پرسش: سالهاست یک کسبوکار خدماتی را در یکی از شهرستانها مدیریت میکنم. سال گذشته یک رقیب جدید وارد حوزه فعالیت من شد و کارم را تا حدودی دچار مشکل کرد. برای رویارویی با این وضعیت میخواهم بودجه تبلیغاتی شرکت را افزایش بدهم و تبلیغات جدیدی ارائه کنم. آیا تبلیغات مقایسهای را به من پیشنهاد میکنید؟
پاسخ کارشناس: اینکه در تبلیغات خود با شفافیت اسامی رقبا را ذکر کنید، مزایا و معایبی دارد که باید در کنار هم مورد سنجش قرار گیرند. تبلیغات مقایسهای از این توان بالقوه برخوردار است که برای شما مشکلات اخلاقی و قانونی ایجاد کند؛ به همین دلیل در همه جای دنیا بسیاری از مدیران استفاده از این روش را در سازمان خود ممنوع اعلام میکنند.
پیشنهاد میکنیم اگر میخواهید این کار را انجام دهید، تمام جوانب امر را بسنجید تا مشکلی از نظر قانونی برای شما ایجاد نشود. اگر بعد از بررسی جوانب به این نتیجه رسیدید که میخواهید از این تبلیغات استفاده کنید، باید مقایسه خود را براساس استانداردهای موجود انجام دهید. در نظر داشته باشید محصول یا خدمتی که در یک ویژگی نسبت به رقبا برتری دارد، الزاما ممکن است بهترین محصول یا خدمت نباشد، پس بر وسوسه اعلام برتری خدماتتان در همه جهات غلبه کنید و بر یک ویژگی خاص تمرکز داشته باشید.
در نهایت اینکه باید در تبلیغات خود از دروغ گفتن، فریب دادن مشتری و دستکاری اذهان بپرهیزید و اخلاق را رعایت کنید. به یاد داشته باشید که مشتری شما باهوش است و قلب واقعیت و مقایسه غیرمنصفانه را بهراحتی تشخیص میدهد. در صورت فریب مشتری، تبلیغات شما بهجز اینکه بهنوعی ضدتبلیغ برای خودتان و تبلیغ برای رقیبتان تبدیل شود، نتیجه دیگری برای کسبوکار شما در برنخواهد داشت.
اگر شما هم در کسبوکار خود با چالشی روبهرو هستید، در صورت تمایل مشکل خود را از طریق ایمیل business@ forsatnet.ir با ما در میان بگذارید و پاسخ خود را در همین بخش پیگیری کنید.