هاشم یکهزارع، مدیرعامل ایران خودرو گفت: «انباشت خودرو در پارکینگهای این شرکت به دلیل عدم خریدار صحت ندارد.» او در پانزدهمین نمایشگاه خودرو و صنایع وابسته در جمع خبرنگاران با رد خبرهای مربوط به فروش نرفتن محصولات ایرانخودرو توضیح داد: «هماکنون از ابتدای خط تولید یک خودرو تا شمارهگذاری آن حدود 16 روز زمان میبرد. این درحالی است که در گذشته این پروسه سه ماه طول میکشید.»
مدیرعامل ایران خودرو در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه آیا شرکای اول ایرانخودرو در همکاریهای بینالمللی انتخاب شدهاست یا خیر، تصریح کرد: در حال حاضر همان مذاکرات قبلی در جریان است. ما به دنبال شریک چهارم خود هستیم اما این امر به این معنا نیست که این شریک در درجه چهارم همکاری ما قرار دارد، بلکه قطعاً ما به دنبال یک شریک اروپایی غیرفرانسوی در کنار پژو، سوزوکی و رنو هستیم. یکهزارع افزود: ایران خودرو پس از انتخاب شریک چهارم خود حجم همکاریهای شرکای خود را مورد ارزیابی قرار میدهد و شریک اول خود را اعلام خواهد کرد.
مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به اینکه پروسه تولید یک محصول جدید با شرکای بینالمللی حدود یک سال و نیم زمان میبرد، تصریح کرد: مطمئناً بعد از تولید این محصولات قیمت آنها نسبت به محصولات فعلی تولید داخل بالاتر خواهد بود. البته این موضوع در مورد محصولات اروپایی صدق میکند. یکهزارع در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا وزارت صنعت سیاستگذاری یا دستورالعمل جدیدی را به شرکت خودروساز برای انعقاد قرارداد با شرکتهای خودروساز بینالمللی ابلاغ کرده است یا خیر، گفت: وزارتخانه چارچوبهای انعقاد قرارداد برای ما مشخص کرده است اما وارد جزییات نمیشود. این چارچوبها همانند صادرات، حجم خودکفایی یا سرمایهگذاری و تأسیس مراکز تحقیقات مشخص است و خودروسازان باید در چارچوب آنها فعالیت کنند.
به گفته مدیرعامل ایران خودرو، «فروش ویژه خودرو به کارمندان دستگاههای دولتی موضوع جدیدی نیست و در زمانهای مختلفی شرکتهای خودروساز با انعقاد قراردادهایی تسهیلاتی را برای خرید خودرو برای کارمندان دستگاههای مختلف از جمله دولتی درنظر میگیرند.یکه زارع در رابطه با پرداخت غرامت شرکت بنز به ایران خودرو با اشاره به اینکه «این مسائل درون شرکتی است» از ارائه توضیحات بیشتر خودداری کرد و در مورد پرداخت غرامت شرکت پژو به این شرکت در ازای قطع همکاریها نیز گفت: در حال حاضر مشغول بررسی دریافت غرامت از شرکت پژو هستیم ولی هنوز نتایج نهایی کسب نشده است.
یکهزارع در رابطه با قیمت خودرو که شرکتهای خودروساز این روزها تقاضای افزایش قیمتها را دارند نیز تصریح کرد: شورای رقابت براساس یک فرمول قیمت خودرو را تعیین میکند. در این فرمول شاخصههای مختلفی با احتساب هزینههای تولید در نظر گرفته شده است که در نهایت قیمتهای نهایی تعیین میشود. وی با اشاره به اینکه باید منتظر ماند و دید بعد از تشکیل جلسه شورای رقابت کدام خودرو مشمول افزایش قیمت خواهد بود، گفت: اینکه میگویند با توجه به رکود باید قیمت خودرو نیز کاهش پیدا کند صرفاً اظهارنظرهای شخصی است.
وی در مورد این موضوع که آیا خودروی 308 جایگزین 405 خواهد شد، گفت: اگر قرار باشد همکاری ما با پژو ادامه پیدا کند به مرور محصولات جدیدی در راستای این همکاری وارد بازار میشوند که یکی از آنها میتواند خودروی 308 باشد. اما هماکنون مشخص نیست که 308 قرار است جایگزین کدام محصول فعلی ایران خودرو باشد.
معرفی هایما اس 7 در نمایشگاه پانزدهم
از سوی دیگر خودروی هایما اس 7 که دومین خودروی شاسی بلند گروه تولیدی ایران خودرو است در نمایشگاه پانزدهم خودرو و صنایع وابسته معرفی شد. بیژن زاهدی فرد، مدیرعامل ایران خودرو خراسان درباره خودروی هایما گفت: «فعالیت اجرایی راهاندازی خط جدید هایمادرایران خودرو خراسان ازآبان سال 93 بهصورت جدی آغازشد و تولید هایما را میتوان سرآغاز دوره نوین در محصولات ایران خودرو دانست. هایما اس 7 از نوع شاسی بلند تک دیفرانسیل و دردو کلاس اتوماتیک ودستی با حجم موتور دولیتری و150 اسب بخار توان تولید میشود.»
وی تصریح کرد: براساس راهبردهای مدیریت ارشد گروه صنعتی ایران خودرو، تولیدات چینی سهم 5درصدی دارند و در صورت تولید یک میلیون دستگاه خودرو حداکثر 50هزار دستگاه هایما تولید خواهد شد.