تحقیقات پژوهشگران نشان داده است که به طور معمول افراد خاطرات چهار سال ابتدایی زندگی خود را فراموش خواهند کرد. با این حال از چهار سالگی به بعد مغز انسان توانایی به خاطر سپردن اطلاعات را پیدا می کند.
بر همین اساس و برای پیشبرد ایده حاضر از شما می خواهم خاطره جشن تولد پنج سالگی تان را مرور کنید.بدون شک برخلاف سنین بالاتر، در سال های ابتدایی تولد کودکان نسبتا مفصل برگزار می شود.
جذاب ترین بخش این گردهمایی نیز هدیه هاست. هیچ فردی را نمی توان یافت که خاطرات شیرینی از آن دوران و هدیه هایی که دریافت کرده است، نداشته باشد.من حتی برخی هدایای آن زمان را هنوز هم به عنوان یادگاری نگه داشته ام. از جزییات که صرف نظر کنیم، هدایا به همراه کاغذهایی که روی آن نام فردی که هدیه را تهیه کرده، تقدیم شما شده است.
متن روی هدایا دارای نکته حائز اهمیتی است. در واقع دفعه بعد که به تولد دوست فرزندتان دعوت شدید به این نکته توجه کنید: «افراد چه چیزی را روی کاغدهای هدیه شان درج می کنند؟» برای مثال، اغلب اوقات کاغذ هدیه والدین این گونه است: «تقدیم از طرف پدر و مادر.»
شاید در وهله نخست این جمله بسیار عادی به نظر برسد. با این حال اگر بیشتر دقت کنیم، جمله فوق به طرز جالبی بیان کننده یک اصل در روابط انسانی است. در واقع به جای آنکه روی کاغذ هدیه نوشته شود: «تقدیم از طرف خانواده.» از عبارت پدر و مادر استفاده می شود. این امر بیانگر این است که اغلب ما به طور معمول هویتی جدا از افراد برای مجموعه های مختلف قائل نیستیم. اگر این موضوع را به روابط میان مشتریان و برندها سرایت دهیم، نتیجه اندکی تکان دهنده خواهد بود.
در واقع اغلب مشاوران در زمینه بنا ساختن هویت برند روی تیم شرکت، آن هم به صورت یک کل تاکید دارند. حال اگر افراد تنها مدیران ارشد شرکت را به عنوان یک برند در نظر می گیرند، آن وقت تکلیف برندسازی چه خواهد شد؟ از این دشوارتر هنگامی است که بدانیم اغلب شرکت ها در دنیای امروز تنها با نام یک شخص شناخته می شوند.
ایده
چندی قبل برای کسب اطلاعات در زمینه تجارت به یک انجمن تبادل اطلاعات آنلاین پیوستم. این سایت گفت وگو محور توسط یک گروه پنج نفره اداره می شد و درآمد آن غالبا از طریق درج آگهی در سایت بود. هنگام ورود به اکانت کاربری پیام جالبی از سوی گروه مدیریتی سایت برای کاربران قرار داده می شد.
با این حال یکی از پیام هایی که توجه مرا جلب کرد، برخلاف عادت معمول به دلیل اشتباه هولناکی بود که نویسنده آن مرتکب شده بود. ابتدای پیام به خوبی منتقل کننده حس احترام و دوستی میان تیم مدیریت و کاربران بود: «دوستان عزیز، با عرض سلام، از ورود مجدد شما به حساب کاربری تان بسیار خوشحالیم. ما از اعتماد شما سپاسگزاریم.»
استفاده از عبارت «ما از اعتماد شما سپاسگزاریم.» به دلیل جمع بستن تیم مدیریتی و عدم ارائه نام تک تک افراد حائز اهمیت است. این کار باعث خواهد شد تا این انجمن به صورت یک کل در ذهن مخاطب نقش بسته و نام آن تنها تداعی کننده اسامی خاصی نباشد. با این حال تمام خلاقیتی که طراح آگهی مذکور به خرج داده بود، با جمله پایانی نقش بر آب شد: «از سایت لذت ببرید. از طرف مدیر ارشد انجمن، جیم.»
واقعا جالب و خنده دار است. شاید طراح آگهی به ظرافتی که در ابتدا به خرج داده بود آگاهی کاملی نداشت. اگرچه اهمیتی هم ندارد، با این حال متن پایانی به طور هولناکی همه تاثیرگذاری را از میان خواهد برد. علت اصلی آن نقش بستن نام جیم به جای تیم مدیریتی در ذهن مخاطب است. در واقع اگرچه کل تیم مدیریتی به طور یکسان در اداره سایت و سود ناشی از آن شریک هستند، با این حال در انتهای آگهی تنها از نام جیم استفاده شده بود.
اگر در تبلیغ خود قصد بالا بردن جایگاه برندتان را دارید، هرگز از نام افراد استفاده نکنید. برند شما از افراد گوناگونی تشکیل شده و این افراد در کنار هم به شرکت تان معنا می دهند. بنابراین در تبلیغات بهتر است روی برندتان تاکید داشته باشید.
آنچه در عمل باید انجام دهید
اگرچه در اینجا روی اشاره به نام برند تاکید شده است، با این حال استفاده از یک فرد به عنوان نماد برند نیز می تواند مناسب باشد. البته توجه داشته باشید که همیشه جایگاه برند را باید بالاتر از موقعیت افراد ترسیم کنید.