دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی وزارت ارشاد نسخه پیشنویس دستورالعمل نحوه انتشار آگهینامه توسط کانونهای آگهی و تبلیغاتی را منتشر کرد. با توجه به مصوبه جلسه 74 کمیته مرکزی سازمانهای تبلیغاتی کشور مبنی بر لزوم اصلاح دستورالعمل نحوه انتشار آگهینامه، ابتدا مقرر شده که از آرا و نظرات دستاندرکاران حوزه تبلیغات کشور برای این امر استفاده شود.
پیشنویس دستورالعمل نحوه انتشار آگهینامه توسط کانونهای آگهی و تبلیغاتی به شرح زیر است:
1- آگهینامه عبارت است از هر نوع محصول چاپی مجلد یا لوح فشرده که توسط کانونهای آگهی و تبلیغاتی با هدف تبلیغ کالا یا خدمات منتشر و در گستره فعالیت همان کانون توزیع میشود.
2- انتشار آگهینامه تنها از سوی کانونهای آگهی و تبلیغاتی دارای پروانه فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و منوط به اخذ موافقت اصولی از کمیته تبلیغات استان است.
3- دوره انتشار آگهینامه کمتر از ماهانه مجاز نیست. انتشار شماره فوقالعاده و بهصورت موردی با موافقت کمیته تبلیغات استان امکانپذیر است.
4- توزیع آگهینامههای موضوع این دستورالعمل به عنوان ضمیمه نشریات ممنوع است.
5- توزیع آگهینامه در مکان عرضه نشریات مانند دکههای مطبوعاتی مجاز نیست.
6- آگهینامه باید به طور رایگان عرضه شود و فاقد قیمت باشد.
7- مطالب مندرج در آگهینامهها منحصرا باید به آگهیهای تبلیغاتی اختصاص یابد و چاپ هرگونه تصویر یا مطلب تحریری اعم از خبر، گزارش، مصاحبه، یادداشت و مقاله در آگهینامه ممنوع است.
8- درج آگهیهای احزاب و نهادهای سیاسی و آگهی نامزدهای انتخاباتی در آگهینامه ممنوع است.
9- جذب و درج آگهیهای دولتی مانند مناقصهها، مزایدهها، حصر وراثت و ثبت شرکتها و موسسات در آگهینامهها ممنوع است.
10- نام کانون تبلیغاتی و عبارت «آگهینامه» باید در بالاترین قسمت روی جلد آگهینامه، به طوری که حداقل 25درصد صفحه را شامل شود به طور واضح قید شود. افزودن هرگونه اسم یا عنوان دیگر مانند ویژهنامه، پیششماره، فوقالعاده و عناوین مشابه ممنوع است.
11- نامگذاری یا انتشار آگهینامه همنام با نام نشریات و سایر آگهینامههای کشور مجاز نیست.
12- نشان آگهینامه نباید مشابه نشان نشریات یا آگهینامههای دیگر کشور باشد.
13- کانونهای آگهی و تبلیغاتی میتوانند در آگهینامه براساس نوبت انتشار، نام ماه، فصل و سال انتشار را بدون درج شماره ردیف یا مسلسل قید کنند.
14- آگهینامه باید دارای شناسنامهای در ابعاد حداقل دو کادر در صفحهای ثابت باشد که در آن نام کانون آگهی و تبلیغاتی و شماره پروانه فعالیت آن، نام مدیرمسئول کانون، نشانی، شماره تلفن و حوزه جغرافیایی تحتپوشش و نام چاپخانه، نشانی و شماره تلفن درج شود.
15- پذیرش و درج آگهی در آگهینامه منوط به رعایت قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی؛ عناوین و اصطلاحات بیگانه و آییننامه اجرایی آن است.
16- کانونهای آگهی و تبلیغاتی در درج آگهیها موظف هستند علاوه بر رعایت مواد 11، 12، 13، 14، 15 و 17 آییننامه تاسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانونهای آگهی و تبلیغاتی، بندهای ماده 3 دستورالعمل اجرایی مصوب جلسه 11/2/79 کمیته مرکزی سازمانهای تبلیغاتی کشور و سایر قوانین و مقررات موضوعه را نیز رعایت کنند.
کانونهای آگهی و تبلیغاتی موظف هستند تعداد پنج نسخه از آگهینامهها را به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان محل فعالیت خود تحویل داده و برگه اعلام وصول دریافت کنند.