دکـــوراسیـــون و طــراحـی دکوراسیون به خودی خود اینقدر جذابیت دارد که افراد زیادی اعم از تحصیلکرده و تحصیل نکرده، پولدار و بیپول خواستار ورود به این بازار هستند اما افرادی که قصد دارند در شرایط اقتصادی فعلی وارد این بازار شوند، باید بسیار سنجیده عمل کنند و اینگونه نیست که بتوانند خیلی سریع به درآمدزایی برسند. این سنجیده عمل کردن به حدی مهم است که دکوراسیون را به فعالیتی کم ریسک تبدیل میکند و شاید تنها تهدید آن رقبا باشند. اگر یک سرمایهگذار چنین ویژگیهایی داشته باشد، میتواند با یک سرمایه 150 تا 200میلیون تومانی وارد این بازار خوش جلوه شود و کسبوکاری را راه بیندازد.
البته این میزان سرمایهگذاری برای افرادی است که میخواهند بهصورت گسترده و تحت عناوین ثبت شده و کاملا رسمی کار خود را آغاز کنند. در همین رابطه و در خصوص سرمایه مورد نیاز برای این کار و تهدیدها و فرصتهای بازار طراحی دکوراسیون، گلرخ بحرالعلومی، مدیرعامل شرکت طرحپرداز پایا، طراح و مجری دکوراسیون داخلی توضیحاتی به «فرصت امروز» داده است.
نوآوری کم است
گلرخ بحرالعلومی هم مانند بسیاری از همکاران خود با تاکید بر اهمیت ایده و نوآوری در بازار دکوراسیون میگوید: میتوانم به جرات بگویم چیزی که در این بازار کم است، ایده و نوآوری است. وی در مورد سرمایه مورد نیاز برای راهاندازی یک شرکت طراحی و اجرای دکوراسیون میگوید: اگر کسی بخواهد وارد این عرصه شود، باید در ابتدای کار، یک دفتر کار 40 تا 50متری و پنج نفر نیرو را که شامل طراح و بخش فروش و ستادی است، در اختیار داشته باشد و باید برای ثبت و تاسیس چنین شرکتی، 150 تا 200میلیون تومان هزینه کند. البته تمام ماجرا به اینجا ختم نمیشود، زیرا پس از تاسیس و راهاندازی شرکت، سرمایهگذار باید در بازاری که وفور دفاتر و شرکتهای دکوراسیون وجود دارد، جستوجو کند تا بتواند از جمع رقبا پروژهای را به خود اختصاص دهد. به این ترتیب کمی روند کار کردن در این بازار سخت میشود مگر اینکه یک شرکت بتواند طرح نو و ایده خلاقانهای را به تصویر بکشد و حرف تازهای بزند.
باید سنجیده عمل کرد
بحرالعلومی با تاکید بر اینکه با توجه به شرایط اقتصادی حاکم، باید در بازار دکوراسیون بسیار سنجیده عمل کرد، میگوید: اینطور نیست که یک نفر یک دفتر یا شرکت طراحی دکوراسیون تاسیس کند و بعد از 20 روز نخستین پروژه را بگیرد. البته شاید حتی تا حدود هفت سال پیش یک شرکت دکوراسیون چند روز پس از تاسیس میتوانست پروژهای را در اختیار بگیرد ولی امروز اینطور نیست و باید حتما تجربه و مهارت وجود داشته باشد.
وی در ادامه میافزاید: بسیاری از افراد پس از فارغالتحصیل شدن تصور میکنند که با توجه به اینکه از نظر تئوری کامل هستند، میتوانند خیلی سریع به درآمدزایی برسند اما اصلا اینگونه نیست. لازم است این افراد به انجمنها و اتحادیههای صنفی اعتماد کنند، وقت بگذارند و با شرکتهای بزرگ کار کنند و سپس اگر در خود این ظرفیت را دیدند، وارد این عرصه و تاسیس شرکت و دفتر شوند.
به گفته بحرالعلومی، بعد از سرمایهگذاری اولیه، باید به فکر تامین هزینههایی مانند کاتالوگ، وبسایت و حضور در شبکههای مجازی و اجتماعی بود و در عین حال از یک تدبیر بسیار قوی برخوردار بود تا بتوان در این صنف باقیماند و به فعالیت ادامه داد. همچنین فردی که وارد این عرصه میشود، باید به این موضوع توجه کند که نیروی انسانی ثابت مورد نیاز برای انجام این کار حداقل پنج نفر است و این تعداد ممکن است تا20نفر نیروی ثابت هم برسد. البته در بعضی پروژهها ممکن است از نیروهای همکار دیگری نیز استفاده شود.
عرض اندام در فضای مجازی
وی استفاده از فضای مجازی و شبکههای اجتماعی را به منظور معرفی محصولات شرکتها میداند و میگوید: نمیتوان گفت که این کار شرکتها را به درآمد میرساند، اما نوعی اعلام حضور و معرفی است وعرضاندام برای همکاران است. اما بهظاهر شرکتهای طراح و مجری دکوراسیون از راهکارهای مختلفی برای عرضه و فروش محصولات خود استفاده میکنند که تبلیغات در رسانهها، حضور در نشریات تخصصی صنف، استفاده از سوابق کاری و استفاده از برخی رابطهها میتواند از جمله آنها باشد.
تنوع وارداتیها بیشتر است
اما تهدیدها و ریسکهای سرمایهگذاری در بازار دکوراسیون چیست؟ مدیرعامل شرکت طرح پرداز پایا در پاسخ به این پرسش اظهار میدارد: کار خدماتی ریسک ندارد، زیرا یک حرکت آهسته و پیوسته است. از همین رو اگر در بازار دکوراسیون سنجیده عمل شود، ریسکی وجود ندارد و تهدید آن هم فقط رقبا میتوانند باشند. در حالی که در بازار دکوراسیون کیفیت و مرغوبیت مواد اولیه بسیار مهم است، فعالان این عرصه برای انجام فعالیتهای خود هم از تولیدات داخلی و هم از محصولات وارداتی استفاده میکنند. در همین رابطه بحرالعلومی تاکید میکند که در مورد تهیه مواد اولیه تنها مشکلی که وجود دارد، مربوط به یراقآلات است؛ آن هم نه از نظر کیفیت بلکه از نظر تنوع، زیرا تنوع یراقآلات و اتصالات وارداتی بسیار بیشتر از تولیدات داخلی است.
پروانهای برای آغاز کار
اما نحوه اخذ مجوزها برای آغاز فعالیت هم سوالی است که میتواند ذهن یک سرمایهگذار را به خود مشغول کند. بحرالعلومی در این ارتباط اظهار میدارد: در ابتدا با مشخصهها و مدارک تحصیلی و امکانات موجود، شرکت ثبت میشود ولی از نظر صدور مجوز، اگر شرکت تولیدکننده باشد باید از وزارت صنعت، معدن و تجارت و اگر طراح و معمار باشد باید از اتحادیه یا انجمن صنفی مرتبط، مجوزهای لازم را دریافت کند. در کشور ما شرکتهای طراح و مجری دکوراسیون امکان استفاده از تسهیلات بانکی را دارند و در صورتی که صاحب تشکیلات تولیدی باشند، میتوانند تسهیلات دریافت کنند، اما بهعنوان طراح چنین امکانی برای آنان مهیا نیست. هر چند که این تسهیلات سقف و کف ندارد و بستگی به میزان سرمایهگذاری و طرح توجیهی دارد، اما به میزان 70درصد سرمایهگذاری انجام شده، امکان پرداخت تسهیلات وجود دارد.