برخی هنرمندان صنایع در روزهای آینده به کشور ایتالیا خواهند رفت تا از این فرصت بینالمللی برای معرفی آثارشان استفاده کنند. هر ساله در دنیا نمایشگاههای هنری، گردشگری و صنایعدستی برگزار میشود و پای ثابت و اخیرا خوشاقبال این نمایشگاه بخش ایران است که با مطرح شدن پایان تحریمها روزهای خوبی را در آینده نهچندان دور میبینند. در یک سال اخیر در داخل نمایشگاههای متعددی برگزار شد و به گفته یکی از هنرمندان صنایعدستی رویکرد به این حوزه تغییر کرد تا آنجا که این صنعتکاران اشتیاق بیشتری برای شرکت در نمایشگاههای خارجی و معرفی و بازاریابی آثارشان دارند.
محمد عطریان که سالهای متمادی در نمایشگاههای خارجی شرکت کرده است، از عملکرد اخیردولت برای شرکت هنرمندان صنایعدستی در نمایشگاه میلان گلایه دارد. به گفته این قلمکار، دولت همیشه در نمایشگاههای خارجی با تأمین مکان غرفهها از هنرمندان حمایت میکرد، اما امسال قرار نیست چنین اتفاقی بیفتد. او با بیان اینکه برخلاف سال گذشته، امسال با حل مسئله تحریمها هنرمندان زیادی خواهان شرکت در نمایشگاه میلان هستند، به «فرصتامروز» میگوید: هنرمندان دغدغهها و هزینههای بسیاری برای حضور در نمایشگاه دارند، از حملونقل گرفته تا بازاریابی . . . . درحالیکه لازم است هنرمند بدون دغدغه و با تمرکز بر بازاریابی در این نمایشگاهها شرکت کند.
عطریان این نگرانی را در تداوم حضور این صنعتکاران در نمایشگاههای خارجی تأثیرگذار میداند و معتقد است میتواند باعث از دست دادن بازارهایی شود که توانستهاند در نمایشگاههای قبلی به دست بیاورند. این هنرمند معتقد است که باید با تمام توان و تنوع آثارش در نمایشگاههای خارجی شرکت کند. محمد عطریان بازاریابی را در نمایشگاههای خارجی بزرگترین چالش میداند و معتقد است این بخش باید تقویت شود.
با وجود اینکه این هنرمند صنایعدستی به شیوه شرکت هنرمندان در نمایشگاه امسال میلان انتقاد دارد اما مدیرعامل شرکت تعاونی کارکنان صنایعدستی کشور از زاویهای دیگر به این مسئله نگاه میکند و انتقاد دیگری دارد. خوشابی با اشاره به حمایت دولت در سالهای گذشته، مشکلات بودجهای را باعث تغییر رفتار دولت میداند و میگوید: به نظر من استفاده از بودجههای دولتی یک جور عادت شده است و ما باید به این رفتار نادرست آگاه شده باشیم. به گفته او امسال وضعیت برای صنایعدستی کمی بهتر شده و آنها با توانایی بیشتری در نمایشگاه میلان شرکت خواهند کرد.
شرکت در نمایشگاههای خارجی فرصتی پیش میآورد تا هنرمندان بیشتر شناخته شوند. فرصتی که ممکن است پیش پای برخی هنرمندان قرار نگیرد و آنها را گلهمند کند. به گفته خوشابی وقتی بحث صادرات پیش میآید، بازاریابی با شیوههای جدید، چاپ و بروشور و کاتالوگ، اشراف به ادبیات بازرگانی خارجی، تسلط بر زبانهای خارجی و. . . . مهارتهایی است که شرکتکنندگان باید به آن مسلح باشند. خوشابی معتقد است تعداد اندکی از هنرمندان صنایعدستی این مهارتها را دارند. او میگوید: دولت هر سال حمایتهایی را از هنرمندان داشته و امسال هم که با مدیریت کانون اتومبیلرانی، ایران در این نمایشگاه شرکت میکند، حمایتهایی خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت تعاونی کارکنان صنایعدستی کشور این تغییر رویه دولت را فرصتی میداند تا صنعتکاران این حوزه به رشد حرفهای بیندیشند و از حمایتهای دولت بینیاز شوند. خوشابی میگوید: همیشه هنرمندان به نمایشگاه خارجی میروند، محصولاتشان را میبرند، مانور میدهند، بخشی را میفروشند و بخشی را هم برمیگردانند. درحالیکه هدف دولت از نمایشگاههای خارجی این نیست. هدف این است که هر غرفهای که از یک حوزه صنایعدستی به نمایشگاههای خارجی میرود در معرفی، بازاریابی و فروش آن محصول تعیینکننده و نمایندهای از سوی کشور باشد و این کار باید توسط کسان دیگری غیر از هنرمندان انجام شود، اما متأسفانه این نگرش وجود نداشته یا ازبین رفته و خود هنرمند مسئولیت این بازاریابی را انجام میدهد.
به گزارش «فرصت امروز» نمایشگاه صنایعدستی میلان در آذر ماه هر سال برگزار میشود و از مهمترین رویدادهای اروپا در این حوزه به شمار میآید، طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی برگزارکنندگان هر ساله تقریبا 5/3میلیون بازدیدکننده دارد. سال گذشته که حدود ۱۳۰کشور در آن حضور داشتند، ایران با پنج غرفه شرکت کرد. امسال نیز این نمایشگاه از 14 تا 22 آذر در شهر میلان برگزار خواهد شد. به گفته مدیرکل دفتر صادرات صنایع دستی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در سال گذشته شش هنرمند ایرانی در این نمایشگاه شرکت کردند و امسال این تعداد به 10 نفر میرسد.