پرسش: بهتازگی بوتیکی را راهاندازی کردم که لباسهای متنوعی را به مردان و زنان در ردههای سنی مختلف ارائه میدهد؛ با توجه به اختلافسلیقه زنان و مردان در انتخاب محصول، برای فروش بهتر باید چه ویژگیهایی را مدنظر قرار داد و چه تصمیماتی را اتخاذ کرد؟
پاسخ کارشناس: تفاوتهای فاحشی بین عادت خرید مردان و زنان وجود دارد و این موضوع را حتی میتوان از لحاظ روانشناسی نیز مورد بررسی قرار داد؛ بهصورت کلی مردان ممکن است خرید را دوست داشته باشند اما خرید کردن برای آنها بهاندازهای که برای زنان لذتبخش و دارای اهمیت است، از اهمیت بالایی برخوردار نیست و معمولاً درصورتیکه نیاز به چیزی داشته باشند اقدام به خرید میکنند اما زنان از فرآیند خرید لذت میبرند و به چشم یک تفریح به آن نگاه میکنند.
از طرفی مردان تمایل دارند فرآیند خرید را بهسرعت پایان دهند و علاقهای به طولانی شدن خرید ندارند و فروشندگان باید این نکات را مدنظر قرار دهند که تمایل ندارند سایر محصولات فروشندگان را ببینند. در این میان به این موضوع هم باید توجه شود که مردان علاقهای ندارند با شخص دیگری به خرید بروند و فرآیند خرید آنها طولانی شود اما زنان برعکس این موضوع، علاقه دارند با دوستان خود به خرید بروند و از همین موضوع میتوان استفادههای زیادی کرد و سعی شود فضایی را در فروشگاه متناسب روحیات زنان و مردان طراحی کرد.
مقایسه قیمت برای مردان از اهمیت بالایی برخوردار است و بیشتر علاقه دارند در مواقع حراج خرید کنند و در موقع فروش محصول به آقایان حتماً باید به موضوع قیمت باید توجه شود اما موضوع قیمت برای زنان بهاندازه مردان از اهمیت بالایی برخوردار نیست. البته رفتار مردان جوان در خرید مانند زنان است و این بدان معنی است که عادات خرید در مردان متناسب با رشد سنشان تغییر میکند. اگرچه عادات مردان و زنان در خرید با هم فرق دارد اما به یاد داشته باشید که انتظارات آنها از یک فروشگاه الکترونیکی در مورد پشتیبانی مشتری، زمان بارگذاری وبسایت، امنیت و سهولت خرید مشابه یکدیگر است.
زنان لباسهای موردعلاقهشان را امتحان میکنند، بقیه رنگهای آن را درخواست میکنند، در ذهنشان آن را با بقیه لباسهایشان ست میکنند، برچسب قیمتش را میبینند، از تخفیف آن سوال و بررسی میکنند متناسب با بودجهشان هست یا خیر. مهم نیست زنان از فروشگاه خرید میکنند یا وبسایت. باید مدلها و پیشنهادهای مختلف را ببینند و بررسی کنند؛ چه با گشتن در فروشگاه چه با نشستن روی مبل و بررسی محصولات سایت.