پرسش: حدود شش ماه است که کسبوکاری را با 12 کارمند راهاندازی کردهام و از نحوه عملکرد آنها رضایت نسبی دارم. به درخواست این کارمندان تصمیم دارم قراردادهایی را با آنها منعقد کنم. برای تنظیم این قراردادها چه نکاتی را بهتر است رعایت کنم؟
پاسخ کارشناس: تنظیم قرارداد یک موضوع تخصصی است. نخستین توصیه ما استفاده از یک مشاور متخصص در حوزه اداری و تأمیناجتماعی است. موضوعات حساسی در زمینه رابطه بین کارفرما و کارگر در قانون کار وجود دارد که باید زمان انعقاد قرارداد به آنها توجه شود. بهرهگیری از یک مشاور کاربلد و باتجربه در این زمینه حیاتی است...
توصیه دوم روشن بودن شرح خدمات کارمندان است. منظور انتظاراتی است که شما از کارمندانتان دارید.
اگر ضمن رعایت کردن حقوق قانونی افراد، انتظار مشخصی از افراد دارید بهتر است آن را در قرارداد ذکر کنید. قرارداد علاوه بر اینکه جنبه حقوقی یک رابطه را مشخص میکند، سندی است که برای رابطه بین طرفین قرارداد، چارچوب تعیین میکند. هرچقدر این چارچوب مشخصتر باشد، در فرآیند کار کمترین اشکال رخ میدهد. کارفرما باید انتظارش را به طور مشخص تعیین کند و کارگر نیز باید به صورت روشن حقوق و مزایای خودش را در قرارداد منعکس ببیند. در این شرایط صرفنظر از مسائل حقوقی دستکم سندی مکتوب وجود دارد که در مواقع بروز اشکال میتوان به آن مراجعه و مشکل را حل کرد.