پرسش: مدیرکسب وکاری هستم که معمولا بعد از ارائه محصول جدیدی به بازار شروع به تبلیغات گستردهای میکنم، اولا راهنمایی بفرمایید که آیا با تبلیغات میتوانم اعتماد مشتریانم را بهدست بیاورم، دوم عنوان کنید که از چه طریقی میتوانم اثربخشی تبلیغات صورت گرفته را بسنجم؟
پاسخ کارشناس: جذب اعتماد مشتریان شیوه دشواری است که هیچ کسبوکاری از طریق تبلیغات نمیتواند آن را بهدست بیاورد. البته با توجه به فرهنگ موجود در کشورمان مشتریان ایرانی نسبت به تبلیغات بیاعتماد هستند که اگر سابقه تبلیغات در کشور را در نظر بگیرید، اکثر مشتریان بر این گمان بودهاند که کسب وکارها اگر محصولات باکیفیتی به بازار عرضه کنند، نیاز به تبلیغات ندارند. همین تفکر است که باعث شده برندهای قدیمی کمتر به سمت تبلیغات رو بیاورند. پس ارائه کیفیت مناسب محصولات در این میان از اهمیت بالایی برخوردار است و مشتریان زمانی به برند اعتماد پیدا میکنند که از آن محصول خوبی را دریافت کرده باشند.
در مورد سنجش اثربخشی تبلیغات باید گفت: افزایش فروش یکی از راههای سنجش اثربخشی تبلیغات است که در کشورما رایج و مورد توجه بسیاری از کسبوکارهاست ولی موضوع مهم دیگری نیز در این میان مطرح است، گاهی تبلیغات صورت گرفته در طولانیمدت اثر میگذارد و به سرعت منجر به فروش محصول نمیشود. چنین تبلیغاتی در فاصله زمانی فرهنگسازی میکنند و همگی میدانند که فرهنگسازی زمانبراست و کسب وکارها تا بخواهند به سود اصلی دست پیدا کنند باید صبر کنند.
در این باره میتوان تبلیغات ورود یک محصول تازه را مثال زد مانند محصولی که مشتریان تابهحال آن را استفاده نکردهاند. در مواجهه با تبلیغات این محصول تا مشتریان متمایل به خرید و استفاده از آن شوند، شاید زمانی صرف شود که از حوصله کسب وکار خارج است. در نتیجه تبلیغات علاوه بر فروش باید مشتریان را به خرید نیز ترغیب و تفکر جامعه را نسبت به محصولات عوض کند که هر کدام از این مراحل جزو فاکتورهایی برای سنجش اثربخشی تبلیغات محسوب میشوند.