پرسش: قصد دارم خدمات شرکت خودم را در سطح گسترده تبلیغ کنم؛ نمیدانم چه روشهایی برای من مناسبتر است. لطفا مرا راهنمایی کنید.
پاسخ کارشناس: توصیه نخست ما این است که قبل از هر کاری یک شرکت تبلیغاتی یا مشاور زبده و باتجربه را به کار بگیرید تا شما را راهنمایی کند، اما بهطور کلی با مشاور یا بدون مشاور باید به نکات زیر توجه داشته باشید. مخاطبان یا مشتریان خود را بهطور دقیق شناسایی کنید و با پژوهش و نظرسنجی مشخص کنید که اکثر آنها از چه رسانه یا رسانههایی استفاده میکنند یا چه رسانههایی آنها را تحت تاثیر قرار میدهد.
بعد از آن مشخص کنید هدف شما از تبلیغ چیست. میخواهید برندینگ کنید (یعنی نام تجاری خود را نزد مشتری اعتبار ببخشید) یا قصد افزایش فروش در کوتاهمدت را دارید. سهم بودجه تبلیغاتی خود را مشخص کنید. در هر صورت هر شرکتی در دورههای زمانی مختلف، توان مالی مشخصی برای تبلیغات دارد. چهارم اینکه از نظر جغرافیایی مشخص کنید قصد تبلیغ ملی دارید یا محلی. با مشخص شدن این موارد، بسیاری از رسانهها از دستور کار شما خارج میشوند و با تعداد محدودتری رسانه روبهرو خواهید بود که میتوان از آنها بهصورت مکمل استفاده کرد.
برای مثال، اگر بودجه تبلیغاتی شما زیاد نباشد یا قصد تبلیغ محلی (حتی یک شهر) را داشته باشید، قاعدتا استفاده از صدا و سیما منتفی است. یا بهعنوان مثالی دیگر اگر قصد انجام تبلیغاتی را دارید که نیاز به توضیحات زیادی دارد، استفاده از پیامک منتفی است. اگر هم قصد تبلیغات در شهر خاصی را دارید، استفاده از نشریات چاپی محلی و مختص آن شهر کارایی بیشتری دارد. بنابراین تعیین عناصر بالا بسیار اهمیت دارد. بعد از آن با مشاوره افراد زبده به راحتی به یک کمپین مناسب و روشهای کارآمد تبلیغاتی خواهید رسید.