات غیرسنتی از قبیل محصولات اولیه فرآوری شده، کالاهای نیم ساخته صنعتی و کالاهای ساخته شده (کالاهای صنعتی) به جای صادرات سنتی محصولات اولیه (خام) است؟ این راهبرد بیشتر برای كشورهایی است كه دارای منابع معدنی غنی هستند.
فقدان فضای تولید رقابتی، واردات بیرویه و عرضه محصولات بدون در نظر گرفتن سازوکارهای اقتصادی، ما را به سمت فروش انبوه گاه بیبرنامه و ادامه بازاریابی کلاسیک سوق داده است. امروزه تعرفه واردات كالا به تنهایی نمىتواند کمک موثری به تولید بکند، بلکه فاکتورهاى بسیارى مانند نقدینگى واحدهاى تولیدی، تسهیلات ارائه شده به آنها، بهرهمندی از دانش و فناورى روز، قیمت تمام شده، هزینههاى سربار و بهرهورى نیز از نکاتى است که لازمه تولید با قیمت رقابتى است.