پرسش: صاحب یک گالری نقاشی در سمنان هستم و مدتی است کسبوکار خود را توسعه دادهام، به همین دلیل در قیمتگذاری و بازاریابی برای محصولات خود دچار مشکل شدهام. در راستای قیمتگذاری چه پیشنهاداتی برای من دارید؟
پاسخ کارشناس: بهصورت کلی بعضی از مشتریان برای خرید آثار هنری مبلغ زیادی را هزینه میکنند و برای آنها آثار هنری از اهمیت بالایی برخوردار است اما بعضی دیگر از مشتریان توانایی و تمایل کمتری در خرید آثار هنری دارند؛ به همین دلیل باید قیمتگذاری بهصورتی انجام شود که افرادی را که تمایل به پرداخت مبالغ بالایی دارند جذب و آثار را از دسترس کسانی که تمایل به پرداخت قیمت بالایی ندارند، خارج کرد یا محصولاتی را برای آنها تولید کرد که متناسب با شرایط مالی آنها باشد. از طرفی باید بازخورد مشتریان را در مورد خرید محصولات جمعآوری کرد و به آنها توجه ویژهای داشت چون ممکن است در سمنان قدرت خرید مشتریان به اندازه افرادی که در تهران هستند نباشد و ترجیحاً محصولات باید طوری قیمتگذاری شود که مشتریان توان خرید آنها را داشته باشند و از این موضوع از طریق بازخورد میتوان مطلع شد.
در این میان میتوان در ابتدای فعالیت گالری، قیمتگذاری پایینتر را در نظر گرفت و با جذب مشتری و معرفی آن به مردم رفتهرفته قیمت محصولات را افزایش داد یا محصولات خاصی را با قیمت بالا برای مشتریان خاصی تولید کرد. با افزایش مشتریان میتوان آنها را تقسیمبندی و برای هر یک محصولاتی را تولید کرد؛ از این طریق میتوان مشتریان بیشتری را جذب کرد. بعضی از هنرمندان ممکن است در این عرصه اشتباهاتی را مرتکب شوند؛ بهعنوان نمونه ارزش اثر هنری را با قیمت آن اشتباه میگیرند چون ممکن است ارزش هنری یک اثر بالا باشد اما با قیمت پایینی عرضه شود، به همین دلیل پیشنهاد میشود که تناسبی را بین ارزش آثار هنری با قیمت آن در نظر بگیرند.
اگر شما هم در کسبوکار خود با چالشی روبهرو هستید، در صورت تمایل مشکل خود را از طریق ایمیل business@ forsatnet.ir با ما در میان بگذارید و پاسخ خود را در همین بخش پیگیری کنید.