با نزدیک شدن به نوروز عدهای از مردم برای سفر برنامهریزی میکنند. در کنار همه وسایل ضروری سفر، داشتن یک گوشی تلفنهمراه یا اسمارتفون و گشتوگذار در اینترنت میتواند افراد را از راهنما برای پیدا کردن مکانهای دیدنی و تفرجگاهها بینیاز کند، زیرا با اپلیکیشنهایی چون اینستاگرام و لوکالر به راحتی میتوان از مکانهای تفریحی هر شهر با خبر شد. اگر شما کسبوکاری دارید که به تفریح و مسافرت مربوط است (مانند رستورانهای کنار جاده یا داخل شهرهای توریستی، هتل، کافیشاپ، مجتمعهای تفریحی و گردشگری) میتوانید از این روش بهترین استفاده را بکنید و در کنار معرفی خدمات و محصول خود، عکس مکان تفریحی را در برنامههای کابردی محبوب بگذارید.
این میتواند به دیده شدن بیشتر محصولتان کمک کند، زیرا ثابت شده است که بازاریابی شبکههای اجتماعی یکی از موثرترین روشهای بازاریابی محتوایی است که در سالهای جاری با استقبال زیادی از جانب شرکتها مواجه شده است. سعی کنید آنچنان لحظات نابی از خدماتتان برا مشتری فراهم کنید که او با انتشار عکس در شبکههای اجتماعی هم از آن یاد کند. اما محبوبترین برنامههای کاربردی برای این کار کدام است؟
1- اینستاگرام
شمار کاربران این اپلیکیشن اجتماعی محبوب از 300 میلیون میگذرد و این بدین معنی است که عکسهای خیرهکننده افراد از سفرشان توسط افراد زیادی دیده میشود. این برنامه در کنار قابلیت به اشتراکگذاری خاطرات از سفرها، منبع بزرگی برای برنامهریزی سفر است، زیرا افراد زیادی از تجربه حضور خود در مکانهای مختلف و ماجراجوییهایشان میگویند و تنها با یک جستوجوی ساده میتوانند اطلاعات نابی از آن مکان و کسبوکار شما پیدا کنند.
2- لوکالر
این برنامه فضایی فراتر از یک کتاب راهنما برای افراد علاقهمند به مکانهای تفریحی و سفر فراهم میآورد و بر تجربیات ساکنان محلی درباره آن مکان تمرکز دارد. هر فرد در این برنامه دارای پروفایل شخصی و تصویر است که نشان میدهد آنها چه کسانی هستند، چه علایقی دارند و کدام مکانهای تفریحی را دوست دارند.
3- اوبر
اگر فردی در سفر نقشه به همراه نداشته باشد و شهر را نشناسد، با اتصال به اینترنت بیسیم و داشتن این اپلیکیشن میتواند حتی مسیر و جهت راهها برای رسیدن به مقصد موردنظر را پیدا کند. به همین ترتیب اگر کسی به دنبال مجتمع تفریحی یا رستوران خاصی باشد با اندکی جستوجو در این برنامه راههای رسیدن به آن را خواهد یافت. مثلا بسیاری از فرودگاهها اینترنت پرسرعت در اختیار مسافران میگذارند تا با استفاده از آن نقشه مقصد خود و راههای رسیدن به آن را بدون درگیر شدن در ترافیک در اختیار مسافران قرار دهند.
4- پینترست
پینترست نام شبکه اجتماعی با چندین میلیون کاربر شناخته شده برای اشتراکگذاری تصاویر است که به کاربران اجازه میدهد براساس علاقه خود به اصطلاح پین کنند و سایر اعضا این تصاویر را لایک زده یا در صورت لزوم ریپین کنند. اعضا میتوانند کل تصاویر پین شده به یک بورد خاص متعلق به یک نفر را دنبال کنند. کاربران پینترست از طریق فیسبوک و توییتر میتوانند عکسهای خود را به اشتراک بگذارند. افراد علاقهمند علاوه بر جستوجوی پینهای مرتبط با سفر، میتوانند از طریق پستهای دیگران به جستوجوی مقصد خود و مجتمعهای تجاری و تفریحی به قصد خرید بپردازند.
این شبکههای اجتماعی قابلیت این را دارند که با تکنیک بازاریابی ویروسی هر تصویری را به سادگی پخش و دیگران را از وجود آن آگاه کنند. افراد میتوانند تصاویرشان را با یک کلیک به اشتراک بگذارند. به لحاظ اینکه بیشتر کسبوکارها از جمله کسبوکارهای مرتبط با سفر از قدرت جنبه بصری آگاهند، میتوانند از این اپلیکیشنها بهعنوان ابزار مناسبی برای بازاریابی استفاده کنند. هنگامی که شخصی که دنبالکنندههای زیادی دارد تصویری درباره چیزی از شرکت یا سایت شما میگذارد، دوستان او نیز آن را میبینند و ترافیک سایت شما بالا میرود. وقتی در پینترست مشتریان خود را در صفحه (Board) ویژه خود پین میکنید، ویترینی از محصولات خود همراه اطلاعات مرتبط برایشان ایجاد میکنید. این کار اثر مثبتی روی آنها دارد و تمایل شان را به دانستن درباره خدمات شما برمیانگیزد.
هرچه عکسهای بیشتری از خدماتتان گذاشته شود، شانس بیشتری دارید که افراد زیادتری از سایت و خدمات شما آگاه شوند. این امر مخصوصا برای شرکتهای بینالمللی که درصدد معرفی و فروش خدمات خود ورای مرزها هستند نکته حائز اهمیتی است. ممکن است فکر کنید که گذاشتن تصویر و نوشتهای زیر آن میتواند در پستهای وبلاگی هم انجام شود اما باید بدانید که امکان دیده شدن آن در شبکههای اجتماعی بسیار بیشتر است.