ماه جولای در کشور فرانسه یک ماه استثنایی است. در این ماه بزرگترین و مشهورترین مسابقه دوچرخهسواری جهان برگزار میشود. تور دو فرانس یا تور فرانسه معتبرترین مسابقه دوچرخهسواری جاده دنیاست که هرساله به مدت سه هفته در جادههای کشور فرانسه و در فصل تابستان برگزار میشود. این مسابقه از مرکز شهر پاریس شروع شده و در همان جا به پایان میرسد. البته این مسیر از کشورهای همسایه مانند ایتالیا، اسپانیا، سوییس، بلژیک، آلمان، لوکزامبورگ و انگلستان را نیز عبور میکند.
مسابقات ۲۰۱۵ توردوفرانس نیز تیر و مرداد ۱۳۹۴ برگزار شد. این تور اصولا شامل ۲۱ روز مسابقه و ۲ روز استراحت است که مسافت ۳۵۰۰ کیلومتر را پوشش میدهد. شرکتهای بزرگ دنیا این مسابقه را که نوعی برند ورزشی است، مکان و زمانی مناسب برای تبلیغ محصولاتشان میدانند و در طول مسیر طولانی این مسابقه، کنار جاده و روی بیلبوردهای منتهی به مسیر، تبلیغات فراوانی برای شرکتشان انجام میدهند.
تاریخچه مسابقات
نحوه شکلگیری این مسابقه بزرگ به سال ۱۹۰۳ بازمیگردد. زمانی کهHenri Desgrang برای افزایش خوانندگان نشریه خود تصمیم به برگزاری مسابقهای گرفت که یک ماه به طول انجامید. اکثر شرکتکنندگان در نخستین دوره مسابقات برخلاف امروز آماتورها و ماجراجویان بودند. مسابقه شامل شش مرحله و به طول ۴۰۰کیلومتر برگزار شد. عنوان اصلی مسابقه «LE TOUR DE FRANCE CYCLIST» بود و در آن زمان بسیار مورد توجه واقع شد و همانطوری که هنری میخواست، خوانندگان نشریه او را دو برابر و فروشش را زیاد کرد.
روزنامه ایتالیایی اسپانسر مسابقه فرانسوی
شرکتکنندگان خواهان برنده شدن در ردهبندی کلی هستند ولی سه مسابقه دیگر هم وجود دارد: ردهبندی امتیازی، کوهپیمایی و بهترین دوچرخهسوارجوان. رنگهای تورهای مختلف معنی خاص خودشان را دارند. بهعنوان مثال، Tour of Britain لباسهای زرد، سبز و خال خالی با معانی همان تور را دارد. ولی در Giro d’Italia به برندگان لباس صورتی رنگ را اهدا میکند، به دلیل اینکه از طریق روزنامه گاتزتا دلو اسپورت تامین مالی میشود که این برند دارای صفحات صورتی رنگ است. پیراهن طلایی تور دوفرانس که در واقع «پیراهن زرد» نام دارد، مخصوص کسی است که کمترین زمان را در کل زمانهای طی کرده در مراحل مختلف به دست آورده است.
کاروانهای تبلیغاتی کنار جاده
در کنار مسیرهایی که دوچرخهسواران از آن میگذرند، خودروهای تبلیغاتی که به شیوهای خاص تزیین و طراحی شدهاند برای جلب توجه مخاطبان تلویزیونی و گردشگرانی که بهخاطر دیدن این مسابقات به فرانسه سفر میکنند، خودنمایی میکند. شرکتهایی مانند زیمنس، آلکاتل، بنت و... با ارائه تبلیغات غول پیکر روی خودروها و رژه مقابل چشم بینندگان فرصتی برای بازاریابی شرکتهای خود پیدا میکنند.
افراد مشهور در مسابقه دوچرخهسواری
لارنس آرمسترانگ، مشهورترین دوچرخه سوار شرکتکننده در تور دوفرانس است که علت شهرت او فقط به علت برنده شدن در هفت سال متوالی (از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۵) نیست، بلکه به این دلیل است که او نخستین پیروزی را تنها سهسال بعد از تشخیص بیماری سرطان که به او گفته شده بود، ۵۰درصد شانس زنده ماندن دارد، به دست آورد.
رویدادی با مخاطبان زیاد
این رویداد ورزشی در طول یک ماه برگزاری خود تمام فرانسه را تحتالشعاع قرار داده و تیتر تمام اخبار است. این مسابقه از کانالهای معتبر ورزشی هرساله پخش میشود و بینندگان زیادی دارد.