یک پادکست مجموعهای از فایلهای دیجیتال (صوتی یا تصویری) است که بهصورت سریالی پخش میشود و اغلب از طریق پیوندهای شبکهای اینترنت قابل دانلود است.
تعریف ویکیپدیا از پادکست
در بحث حاضر، منظور ما از پادکست، فایلهای صوتی و بهطور خاص صدای شماست. جمعیت قابلتوجهی از افرادی که پادکست تهیه میکنند، بیشتر از فایلهای صوتی بهره می گیرند.
من شخصا پادکستهای زیادی تابهحال تهیه نکردهام، اما صدها فایل صوتی کوتاه برای مخاطبان آماده کردهام. اغلب اوقات این فایلهای صوتی را در وبلاگ خود قرار میدهم یا اینکه یک لینک در خبرنامه خود قرار میدهم تا خوانندگان در صورت علاقهمندی به راحتی بتوانند این فایلها را گوش کنند. اگر طی این فرآیند در هر مرحلهای با مشکل مواجه شوید، گزینههای فراوانی برای کمک به شما در اینترنت وجود دارد.
ضبط صدای خود و قرار دادن فایل آن در اینترنت سادهترین روش برای انتقال پیام با قدرت و تاثیر فراوان است. انتقال پتانسیل موجود در پیغام صوتی شما بهصورت گسترده بسیار حائز اهمیت است و هزینه قرار دادن این فایلهای صوتی در اینترنت بسیار ناچیز است. من عاشق تهیه کردن فایلهای صوتی هستم، چرا که هر زمان مطالب را از ذهن خود بر زبان آورم به سرعت تبدیل به یک فرمت ذخیره شده میشود. در اغلب موارد، نگارش جزئیات یک ایده که در ذهن دارم ممکن است انرژی موجود در درون ایده را از بین ببرد. در مورد فایلهای صوتی این مسئله اتفاق نمیافتد. تهیه کردن این فایلها تنها نیازمند صحبت کردن در میکروفن است.
روش انجام کار
* شما به یک هدست مناسب با میکروفن نیاز دارید. من از یک هدست 50 دلاری لاجتیک استفاده میکنم که هر دوگوش را میپوشاند و یک میکروفن دارد که در مقابل دهان قرار میگیرد. نیازی به هزینه بیشتر برای هدست نیست، بهویژه اینکه در ابتدای راه تهیه فایلهای صوتی هستید. چندین گزینه برای کپچر کردن صدا در کامپیوتر وجود دارد؛ از جمله سرویسهای اینترنتی اما من به شما پیشنهاد میکنم با نرمافزار رایگانAudacity کار خود را شروع کنید.
* تمام آنچه را که قرار است بگویید، ننویسید. من معمولا از یک برگه یادداشت کوچک همراه سه تا پنج پونز روی آن استفاده میکنم تا به راحتی مطالب موردنظر را پیدا کنم. اگر با موضوعات اصلی و موردنظر خود آشنایی کامل داشته باشید، بحث و گفتوگو در مورد آن را شروع کنید. در ابتدای ضبط صدا، خود را به شنوندگان معرفی و موضوع بحث را مطرح کنید. من به این نتیجه رسیدهام که فایلهای صوتی کوتاهتر نسبت به فایلهای صوتی طولانی بیشتر مورد استقبال قرار میگیرد و مردم بیشتر به آنها گوش میکنند.
هنگامی که صدای خود را ضبط میکنید، تصور کنید در مقابل یک شخص قرار گرفتهاید و با او سخن میگویید. هر اندازه مخاطبان شما تعدادشان بیشتر باشد، باز هم نباید آنها را به شکل گروهی مخاطب قرار داد. این روش موجب میشود تا ارتباط صادقانه و اصیلی با مخاطبان خود برقرار کنید.
* سعی کنید در حالت ایستاده صدای خود را ضبط کنید. همچنین لبخند بزنید و به طرز ایستادن خود دقت داشته باشید. شاید عجیب به نظر برسد اما ارتباطات غیرکلامی و حرکات بدن حتی زمانی که صرفا صدای خود را ضبط میکنید، از طریق میکروفن انتقال مییابد. این روش همچنین یک مهارت اصولی در مکالمات تلفنی به شمار میرود.
مخاطبان هرگز به اندازه شما به موضوعی که در مورد آن بحث میکنید علاقهمند نیستند. شما مجبور نیستید برای تاثیر بیشتر از صدای رادیویی استفاده کنید. همواره در گفتار خود صداقت داشته باشید و خودتان باشید اما علاقه خود را نسبت به موضوعی که در مورد آن صحبت میکنید، ابراز کنید. میکروفن خود را در فاصله مناسب و ثابت تنظیم کنید و کمی بالاتر یا پایینتر از دهان خود قرار دهید. این کار باعث میشود زمانی که کلمات دارای حرف «پ» را ادا میکنید، در میکروفن هوا وارد نشود.