امروز بحث تولید صابون های زینتی یکی از سودآورترین انواع سرمایه گذاری در ابعاد خانگی یا حتی کارگاه های کوچک است. درحالی که این رویه در کشورمان ایران هنوز زیاد مورد توجه قرار نگرفته و مورد توجه نیست.
احمدرضا وطن پور در این رابطه می گوید: ایده فعالیت در این بخش اقتصادی و تولید انواع صابون تزیینی یا خوشبوکننده های محیطی را طی یکی از سفرهای خارجی خود به کشور تایلند به دست آورده چون در این کشور افراد بسیاری هستند که با تولید صابون های تزیینی با خاصیت های مختلف یا شکل دادن این کالا به اشکال مختلف زمینه ایجاد ارزش افزوده بالایی را برای خود ایجاد می کنند.
با 10میلیون تومان شروع کردیم
این تولیدکننده صابون های تزیینی در تهران، می گوید: پس از اینکه تصمیم به تولید این گونه صابون ها گرفتیم کاملا ابتدایی شروع کردیم به صورتی که صابون های گلیسیرینه شفاف را از بازار تهیه می کردیم و با انجام فرآیندی صابون تزیینی و عطری جدیدی با برندی مشخص را روانه بازار می کردیم، اما پس از گذشته دو سال به این نتیجه رسیدیم که تقاضا برای این گونه صابون ها بالاست و می توانیم به صورت اقتصادی تر به آن نگاه کنیم بنابراین به فکر ایجاد یک برند و اجاره یک کارگاه افتادیم.
وی روند توسعه کسب و کارش را این گونه توضیح داد که با سرمایه اولیه 10میلیون تومان در حوالی تهران روند صنعتی شدن کارش را آغاز کرده است. به این صورت که کارگاهی با امکانات اولیه اجاره کرده و با خرید تجهیزاتی همچون برش دستی، میزکار و مخلوط کن و پمپ باد این روند را با دو کارگر آغاز کرده است.
وطن پور که بر کیفیت و بهداشت کار تأکید دارد به «فرصت امروز» می گوید: هرچند صابون های تولیدی وی قرار نبود برای شست وشو استفاده شوند و صرفاً جهت تزیین بودند ولی از آنجا که احتمال استفاده شدن این تولیدات وجود داشت با درنظر گرفتن تمام موارد بهداشتی کارگاهش را تجهیز کرده و به تولید روزانه نزدیک به 300کیلوگرم صابون مشغول است.
ارزش افزوده بالای تولید صابون
این تولیدکننده صابون های تزیینی به ارزش افزوده بالای کارش اشاره کرده و می افزاید: همانطور که قبلا اشاره شد هنوز به صورت سنتی مشغول به کار هستیم و بیشتر جنبه هنری کار موردنظر است، بنابراین تولید این نوع صابون ها می تواند حداقل 65درصد سودآوری داشته باشد به این صورت که خرید صابون خام و هزینه برق، آب، کارگر و تمامی موارد را اگر از قیمت محصول نهایی کسر کنیم باقی مانده رقمی معادل 65درصد خواهد بود.
به عنوان مثال یک ست صابون تزیینی عطری برای سرویس بهداشتی که چیزی نزدیک به 200گرم صابون و دیگر مواد همراه جبعه سازی هزینه دارد تقریباً 2500تومان قیمت تمام شده دارد، اما قیمت فروش این محصول به صورت عمده 4800تومان است و در نهایت ممکن است به صورت تک فروش تا 8هزار تومان نیز فروخته شود.
به اعتقاد این تولیدکننده سنتی بهترین راهکار برای فروش این گونه محصولات که از صابون تولید می شود تنوع در طرح ها و عطر صابون هاست هرچند امروز بحث حضور در دنیای مجازی کارسازترین راهکار برای دستیابی به سود بیشتر است چون محصولات دیگر در محدوده یک محله یا بازار توزیع نخواهند شد بلکه کل ایران می توانند به محصولات شما دسترسی داشته باشند.
تولید روزانه یک تنی صابون بهداشتی
وطن پور درباره ابعاد گسترده فعالیت خود در شرایط فعلی می گوید: اکنون تقریباً پنج سال است که این فعالیت را ادامه داده و با افزایش میزان تولید و البته توسعه محدوده فروش تولیدات توانسته کارگاهی را خریداری و تقریباً روزانه یک تن تولید را در کارنامه خود ثبت کند، اما مهم ترین برنامه توسعه ای را در ورود به تولید محصولاتی با کاربرد بهداشتی می داند.
این تولیدکننده صابون های تزیینی و عطری می افزاید: جای تردید نیست اگر در این نوع فعالیت اقتصادی چرخه خاص تر تولید کنیم سودآوری بیشتری خواهیم داشت چون اینجا قیمت مطرح نیست بلکه طرح و کیفیت بسته بندی و ظاهر زیبا می تواند تعیین کننده قیمت باشد.