اغلب کسبوکارهای کوچکی که در فضای رقابتی تجارت الکترونیک ورود پیدا کردهاند، دارای مارک تجاری گمنامی هستند. مالکان این نوع کسبوکارها باید در نظر داشته باشند زمان و پول، ابزارهایی هستند که با کمک آنها بهراحتی میتوان قدم بر عرصه تجارت حرفهای در این فضای رقابتی گذاشت، اما متاسفانه بسیاری از کسبوکارهای کوچک از منابع مالی قوی برخوردار نیستند.
مطرح شدن برند یکی از رموز موفقیت در اینترنت است. کسبوکارهای کوچک با منابع مالی محدود چگونه میتوانند امید به رقابت داشته باشند؟ بسیاری از صاحبنظران بازاریابی معتقد هستند این نوع کسبوکارها باید با ایجاد همکاریهای استراتژیک با شرکتهای بزرگتر خود را به سوی ترقی و شناخته شدن در بازار گسیل دهند، آنها میتوانند همکاری با سازمانهای غیرانتفاعی مانند گروههای مدنی یا اجتماعی را بهعنوان روشی برای ارتقای فعالیتهای بازرگانی اینترنتی خود در نظر بگیرند.
فیلیپ آندرسون از مدرسه بازرگانی تاك دانشگاه دارت ماوس، با اشاره به نیاز شرکتهای کوچک برای همکاریهای استراتژیک، اظهار میکند: «شما نیازمند افزایش سریع سهم بازار هستید. این بدان معناست که در مقایسه با وضعیتی که بخواهید این کار را با اتکا به خود انجام دهید، نیازمند منابع بیشتری هستید.» با این وجود، قبل از آغاز یک همکاری استراتژیک، کارآفرینان باید روی دیگر این سکه را نیز بشناسند.
با وجود شناخته شدن اینترنت بهعنوان یک فضای کسبوکار بینالمللی پیچیده و حرفهای، بسیاری از کارآفرینان اینترنتی نمیتوانند بهطور کامل از قابلیت دسترسی جهانی استفاده کنند. بیش از یکمیلیارد نفر در سراسر دنیا از اینترنت استفاده کرده و بیش از 77 درصد آنها در خارج از ایالاتمتحده زندگی میکنند. تنها 6/27 درصد از کاربران اینترنت در دنیا به زبان انگلیسی صحبت کرده و درصد مذکور در حال کاهش است.
کارآفرینان باید بهخاطر داشته باشند استراتژیهایی که برای فروش محصولات در نظر میگیرند، فرامنطقهای باشد. کسبوکارهایی که میخواهند بخش اعظمی از محصولات خود را در خارج کشور به فروش برسانند، باید سایتهای خود را با در نظر گرفتن مشتریان خارجی طراحی کنند. یکی از مکانیسمهای رایج در این زمینه قرار دادن منوی انتخاب زبان در صفحه آغازین سایت است که مشتریان با توجه به زبانی که انتخاب میکنند به صفحه مورد نظر و با زبان مورد نظر وارد شوند. شرکتهای باتجربه فعال در زمینه تجارت الکترونیکی آموختهاند که ارائه یک صفحه اختصاصی برای کشور یا ناحیه هدف منجر به افزایش فروش خواهد شد.
شرکتهای مجازی که با راهاندازی سایتهای تخصصی درصدد ایجاد پایگاهی در بازارهای خارجی هستند همان ریسکی را میپذیرند که شرکتهای واقعی با آن مواجه هستند؛ رنجاندن بازدیدکنندگان خارجی با استفاده از قراردادها و استانداردهای کسبوکاری که شرکت مذکور از آنها در کشوری خاص استفاده میکند. بعضی فعالیتهای بازرگانی که در برخی کشورها مقبول و حتی مورد انتظار است ممکن است در سایر کشورها ممنوع و قدغن باشد. طرحهای رنگی واجد اهمیت هستند، اما انتخاب رنگها و نمادهای «غلط» در سایتی که هدف آن مردم کشور خاصی است میتواند منجر به کاهش فروش و رنجش بازدیدکنندگان شود. یک تحقیق جزئی درباره ظرایف فرهنگی فعالیتهای بازرگانی کشور موردنظر میتواند مانع دردسرهای قابلتوجهی شده و در پول شرکت صرفهجویی کند. ایجاد روشهای پرداخت مطمئن، ساده و قابل اتکا برای مشتریان خارجی میتواند منجر به افزایش فروش شود.
شرکتهای اینترنتی هنگام تبدیل محتوای صفحات وب به سایر زبانها، باید جانب احتیاط را داشته باشند. استفاده از خدمات ترجمه حرفهای و بومیسازی مطالب برای تبدیل محتوای وبسایت شرکت به سایر زبانها سبب کاهش احتمال رنجش ناخواسته مشتریان خارجی شرکت خواهد شد.
کارآفرینان تجارت الکترونیکی باید از تمام ابزارهای موجود هم بهصورت آنلاین و هم بهصورت آفلاین استفاده کنند تا وبسایتهای خود را تهیه کرده و ترافیک مشتریان را بدان سمت جلب کنند. علاوهبر استفاده از تکنیکهای آنلاین سنتی مثل ثبت شرکت نزد سایتهای جستوجو و استفاده از تکنیکهای پرداخت بهازای هر کلیک و ایجاد وبلاگها، کارآفرینان اینترنتی باید سایتهای خود را بهصورت آفلاین نیز ارتقا دهند. تبلیغات در سایر رسانهها مثل پست مستقیم یا روزنامههایی که به آدرس جهانی سایت اشاره میکنند منجر به هدایت مشتریان به آنسو خواهد شد.
سعی کنید آدرس اینترنتی کسبوکار خود را در هرچیز، از تبلیغات و سربرگها گرفته تا کیفهای خرید، کارتهای بازرگانی و حتی یونیفرمهای کارکنان قرار دهید! رویکرد منفعلانه در ایجاد ترافیک برای وبسایت نسخهای بهسوی شکست است. کارآفرینانی که هنگام تهیه و ارتقای کسبوکار الکترونیکی خود نوآور باشند میتوانند تعداد قابلتوجهی از بازدیدکنندگان را به سایتهای خود جذب کنند.