دیدن مسابقات ورزشی یکی از سرگرمیهای موردعلاقه ایرانیان است و کسانی که به این حوزه علاقهمند هستند وقت زیادی را برای تماشای مسابقات میگذارند. بهواسطه استقبال خوبی که تماشاگران در ایران از مسابقات ورزشی میکنند، شرکتها و برندها ترغیب به حمایت از این حوزه میشوند و استفاده زیادی را از فضاهای ورزشی برای تبلیغات خود میکنند. با توجه به این موضوع که تماشاگران زیادی در ورزشگاهها برای دیدن مسابقات ورزشی حضور پیدا میکنند و معمولا این مسابقات از طریق تلویزیون هم نمایش داده میشود، مخاطبان زیادی را در برمیگیرد. همین موضوع باعث شده در چند سال گذشته رقابتهای زیادی بین شرکتهای مختلف برای اسپانسرینگ صورت پذیرد. یکی از جدیترین انواع این رقابتها، رقابت بین اپراتورهای ایرانسل و همراه اول است که در هر رشته ورزشی تلاش میکنند اسپانسر شوند.
اگرچه درگذشته معمولا شرکتها، تمایل به اسپانسرینگ در رشتههای ورزشی پربازدیدی مانند فوتبال را داشتند و سعی میکردند در رشتههایی سرمایهگذاری کنند که مخاطبان و بینندگان زیادی را داشته باشد اما رقابت در این حوزه بهاندازهای زیاد شده که باعث شده شرکتها روی رشتههای ورزشی دیگری نیز سرمایهگذاری کنند؛ بهعنوان نمونه وقتیکه هنوز والیبال ایران تا به این اندازه رشد نکرده بود و این تعداد بیننده نداشت، بانک سامان بهعنوان اسپانسر وارد این رشته ورزشی شد و با گذشت زمان و کسب موفقیتهای چشمگیر رشته والیبال در ایران این بانک توانست از فضای به وجود آمده بهرهبرداریهای تبلیغاتی فراوانی کند. یکی دیگر از این نمونهها دور سوم مسابقات بینالمللی رالی خاورمیانه بود که با حمایت ویژه ایرانسل در استان فارس برگزار شد.
در این مسابقات که بهعنوان معتبرترین مسابقات رالی در ایران شناخته میشد، ایرانسل پوشش شبکه مسیر مسابقات را تامین کرد تا مسیریابی تیمهای حاضر با استفاده از سیستم موقعیتیاب به شکل مطلوب انجام شود. شرکتکنندگان در این رویداد در مسیر برگزاری از شهرهای شیراز، مرودشت، شول، لابیشه، خرامه، اسماعیلآباد، آباده، طشت، ارسنجان و ولیآباد عبور کردند. مسابقات بینالمللی رالی خاورمیانه در شیراز با حضور تیمهای خارجی و رسانههای بینالمللی از 16 تا 18 اردیبهشتماه 94 برگزار شد. اسپانسر شدن ایرانسل در این رشته ورزشی حاکی از آن است که شرکتهایی که در این حوزه سرمایهگذاری کردند بازخورد خوبی را گرفته و ترغیب شدهاند تا در رشتههایی بهغیراز فوتبال اسپانسر شوند.
با وجود مزایای متعددی که حمایت از یک رویداد ورزشی میتواند برای برندها به همراه داشته باشد، در بعضی از شرکتها آنقدر به قضیه اسپانسرینگ پرداختهشده است که این شرکتها خود را موظف میدانند در هر مسابقه و رویداد ورزشی ورود پیدا کنند و اسپانسر شوند. حال اینکه ورود به حوزه اسپانسرینگ در هر رشته ورزشی میتواند برای شرکتها و برندها مفید باشد یا خیر، مقولهای است که با توجه به بازخوردی که شرکتها دریافت میکنند اولویتبندی و تعیین میشود اما در خیلی از مواقع دیدهشده که شرکتها هزینه زیادی را بابت اسپانسر شدن پرداخت و به این موضوع کفایت میکنند که فقط حضور فعال داشتهاند؛ غافل از آنکه حضور در یک رویداد نهتنها منفعتی برای برند نداشته، بلکه به ضرر آن هم تمام شده است. پرسشی که برنامهریزان تبلیغات باید پیش از هر اقدامی از خود بپرسند این است که آیا ورود شرکتها در هر رشته ورزشی میتواند برای آنها بازخورد مناسبی را فراهم کند؟ یا از هر رشته ورزشی با هر تعداد مخاطب میتوان در زمینه تبلیغات استفاده کرد؟ ارزیابی پاسخ این پرسشها میتواند اثربخشی تبلیغات شرکتها را چندین برابر کند.