پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

فلز آهن بیشترین میزان کاربرد را در سطح جهان داشته و به ویژه در زمینه ساخت وساز بیشترین استفاده را دارد، همچنین در صنایع دیگری نیز مانند مهندسی، خودروسازی و ماشین آلات نیز اغلب به عنوان عنصر اصلی فولاد مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین باید گفت عرضه و تولید سنگ آهن یکی از مهم ترین عوامل اقتصادی جهان امروز به شمار می رود.

در این گزارش به معرفی بزرگ ترین تولیدکنندگان، مصرف کنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان سنگ آهن در سطح جهانی می پردازیم.

برزیل و استرالیا، عمده ترین صادرکننده سنگ آهن

در میان تولیدکنندگان سنگ آهن در جهان، نام دو کشور برزیل و استرالیا، شناخته شده تر از دیگران است زیرا دو کشور مذکور، بزرگ ترین صادرکنندگان سنگ آهن به دیگر نقاط جهان محسوب می شوند، به طوری که طبق آمار موجود در سال 2013، میزان سنگ آهن تولید شده در استرالیا 530میلیون تن و میزان تولید برزیل نیز در همان سال 400میلیون تن بوده است. بر این اساس بزرگ ترین شرکت های تولیدکننده سنگ آهن در این دو کشور واقع شده اند.

سه کمپانی بزرگ جهانی سنگ آهن

از آنجایی که برزیل و استرالیا بزرگ ترین صادرکنندگان سنگ آهن جهان به شمار می روند باید گفت که بزرگ ترین کمپانی های استخراج و تولید سنگ آهن نیز در این دو کشور قرار دارند. شرکت Vale S. A. در برزیل از جمله مهم ترین تولیدکنندگان سنگ آهن در جهان به شمار می رود که در سال 2013 بیش از 300میلیون تن سنگ آهن تولید کرده بود که تقریباً 75درصد از کل سنگ آهن تولید شده در برزیل را شامل می شد. همچنین در کنار این شرکت بزرگ، دو شرکت استرالیایی- انگلیسی واقع در استرالیا به نام های BHP Billiton و Rio Tinto نیز از جمله تولیدکنندگان عمده سنگ آهن در جهان به شمار می روند.

10تولیدکننده اصلی سنگ آهن در جهان

در حال حاضر بیش از 50 کشور در جهان به تولید سنگ آهن می پردازند و هم در زمینه مصرف داخلی و هم در سیستم صادرات خود از آن سود می جویند. از میان این کشورها، 10کشور از تولیدکنندگان برجسته این صنعت به شمار می روند که در ادامه میزان تولید سنگ آهن آنها در سال  2014 بیان می شود: ایالات متحده آمریکا 58میلیون تن، استرالیا 660میلیون تن، برزیل 320میلیون تن، کانادا 41میلیون تن، چین 1500میلیون تن، هند 150میلیون تن، ایران 45میلیون تن، قزاقستان 26میلیون تن، روسیه 105میلیون تن، سوئد 26میلیون تن، اوکراین 82میلیون تن و سایر کشورهای تولیدکننده سنگ آهن 131میلیون تن.

10کشور مذکور از جمله تولیدکنندگان عمده این صنعت به شمار می روند که کشور ما ایران نیز جزو این گروه تولیدکننده بوده و در رتبه هشتم قرار داشت. در این میان، برخی از این تولیدکنندگان مانند برزیل و استرالیا از صادرکنندگان عمده سنگ آهن به شمار می روند و در مقابل کشوری مانند چین که میزان تولید سنگ آهن آن نیز بسیار بالاست، از واردکنندگان و مصرف کنندگان عمده این صنعت محسوب می شود. لازم به ذکر است که میزان کل سنگ آهن تولید شده در سال 2014، حدود 3220میلیون تن بوده است که کشورهای تولیدکننده اصلی آن در سطور بالا ذکر شدند.

چین؛ بزرگ ترین تولیدکننده و بزرگ ترین واردکننده

همان گونه که ذکر شد کشور چین بزرگ ترین تولیدکننده سنگ آهن در جهان به شمار می رود و این در حالی است که این کشور بزرگ ترین واردکننده سنگ آهن نیز محسوب می شود. تولید سنگ آهن در معادن چین به صورت خام بوده و یک درجه پایین تر از سنگ آهن دیگر کشورهای تولیدکننده است.

به طوری که میانگین سنگ آهن استخراج شده در چین برای رسیدن به غلظت آهن حدود 17 تا 20درصد است، درحالی که استاندارد آن در سطح جهانی 62درصد است. بنابراین سنگ آهن استخراج شده در چین نسبت به سنگ آهن استاندارد بین المللی، درجه کیفیت کمتری نیز دارد و این امر نیز یکی از دلایل اصلی واردات این محصول به کشور چین است.

بزرگ ترین مصرف کنندگان جهانی سنگ آهن

کشور چین بزرگ ترین واردکننده سنگ آهن جهان به شمار می رود به طوری که نزدیک دوسوم سنگ آهن صادراتی جهان به این کشور وارد می شود یعنی چیزی حدود 700میلیون تن. ایالات متحده آمریکا نیز از واردکنندگان این صنعت به شمار می رود که میزان واردات آن در سال 2013 حدود 45میلیون تن بوده است.

از بزرگ ترین مصرف کنندگان سنگ آهن جهان می توان به کشورهای چین با 779میلیون تن، ژاپن با 110میلیون تن، ایالات متحده آمریکا با 86میلیون تن، هند با 81میلیون تن، روسیه با 68میلیون تن، کره جنوبی با 66میلیون تن و. . . اشاره کرد. لازم به ذکر است آمار ذکر شده مربوط به سال 2013 هستند. همچنین جالب است بدانید که ایران نیز جزو مصرف کنندگان عمده سنگ آهن جهان محسوب می شود که با مصرف 15.4میلیون تن سنگ آهن در سال 2013، در رتبه پانزدهم جهان قرار داشت.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/VnXFUAMo
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه