هر روز در اخبار و مراکز پزشکی و سلامت میشنویم که سرانه مصرف شیر در کشور نسبت به استاندارد آن بسیار پایین است. تاکنون تمهیدات زیادی برای افزایش مصرف شیر مانند توزیع شیر رایگان در مدارس و غیره انجام شده، اما هنوز به این بخش توجه ویژه نشده است. اگر مدیریت یک مجموعه لبنیاتی را برعهده گرفتهاید، باید بدانید که راهی سخت در پیش دارید. شما میتوانید بهعنوان عضوی از جامعه نقشی را ایفا کنید که هم خود نفعی ببرید و هم عامه مردم منتفع شوند. باید برنامهریزی کاری خود را بهگونهای انجام دهید که در میانهراه از پستی و بلندیهای این شغل کنار نکشید. امروزه کارخانههای زیادی در زمینه تولید محصولات مشابه شما فعالیت دارند، درنتیجه کالایی که توسط لبنیاتی شما تولید میشود باید دارای تمایز فاحشی باشد که مردم آن را برای استفاده ترجیح دهند.
در مرحله اول باید بدانید که شما وارد شغلی شدهاید که مواد مصرفی آن تاریخ انقضای کوتاهی دارند، ازاینرو باید تولید و فروش محصولات بهروز باشد. اینکه شما در وسط شهر یا در جاده خروجی یا ورودی یک شهر قرار دارید نیز بسیار حائز اهمیت است. اگر کار شما در وسط شهر است هم دارای نکات مثبت است و هم منفی. مثبت ازاینرو که میتوانید مشتریان ثابتی داشته باشید و منفی ازاینرو که مدت زمان زیادی طول خواهد کشید تا خریداران به شما اعتماد کنند. با اینحال، تجربه نشان داده افراد در سفر دست و دلبازترند و بیشتر به عرضهکنندگان محصولات اعتماد دارند.
تستر بگذارید
بــرای اینکـه مشـتری مزهای از محصولات شما بچشد میتوانید آنها را در قالب یک تستر و در ظروف کوچک مقابلشان بگذارید. از لیوانهای کوچکی که داخل آن شیر ریخته میشود گرفته تا ظروفی که در آن قالبهای کوچک پنیر و کره و سرشیر و غیره گذاشته شده است. این کار شما با عرضهکنندگان دیگر بسیار متمایز خواهد بود و مشتری میتواند با اطمینان بیشتری خرید خود را انجام دهد.
همچنین میتوانید با کافیشاپهای اطراف مغـــازه رایزنیهایی درخصـــوص تامین محصولات انجام دهید. در آن صورت نام هرکدام از این مغازهها تبلیغی برای شما خواهد بود و حتی میتوانید در رزومه کاری خود آن را ذکر کنید که محصولات فلان کافیشاپ معروف توسط این مجموعه تامین میشود. با اینکار مدیران مجموعههای دیگر نیز برای تامین محصولات به سراغ شما خواهند آمد. همچنین میتوانید تسترهای خود را با انواع نان در اختیار مشتریان بگذارید تا آنها را تست کنند. لقمههایی که برای شما هزینه حداقلی دارد، اما حداکثر سود را به شما میرساند.
افزودنی ممنوع
متاسفانه برخی عرضهکنندگان برای ماندگاری بیشتر محصولات خود از مواد افزودنی و نگهدارنده استفاده میکنند. شما از این کار پرهیز کنید و با خیال راحت و وجدانی آسوده این موضوع را به اطلاع مشتریان برسانید. این را در نظر داشته باشید که اگر موادافزودنی و نگهدارنده به محصولات خود اضافه و این جریان را از مشتری پنهان کنید، پایان عمر فعالیت خود را رقم زدهاید، چون بالاخره دست شما رو خواهد شد و حتی ممکن است توسط سازمانهای مربوطه مورد تنبیه و جریمه قرار بگیرید که هرچه رشتهاید پنبه خواهد شد.
مشوقهای فروش محصولات
شما میتوانید برای اینکه محصولات بیشتری را عرضه کنید، از مشوقهایی بهره ببرید. بهعنوان مثال این موضوع را مطرح کنید که بهازای هر 50 هزار تومان خرید یک کیلو شیر تازه که با قیمت پنجهزار تومان فروخته میشود هدیه خواهید گرفت. با این کار 10 درصد به مشتری تخفیف دادهاید، اما وی برای دریافت این تخفیف باید 50 هزار تومان خرید انجام دهد. همچنین در ابتدای فعالیت خود به مشتریان عروسکهای گاو و گوسفند کوچک را که نام مغازه شما بر آن درج شده باشد هدیه بدهید تا هربار که آن را نگاه میکنند مغازه شما در ذهنشان تداعی شود. در نظر داشته باشید که محصولات شما رابطه مستقیمی با مقابله با پوکی استخوان دارد، ازاینرو بیان کنید که هرچه بیشتر مصرف کنید پول کمتری میپردازید. شما با این کار هم به جامعه کمک بزرگی کردهاید و هم خودتان از این سود نفع خواهید برد.
سرویس در محل
یکی از کارهای دیگری که میتواند نام مغازه شما را بسیار برجسته کند و بر سر زبانها بیندازد سرویس محصولات در محل است. کار شما در این بخش اینگونه است که میتوانید با تبلیغات در محل کسب خود این موضوع را عنوان کنید که صبح به صبح شیر موردنیازتان در منزل شماست. این کار را در مورد پنیر و کره و سایر محصولات نیز میتوانید به کار ببرید. مغازه شما عرضهکننده محصولات لبنیاتی است، اما نباید هیچ بویی از مغازه خارج شود. شاید برخی افراد از این بو خوششان نیاید و بهجای عبور از جلوی مغازه شما آنسوی خیابان را ترجیح دهند. همچنین باید از پردههای حفاظتی برای ورود حشرات موذی به داخل مغازه استفاده کنید تا محصولات شما در معرض برخورد با آنها قرار نگیرد.
بازدید از چرخه تولید
هرچند مدت یکبار بازدید از چرخه تولید را برای عموم آزاد کنید. البته با رعایت نکات امنیتی و بهداشتی. میتوانید روند تولید را در پشت شیشههای دوجدارهای که برای ممانعت از میکروب در نظر گرفتهاید، به نمایش بگذارید تا مردم با نحوه تولید محصولات شما بیشتر آشنا شوند. کاری که بسیاری از کارخانههای تولیدکننده انجام ندادهاند و این کار شما باعث میشود تا مردم با خیال راحتتری خرید کنند.