جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

مدتی است گروه‌های متعددی در فضای مجازی تحت عنوان «خودروی صفر نخرید»،‌ «خرید خودروی صفر ممنوع»، «خودرو نخرید تا ارزان شود» و امثال آن ایجاد شده و همراهان بسیاری را در خود جای داده است. این کمپین فضای بازار داخلی خودرو را تحت تأثیر قرار داده و برخی معتقدند باعث رکود در این بازار و پر شدن انبارهای خودروسازان داخلی شده، به‌طوری‌که برخی افراد کنجکاو را بر آن داشته تا از طریق نقشه‌های ماهواره‌ای، انبار‌های این دو مجموعه خودروساز را زیر نظر بگیرند!

اگر به گذشته نگاه کنیم، ریشه اصلی این بحث، به زمان پافشاری خودروسازان بر افزایش قیمت و اعتراض مشتریان در رابطه با بالا بودن قیمت ماشین‌های ایرانی بر می‌گردد. همچنین به نظر می‌رسد که این کمپین تنها تمرکزش بر نخریدن خودرو از دو خودروساز داخلی نباشد و بسیاری از خودروهای وارداتی را نیز به دلیل بالا بودن بیش از حد قیمت آنها تحریم کرده باشد.

25252424525412425252452

این کمپین مثل هر موضوع دیگری مخالفان و موافقان زیادی دارد که برخی از نداشتن خودروی داخلی و بیکاری تعطیلی این کارخانه‌ها صحبت کردند و برخی دیگر نیز بر کیفیت بسیار پایین در مقایسه با قیمت‌های بسیار بالای آنها اظهارنظر کرده و مقاله‌هایی طراحی کرده‌اند. علاوه بر آن، این کمپین از لطف طنزپردازان نیز بی‌نصیب نمانده‌اند.

حال این کمپین آنقدر بزرگ شده که صدای برخی مسئولان را در آورده تا جایی که برخی از شخصیت‌های سیاسی نسبت به این بحث موضع‌گیری‌هایی داشتند و عاملان تشکیل این گروه‌ها را خائن و ضد انقلاب خواندند. برخی از کارشناسان و تحلیلگران صنعت نیز ایجاد چنین گروهی را نارضایتی مشتریان از کیفیت خودروهای داخلی می‌دانند و برخی دیگر معتقدند مافیا پشت پرده کمپین نخریدن خودروهای داخلی است!

با توجه به کیفیت خودرو‌های داخلی و بحث مذاکرات آنها با خودروسازان خارجی برای مشارکت در ساخت خودرو بعد از توافق هسته‌ای و اجرایی شدن لغو تحریم‌های اعمال شده بر صنعت، نکته جالب اینجاست که مجموعه‌های داخلی ادعای رقابت با خودروی خارجی را دارند و معتقدند که از آنها عقب نمانده‌اند، اما این‌گونه به نظر می‌رسد که این رقابت، در زمینه قیمت باشد نه کیفیت محصولات‌شان!

این کمپین در صورتی مؤثر واقع خواهد شد که صدای مشتریان را به جایی برساند و تصمیمات صحیحی در این راستا اتخاذ شود، به‌طوری‌که جای این همه جنجال، توهین و به اصطلاح لج و لجبازی به اصلاح ساختار کیفیت و قیمت خودروهای ملی بیندیشیم! بهتر است جای کپی‌برداری از یک مدل خودرو و معرفی آن به‌عنوان خودرویی جدید، یک طرح اما مقاوم با قیمتی به صرفه ساخته شود تا مجبور نشویم با خودروی پیکان در مسابقات سرعت فرمول یک، شرکت کنیم!

* کارشناس بازار سرمایه

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/QAfTX4ol
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه