پرسش: تولیدکننده لوازم یدکی هستم که به تازگی واحد تولید خود را راهاندازی و محصولات خود را وارد بازار کردهام. با توجه به اینکه سازمان تازهتاسیس است و تحقیقات بازار هزینه بالایی را برای ما همراه دارد، در راستای شناخت نیاز و خواستههای مشتری و بازار چه پیشنهاداتی برای ما دارید و چه استراتژی را باید اتخاذ کرد؟
پاسخ کارشناس: بهصورت کلی هر سازمانی برای شناخت نیازها و خواستههای مشتری باید واحدی را برای تحقیقات بازار در نظر بگیرد اما در شرکتهای تازهتاسیس راهاندازی و جمعآوری اطلاعات بازار هزینه زیادی را برای سازمان به همراه دارد و از طرفی شرکتهای معتبر داخلی قبلا این تحقیقات بازار را انجام دادهاند و در این حوزه سرمایهگذاریهای زیادی کردهاند؛ به همین دلیل میتوان از اطلاعات جمعآوری شده سازمانهای دیگر استفاده کرد.
نکته بسیار حائز اهمیت در این موضوع این است که سازمان تازهتاسیس باید روی نقاطی از بازار سرمایهگذاری کند که شرکتهای معتبر وارد آن قسمت بازار نشده و محصولی را برای آن تولید نمیکنند. سازمانهای تازهتاسیس بیشتر از اینکه روی تحقیقات بازار سرمایهگذاری کنند، باید استراتژی شرکتهای معتبر بازار را بررسی کنند، چون این شرکتها قبلا تحقیقات بازار را انجام داده و روی قسمتهایی از بازار سرمایهگذاری میکنند که برای آنها سودآوری خوبی را داشته باشد؛ به همین دلیل از طرفی میتوان نیازها و خواستههای مشتریان و بازار را براساس عملکرد سازمانهای معتبر بازار شناسایی کرد و روی این نیازها و خواستهها سرمایهگذاری کرد. از طرفی ممکن است سازمانهای معتبر بازار روی قسمتهایی از بازار به دلیل این موضوع سرمایهگذاری نکرده باشند که ارزش سرمایهگذاری را برای آنها نداشته باشد اما سازمانهای تازهتاسیس میتوانند این قسمتهای بازار را شناسایی و روی آن سرمایهگذاری کنند.
اگر شما هم در کسبوکار خود با چالشی روبهرو هستید، در صورت تمایل مشکل خود را از طریق ایمیل business@ forsatnet.ir با ما در میان بگذارید و پاسخ خود را در همین بخش پیگیری کنید.