پنج توصیه زیر تکنیک های طراحی آگهی های مناسب در زمینه تمدید قرارداد است. در ادامه به بررسی این پنج نکته طلایی خواهیم پرداخت.
1. در وهله نخست لازم است به ویژگی و مزایای کالایی که قصد تبلیغ آن را دارید اشاره کنید. به مخاطبان آن چیزی را که در صورت اتمام اشتراک شان از دست خواهند داد، یادآوری کنید.
همچنین توجه داشته باشید که این تکنیک نباید به صورت مستقیم مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان نمونه این جمله آغازی مناسب برای آگهی تان است: «باتوجه به مدت اشتراک شما که رو به پایان است، پیشنهاد ویژه ما تمدید اشتراک و استفاده بیشتر از مطالب (روزنامه) است. البته به پاس قدردانی از همراهی تان، تخفیف ویژه ای نیز برای شما در نظر گرفته شده است.»
2. یادآوری این نکته که با اتمام اشتراک افراد دیگر قادر به استفاده از خدمات شما نیستند تنها یک روی سکه است.
در واقع از نظر روان شناختی همه افراد علاقه شدیدی به همراهی با دیگران دارند. در این میان جلب توجه افراد به عقب افتادن شان از دیگران، در صورت عدم تمدید اشتراک شان می تواند اهرم فشار مناسبی در راستای تضمین تمدید قرارداد آنها باشد.
این شیوه در اصطلاح جذب مشتری با استفاده از بیدار کردن احساس خطر افراد است.
3. تحقیقات نشان می دهد بسیاری از افراد تنها به دلیل پیچیده بودن فرآیند تمدید قرارداد از آن صرف نظر خواهند کرد. بنابراین بهتر است برای تمدید قرارداد تا جای ممکن شرایط و کاغذبازی های متداول را کاهش دهید. در این صورت مشتریان دیگر سراغ رقبایتان نخواهند رفت.
نکته اصلی در مورد این تکنیک بررسی دقیق شرایط تمدید اشتراک دیگر شرکت ها و اعمال شرایط راحت تر در برند خودتان است.
4. در متن آگهی خود به کلمات استفاده شده توجه کرده و حداقل دو مرتبه نوشته تان را اصلاح کنید. در واقع کلمات بار معنایی خاصی را منتقل کرده و به تبع آن روی ذهنیت مخاطب تاثیرگذار هستند.
استفاده از کلمات زیبا و روحیه بخش علاوه بر شکستن قالب کلیشه ای تبلیغات، خواننده را نیز نسبت به همکاری مجدد با شما ترغیب خواهد کرد.
نمونه واضح این نکته در مورد تبلیغات تمدید اشتراک مجلات استفاده از کلمه «تمدید قرارداد» به جای یادآوری «اشتراک شما در حال پایان می باشد» است. مشتریان شما به اندازه کافی دغدغه شغلی و خانوادگی دارند، بنابراین یادآوری اتمام اشتراک روزنامه به آنها چندان تاثیرگذار نخواهد بود. به همین دلیل بهتر است با بهره گیری از بار معنایی کلمات مثبت، ذهنیت آنها را نسبت به تمدید قرارداد تغییر دهید.
5. به عنوان نکته پایانی، ارائه تخفیف های مناسب در هنگام تمدید قرارداد یکی از راهکارهای هوشمندانه در زمینه ترغیب مخاطبان است. به طور معمول بسیاری از مشترک های روزنامه تمدید قرارداد خود را تا آخرین فرصت به تعویق انداخته و انتظار یک پیشنهاد ویژه را دارند. بنابراین بهتر است پیشنهاد ویژه تان را در زمان مناسب ارائه کرده و از عقب افتادن تمدید اشتراک مخاطبان خود جلوگیری کنید.
آنچه در عمل باید انجام دهید
- در طراحی آگهی تان علاوه بر پنج راهکاری که در بخش ایده بررسی شد، از راهکارهای دیگر نیز استفاده کنید. در واقع هیچ تضمینی وجود ندارد که تنها این پنج راهکار معرفی شده تنها نکات مناسب در این زمینه باشند.
- تمام تلاش خود را برای تمدید قرارداد مشتریان انجام دهید. با این حال اگر در آخر تصمیم مشتری قطع همکاری با شما بود، به انتخاب وی احترام گذارید. در این مواقع ارسال یک پیام خداحافظی از مشتری راهکاری مناسب برای تغییر عقیده افراد است.