مدتی است گروههای متعددی در فضای مجازی تحت عنوان «خودروی صفر نخرید»، «خرید خودروی صفر ممنوع»، «خودرو نخرید تا ارزان شود» و امثال آن ایجاد شده و همراهان بسیاری را در خود جای داده است. این کمپین فضای بازار داخلی خودرو را تحت تأثیر قرار داده و برخی معتقدند باعث رکود در این بازار و پر شدن انبارهای خودروسازان داخلی شده، بهطوریکه برخی افراد کنجکاو را بر آن داشته تا از طریق نقشههای ماهوارهای، انبارهای این دو مجموعه خودروساز را زیر نظر بگیرند!
اگر به گذشته نگاه کنیم، ریشه اصلی این بحث، به زمان پافشاری خودروسازان بر افزایش قیمت و اعتراض مشتریان در رابطه با بالا بودن قیمت ماشینهای ایرانی بر میگردد. همچنین به نظر میرسد که این کمپین تنها تمرکزش بر نخریدن خودرو از دو خودروساز داخلی نباشد و بسیاری از خودروهای وارداتی را نیز به دلیل بالا بودن بیش از حد قیمت آنها تحریم کرده باشد.
این کمپین مثل هر موضوع دیگری مخالفان و موافقان زیادی دارد که برخی از نداشتن خودروی داخلی و بیکاری تعطیلی این کارخانهها صحبت کردند و برخی دیگر نیز بر کیفیت بسیار پایین در مقایسه با قیمتهای بسیار بالای آنها اظهارنظر کرده و مقالههایی طراحی کردهاند. علاوه بر آن، این کمپین از لطف طنزپردازان نیز بینصیب نماندهاند.
حال این کمپین آنقدر بزرگ شده که صدای برخی مسئولان را در آورده تا جایی که برخی از شخصیتهای سیاسی نسبت به این بحث موضعگیریهایی داشتند و عاملان تشکیل این گروهها را خائن و ضد انقلاب خواندند. برخی از کارشناسان و تحلیلگران صنعت نیز ایجاد چنین گروهی را نارضایتی مشتریان از کیفیت خودروهای داخلی میدانند و برخی دیگر معتقدند مافیا پشت پرده کمپین نخریدن خودروهای داخلی است!
با توجه به کیفیت خودروهای داخلی و بحث مذاکرات آنها با خودروسازان خارجی برای مشارکت در ساخت خودرو بعد از توافق هستهای و اجرایی شدن لغو تحریمهای اعمال شده بر صنعت، نکته جالب اینجاست که مجموعههای داخلی ادعای رقابت با خودروی خارجی را دارند و معتقدند که از آنها عقب نماندهاند، اما اینگونه به نظر میرسد که این رقابت، در زمینه قیمت باشد نه کیفیت محصولاتشان!
این کمپین در صورتی مؤثر واقع خواهد شد که صدای مشتریان را به جایی برساند و تصمیمات صحیحی در این راستا اتخاذ شود، بهطوریکه جای این همه جنجال، توهین و به اصطلاح لج و لجبازی به اصلاح ساختار کیفیت و قیمت خودروهای ملی بیندیشیم! بهتر است جای کپیبرداری از یک مدل خودرو و معرفی آن بهعنوان خودرویی جدید، یک طرح اما مقاوم با قیمتی به صرفه ساخته شود تا مجبور نشویم با خودروی پیکان در مسابقات سرعت فرمول یک، شرکت کنیم!
* کارشناس بازار سرمایه