به جرات میتوان گفت دیوید بکهام یکی از معروفترین برندها در دنیای ورزش است. این فوتبالیست که در عرصه تبلیغات حضور فعالی دارد، توانسته با به کارگیری استراتژیهای مناسب، در همه دنیا برای خود شهرت و اعتبار کسب کند و به یک برند بینالمللی تبدیل شود. این موفقیت میتواند آموزههای زیادی را برای بازاریابان بینالمللی داشته باشد تا با استفاده از آن محصول و خدمت خود را از سایرین متمایز کنند. در ادامه چند نکته از درسهای بازاریابی دیوید بکهام را میخوانید.
برای خود پایگاه خارجی ایجاد کنید
برای سفر کردن به بازارهای جدید هیچ پایانی وجود ندارد. اگر واقعا میخواهید در بازاری موفق شوید، باید آن را از نزدیک تجربه کنید. شما تا زمانی که در یک فرهنگ زندگی نکرده باشید نمیتوانید ظرافتهای آن را درک کنید، نمیتوانید رفتار مصرفکنندگان در آن فرهنگ خاص را درک کنید و نمیتوانید با قطعیت بگویید این مصرفکنندگان به بازاریابی شما چه عکسالعملی نشان خواهند داد.
بکهام با وجود اینکه اوضاع خوبی در منچستریونایتد داشت، اما در سال 2003 این باشگاه را به مقصد اسپانیا و تیم رئالمادرید ترک کرد.
بکهام تا آن زمان هم شناختهشده بود، اما ورود به بازار جدید باعث شد به یک فوق ستاره تبدیل شود. محبوبیت او خارج از اروپا، بهویژه در آسیا تاحد زیادی مرهون حضور وی در رئالمادرید است.
رفتن وی به لسآنجلسگالکسی امریکا نیز دقیقا به همین دلیل بود. ملحق شدن بکهام به تیمی که تا آنزمان بسیاری از هواداران فوتبال اسم آن را هم نشنیده بودند، دلیلی نداشت جز اینکه وی بهفکر گسترش دادن دامنه شناخت بینالمللی از برند خود بود.
شاید اینجا اینسوال پیش آید که نکند رفتن به بازارهای خارجی، تمرکز ما را در بازار داخلی از بین ببرد؟ این سوالی بود که بسیاری از انگلیسیها نیز داشتند زیرا آنها معتقد بودند رفتن بکهام به امریکا او را از تیم ملی انگلستان دور خواهد کرد.
با اینحال تعهدی که بکهام بهعنوان کاپیتان تیم ملی انگلستان از خود نشان داد، باعث شد او به یکی از محبوبترین کاپیتانهای تاریخ فوتبال این کشور تبدیل شود. البته رفتوآمدهای گاهوبیگاه وی به انگلستان نیز باعث میشد او هرچند وقت یکبار تیتر اول روزنامهها و مجلات باشد.
بنابراین گسترش بازار جهانی به معنای کمتوجهی به بازار محلی نیست. یک بازاریاب موفق باید بتواند به هر دو بازار به اندازهای که شایستگی دارند توجه کند و تصویری زیبا از برند خود در هردوی آنها ارائه دهد.
جشن موشها در غیاب گربه
هرگاه حضور بکهام در یکی از بازارهایی که برای خود ساخته بود، کمرنگ میشد، شایعهها قوت میگرفت که چنین و چنان شده است.
از اینرو دیوید بکهام تا جایی که میتواند نمیگذارد از آخرین حضورش در یکی از کشورهایی که در آنها به برند تبدیل شده است، مدت زمان زیادی بگذرد و سعی میکند برای چند ساعت هم که شده به آنجا سربزند.
اگر به فکر موفقیت در بازارهای جهانی هستید، باید نسبت به حضور خود متعهد باشید و برای قربانی کردن برخی از چیزها برای رسیدن به اهداف مهمتر، خود را آماده کنید.
اگر مدیریت امور را بهطور کلی به فرد دیگری بسپارید و خودتان کاملا از بازار کشوری که به آنجا رفتهاید، فاصله بگیرید، باید منتظر بروز مشکلات جدی باشید.
زبان کشور مقصد را بیاموزید
بکهام زمانی که به رئالمادرید رفت، برای یادگیری زبان اسپانیایی وقت و انرژی زیادی صرف کرد. حتی همسر و فرزندان وی نیز زبان اسپانیایی یادگرفتند. بکهام در مصاحبهای به شوخی گفت که فرزندانش به او زبان کوچهبازاری اسپانیایی میآموزند.
اگر بهدنبال موفقیت در بازار کشوری هستید، زبان، اصطلاحات و ظرافتهای فرهنگی آن کشور را بیاموزید.
شاید هیچگاه نتوانید بر زبان آنکشور مسلط شوید، اما مردم آنجا از دیدن اینکه شما برای زبانشان احترام قائل هستید و برای یادگیری آن وقت گذاشتهاید، خوشحال میشوند و به این تلاش شما احترام میگذارند. همچنین میتوانید در تیم بازاریابی خود از کارمندان محلی استفاده کنید که قادر باشند با مصرفکنندگان به زبان خودشان صحبت کنند.
با افراد محلی دوست شوید
نخستین کار بکهام پس از پیوستن به لسآنجلسگالکسی این بود که بهسراغ هنرپیشه معروف تام کروز رفت و با او عکس گرفت. محبوبیت کروز در امریکا و بهویژه در لسآنجلس سبب شد که رسانههای بریتانیایی قبول کنند بکهام در محیط جدید خود پذیرفته شده است همچنین مردمی که تاکنون خیلی با بکهام آشنا نبودند، از اینطریق او را بهتر شناختند.
هویت خود را از دست ندهید
شاید حالا فکر میکنید برای موفقیت در بازارهای مرزی باید هویت کسبوکار خود را کاملا تغییر دهید. نه! اینطور نیست. اگر تابهحال صدای بکهام یا همسر او را شنیده باشید، متوجه میشوید آنها انگلیسی را با لهجه بریتانیایی صحبت میکنند و هیچوقت سعی نکردهاند لهجه خود را عوض کنند. دیوید در مراسم افتتاحیه المپیک لندن حضور پررنگی داشت و تعهد خود به کشورش را به خوبی نشان داد.
او حتی زمانی که به تیمملی انگلستان دعوت نشد، در کنار این تیم به جام جهانی رفت تا به افزایش انگیزه بازیکنان کمک کند. مطمئنا هر مصرفکننده بهدلیل خاصی به برند شما علاقهمند خواهد شد، پس لازم نیست جوهره و ذات برند خود را تغییر دهید. فقط لازم است برای محبوب شدن در یک فرهنگ جدید، در بازاریابی خود تغییرات لازم را بهوجود آورید.