تصادفات رانندگی یکی از معضلات جوامع صنعتی امروز است که سالانه هزاران نفر را به کام مرگ میفرستد، در این راستا پلیس تلاش بسیاری میکند تا به وسیله تبلیغات و بهرهگیری از بیلبوردها و تیزرها و... فرهنگسازی کند و مردم را از آمار تصادفات و خطرات ناشی از عدم رعایت قوانین این حوزه مطلع سازد.
البته این تلاشها باید با توجه به فرهنگ حاکم بر جوامع به علاوه سلیقه و علایق افراد آن جامعه طراحی و پیادهسازی شود تا تاثیرگذار باشد. تحقیقاتی در خصوص این معضل در کشورهای مختلف صورت گرفته که نشان میدهد دلایل تصادفات در جوامع مختلف، متفاوت است. در این بین مقامات آفریقای جنوبی بعد از تحقیقات گسترده خود، عنوان کردهاند روزانه ۴۰ نفر بر اثر تصادفات رانندگی در جادهها به دلایل مختلفی از جمله رانندگی غیرمسئولانه، نبستن کمربند ایمنی، عدم رعایت سرعت مجاز و غیره، جان خود را از دست میدهند.
این تحقیقات از طرفی عنوان میکند 70 درصد مواقع این افراد در خودرو تنها هستند و هنگامی که شخص دیگری مانند دوست، همسر، خانواده و عزیزان رانندگان در خودرو حضور دارد، آنها با مسئولیتپذیری بیشتری رانندگی میکنند و دست به رانندگی حادثهساز نمیزنند.
از این رو کارشناسان تبلیغات در این منطقه در صدد برآمدند تا از طریق همین مسئله آمار تصادفات را کاهش دهند؛ به این گونه که همیشه یکی از افراد مورد توجه و علاقه راننده در خودرو حضور داشته باشد، اما این مسئله تقریبا غیرممکن است، اینجاست که خلاقیت معجزه میکند!
جالب است بدانید که در آفریقایجنوبی گواهیهایی روی شیشه جلوی خودرو چسبانده میشود که از پشت آن بهعنوان رسانه تبلیغاتی برای شرکتهای مختلف استفاده میشود. این مسئله مورد توجه یک شرکت به نام Y&R South Africa قرار گرفته و با یک ایده خلاقانه به وسیله راهاندازی یک کمپین غیرانتفاعی و در راستای مسئولیت اجتماعی خود برای کمتر کردن تصادفات رانندگی با استفاده از همین برچسبها شروع به حرکت کرده است.
این کمپین به این شکل عمل کرده است که رانندگان قبل از دریافت این برچسبها، عکسی از عزیزان یا خانواده خود به این مرکز تحویل میدهند و این اداره عکس آن فرد را همراه با جملهای مانند «دوستت دارم، مراقب خودت باش، سریع رانندگی نکن، به فکر من باش و...» در پشت برچسب چاپ میکند و به راننده تحویل میدهد.
طراحان این کمپین اعتقاد دارند رانندگان با دیدن این عکس در هنگام رانندگی، از انجام رانندگی غیرمسئولانه خودداری میکنند و تصادفات رانندگی کاهش پیدا میکند، چون هر لحضه که چشم راننده به عکس چسبیده به شیشه بیفتد برایش یک ترمز کوچک محسوب میشود و شاید این حرکت به فرهنگسازی در رانندگی و حفظ جان انسانها منجر شود.