نخستین بار در سال ۱۹۹۱ تیم برنز لی، تجارت الکترونیک را پایهگذاری کرد و در سال ۱۹۹۴ که بانکداری آنلاین ایجاد شد، شرکت پیتزا هات نخستین فروش اینترنتی خود را آغاز کرد. در همان سال شرکت نت اسکیپ ارتباط امنیت لایه انتقال را ابداع و ایجاد کرد و خرید اینترنتی به وسیله این پروتکل ایجاد شد.
همچنین در همان سال کمپانی آلمانی اینترشاپ (Intershop) نخستین سیستم فروش اینترنتی خود را ایجاد کرد. در سال۱۹۹۵ شرکت آمازون و کام و سال ۱۹۹۶ شرکت ایبی نیز فعالیتهای خود را شروع کردند.
در این نوع فروشگاه که بعد از بهوجود آمدن اینترنت پا به عرصه وجود گذاشت، فروشنده لیست و مشخصات کالاهای خود را در سایت قرار میدهد و خریدار پس از مراجعه به این سایت و مطالعه مشخصات و ویژگیهای کالا، نسبت به ثبت سفارش خرید از فروشگاه اقدام میکند.
این سفارشها پس از بررسی و تایید نهایی توسط مسئولان سایت با توجه به نوع کالا و حجم و وزن آن توسط پیک موتوری، پست یا باربری به آدرس سفارشدهنده ارسال میشود و وجه کالا به روشهای مختلف قابل پرداخت است. امروزه تجارت الکترونیک در سر تا سر دنیا بسیار رواج پیدا کرده است. اغلب پرداخت در این فروشگاههای اینترنتی به وسیله ابزارهای پرداخت الکترونیک قابل انجام است.
کارتهای پرداخت الکترونیک، چه بهصورت مجازی (فقط قابلاستفاده در فضای اینترنت) و چه بهصورت فیزیکی اغلب قابل استفاده در چنین محیطهایی هستند. البته فروشگاههای اینترنتی محلی معمولا قابلیت تحویل پول هنگام دریافت کالا را نیز دارند، ولی در خریدهای اینترنتی جهانی معمولا چنین امکانی فراهم نیست. فروشگاههای موفق اینترنتی معمولا ابتدا باید اعتماد مشتری را جلب کنند تا به موفقیت دست یابند.
بهترین قیمت همراه با کیفیت عرضه باید واقعی باشد. زیرا مشتریان در فضای مجازی بهراحتی هر فروشگاهی را با دیگران مقایسه میکنند و تا به آن اطمینان نکنند دست به خرید نمیزنند. خرید اینترنتی در جهان روزبهروز به صرفهتر و مناسبتر از گذشته شده و اجازه مقایسه قیمت، کیفیت و خدمات کالا را به مصرفکنندگان میدهد.
به این ترتیب رضایت مشتریان بیش از پیش شده و اغلب ترجیح میدهند خرید خود را از اینترنت انجام دهند. در خیلی از موارد حتی خریداران کالای خود را در فروشگاهها انتخاب و سپس آن را از اینترنت خریداری میکنند چون بهصرفهتر خواهد بود. در برخی از نقاط جهان مانند آمریکا فروشهای اینترنتی از فروشهای حضوری پیشی گرفته و این امر عرضهکنندگان را برآن داشته که علاوه بر عرضه فیزیکی کالا و خدمات خود، عرضه اینترنتی را هم یکی از ملزومات خود بدانند.