مدیرعامل بیمه کوثر، صنعت بیمه کشور را حول سه بخش بیمه گری، اتکایی و سرمایه گذاری ارزیابی کرد و گفت: در بخش بیمه گری، صنعت بیمه فنی تر، پیچیده تر و رقابتی تر شده است و این رقابت تا جایی پیش رفته است که شائبه های دامپ اتفاق می افتد و این به معنی حرکتی پرشتاب به سمت یک ضرر بیشتر است.
به گزارش «فرصت امروز»، مشعلچی، مدیرعامل بیمه کوثر بیان کرد: صنعت بیمه از نداشتن خلاقیت و نوآوری، کم بودن نیروی انسانی متعهد ومتخصص و نبود ابعاد آموزشی و دانشی مناسب برای ارتقای توان فنی تمام نیروهای فعال در این صنعت رنج می برد و با توجه به اینکه پژوهشکده بیمه نقش مؤثری در این زمینه دارد، جا دارد در کنار فعالیت های پژوهشی به بخش آموزشی نیز برای بالابردن توان فنی وعلمی افراد در این صنعت بپردازد.
مدیرعامل بیمه کوثر در بخش اتکایی به فرصت های ایجاد شده پس از برجام اشاره کرد و گفت: فرصت های به وجود آمده پس از برجام بالقوه مانده وبه بالفعل تبدیل نشده است. برای صنعت بیمه کشور می توانیم پذیرش اتکایی را با افزایش توانگری مالی، ظرفیت های دانشی مناسب و طراحی مناسب تقویت کنیم چرا که کشورهای حاضر در صنعت بیمه، تنها سرمایه پذیر هستند و در این صنعت سرمایه گذاری نمی کنند.
مشعلچی، در بخش سرمایه گذاری شرکت های بیمه ای به مشکلات آن اشاره و بیان کرد: با کاهش سود سپرده های بانکی فرصتی برای صنعت بیمه ایجاد شده، ولی هنوز تبدیل به ظرفیت سازی نشده است. در حال حاضر سرمایه گذاری در کشور پرریسک است که به دنبال آن مدیران را بسیار محتاط کرده است و همچنین سپرده گذاری در بانک توسط شرکت های بیمه به عنوان یک تفکر قالب پذیرفته شده است که باید اصلاح شود.
وی در مورد آیین نامه60 و تأثیر آن بر سرمایه گذاری افزود: این آیین نامه در زمان خود با کنترل شرکت های بیمه، حرکات پرریسک این شرکت ها را مدیریت کرده است که خروجی این سرمایه گذاری ها منجر به ورشکستگی شرکت های بیمه نشود، اما در حال حاضر احتیاج به بازنگری دارد، چرا که با توجه به محدودیت هایی که در فضای بیرون برای سرمایه گذاری وجود دارد، بعد از پیدا کردن فضای مناسب برای سرمایه گذاری این آیین نامه 60 است که محدودیت سرمایه گذاری را به شرکت های بیمه تحمیل می کند.
مدیرعامل بیمه کوثر بازارهای هدف این شرکت را داخلی، منطقه ای و فرامنطقه ای معرفی کرد و گفت: در بخش بیمه گری هدف نهایی افزایش توانگری مالی و فضای کسب وکار مناسب، بازارهای منطقه ای وفرامنطقه ای است. بیمه کوثر همچنین در جذب بیمه های اتکایی اقداماتی را برای همکاری با کشورهای عراق، افغانستان و سوریه انجام داده است، اما برنامه ریزی ها و هدف گذاری های نهایی این شرکت، کشور های توسعه یافته است. وی افزود: رفتن به سمت بیمه های غیر خودرویی و سرمایه گذاری در بیمه های مسئولیت، آتش سوزی و عمر و زندگی و دیگر بیمه ها از اهداف و برنامه های این شرکت در رسیدن به بازارهای هدف است.
مدیرعامل بیمه کوثر، راهکارهای جلب اعتماد عمومی در صنعت بیمه را تسهیل سازی و کیفی سازی خدمات و تعهدات شرکت های بیمه ای مطرح کرد و گفت: در بحث تسهیل سازی، باید ارائه خدمات و انجام تعهدات بدون مشکل و روان باشد و همچنین خدمات را به صورت غیرحضوری انجام داد تا بتوان از بوروکراسی عجیب اداری دوری کرد. در بخش کیفی سازی باید سرعت، دقت و انجام تعهدات حتی به مقداری اندک بیش از انتظارات مردم باشد تا رضایت مشتری را دربرگیرد.
در پایان وی از ایجاد زیرساخت های مناسب و تشکیل اداره طراحی و محاسبات فنی برای طراحی و معرفی محصولات بیمه ای نوین خبر داد و طرح جدید بیمه ماهواره این شرکت را به عنوان نخستین شرکت بیمه ای که مجوز های لازم را گرفته است و در پی عملیاتی کردن آن است، معرفی کرد.