شما چگونه بچهها را تشویق به كتابخوانی میكنید؟ موسسه Pró-Livro برزیل به منظور نزدیكشدن به بچهها و تشویق آنها به مطالعه یك ایده خلاقانه را ارائه داده است. با الهام از روز جهانی كتاب در 23 آوریل، موسسه Pro-Book با مشاركت آژانس تبلیغاتی Salles Chemistri و همكاری نویسندگان مشهور برزیلی مثل آنا ماریا ماچادو، بندیتو باربوسا، پدرو باندیرا و زیرالدو تصمیم گرفت كه در قالب پروژه «داستانها در آسمان» داستانهای این نویسندگان را روی یكسری كایت چاپ كند. كودكان جوامع فقیر به دلیل عدم دسترسی اكثرشان به كتاب در منزل، عادت به كتابخوانی ندارند. به هر حال، آنها همگی عاشق كایتهای پرنده هستند كه البته همین ایده الهامبخش موسسه Pre-Book )IPL) برای تزیین 500 كایت با داستانهای محبوب شد.
نویسندگان، كارتونیستها و نقاشان معروف برزیلی هنگام اهدای آثار خود برای این كمپین الهام بخش كه البته هدف از برگزاری آن ترویج ادبیات و توسعه قدرت تخیل نسل جوانتر بود، بسیار خوشحال بودند. به طور كلی، مطالعه امكان پرواز خیال و در این مورد، پرواز كلمات را به وجود میآورد. در این راستا، بچهها پس از مطالعه داستانهای چاپ شده روی كایتها تا زمان پاره شدن نخ، آنها را در آسمان به پرواز درخواهند آورد. با بریده شدن نخ، داستان به دست بچههایی خواهد رسید كه البته در ادامه آنها نیز به دنیای شگفتانگیز داستانسرایی معرفی میشوند. ناگهان آسمان شهر ماروسانتا مارتا در ریو دو ژانیرو پر از پانصد عدد كایت شد و ناخودآگاه لبخند را بر لبان بچههای این شهر نشاند.
آلیسون پاتریك، یك كودك 10 ساله كه اخیرا موفق به كشف پروژه «داستانها در آسمان» شده است، اعتقاد به جذابیت بالای این كار دارد. او همیشه برای نگاه كردن به كتابها به كتابخانه میرود. در صورت پیداكردن یك كتاب خوب، آن را برای مطالعه با خود به خانه میبرد. او علاقه خاصی به كایت همراه با گزیدههایی از داستان «پسر دیوانه» دارد. او این كتاب را جذاب دانسته و تصمیم به مطالعه آن گرفته است. در ادامه، آلیسیا ویكتوریا، یك دختر 8 ساله میگوید كه به طور كلی، او فقط كتابهایی را میخواند كه مدرسه او را وادار به مطالعه آنها میكند. او فقط وقتی بیكار است سراغ مطالعه كتاب میرود.
در شهری كه بیش از یک میلیون نفر از جمعیت آن در جوامع فقیر زندگی میكنند، ادبیات همیشه اولویت نیست. به همین دلیل چنین اقدامات مبتكرانهای از سوی موسسه Pró-Livro حتی اهمیت بیشتری نیز مییابد. آن خلاقیتی كه منجر به لبخندزدن بچهها میشود همیشه مورد استقبال قرار خواهد گرفت، آیا این طور نیست؟
پروژه آسمان داستانها
دستاندركاران: موسسه Pro-Book
آژانس تبلیغاتی: Publicis Salles Chemistri
مدیریت خلاقیت: هوگو رودریگز، آنتونیو كوریا و لوییس فیلیپه فیگوئیردو