مطالعه افكار عمومی و شناخت آن كه ارتباط نزدیكی به شناخت مردم دارد، از قرنها پیش مورد توجه سیاستگذاران اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بوده است و به دنبال آن از دهها سال پیش در كشورهای مردمسالار جهان تبدیل به یك مسئله موثر و با اهمیت شده است و مردم و حكومتهای اینگونه كشورها هر روز جایگاه والاتری برای آن قائل میشوند. در واقع باید گفت اینگونه كشورها همواره براساس نظرات مردم به تصمیمگیری میپردازند یا اقدامات خود را اصلاح میکنند. در حكومتهای مردمسالار اطلاع از اینكه مردم به چه فكر میكنند و نظراتشان نسبت به مسائل چگونه است از اهمیت زیادی برخوردار است چرا كه بدین وسیله نهادها، سازمانها، موسسات، كارخانجات و شخصیتها به مقبولیت خدمات خود پی میبرند و از طریق بازسازی خود یا گاه با نفوذ بر افكار عمومی آن را جلب یا به سمت منافع خود سوق میدهند.
هر مخاطب، از هر نظر با دیگری متفاوت است؛ سلیقههای متفاوت، گرایشهای مختلف، تفاوتهای فردی، ذهنیتها و ظرفیتهای ویژه، هر یک را از دیگری متمایز میسازد. این تنوع نه تنها در اقشار و گروههای مختلف قابل مشاهده است، حتی افراد یک قشر یا گروه نیز باوجود شباهتهایی که با دیگر اعضای همگروه خود دارند، دارای تفاوتهایی فردی هستند. آگاهی از میزان توانایی، دانش، خصوصیات اخلاقی و عاطفی و خصلتهای اجتماعی مخاطبان بزرگترین راهنما در انتخاب واژگان، مفاهیم و نحوه بیان مطالب است. شناخت مخاطب باعث میشود که انتقال مفاهیم آسانتر شود. به کمک شناخت نیازها و تواناییهای مخاطبان میتوان نسبت به انطباق اطلاعات ارائه شده با سطح ادراک و نیازهای آنها اقدام کرد.
ابزار نظرسنجی، یکی از پر کاربردترین ابزارهایی است که کاربران میتوانند یک فرم نظرسنجی در صفحات یا مطالب سایت یا وبلاگ خود داشته و با بازدیدکنندگان خود تعامل نزدیکی داشته باشند. همچنین مشورت و صحبت و گفتوگو با مشتریان بهخصوص مشتریان وفادار و دائمی در محیطهای کاری اغلب در شرکتها و سازمانها در ارتباط با مسائل مختلف برای بهبود شرایط یکی از راههایی است که در دستیابی به روشهای تبلیغات و بازاریابی کمهزینه میتواند بسیار کمککننده باشد. اغلب کارمندان و صاحبان هر کسبوکار برای تولید محصول یا ارائه خدمات دارای یکسری از وظایف و مسئولیتهایی هستند که باید آنها را به دقت انجام دهند اما گاهی ممکن است در زمینههای کاری یا توسعه دادن آن نیاز به مشورت کردن هم وجود داشته باشد.
البته گاهی ممکن است اتحاد و هماهنگی بین صاحبان کسبوکار و مشتریان چندان زیاد نباشد که با یکدیگر مشورت کنند اما مشورت کردن و دیدگاههای مختلف را بررسی کردن میتواند به تصمیمگیری بهتر افراد کمک کند. ارتباط خوب و مشورت کردن در یک محیط معمولا به ساختار یک شرکت یا میزان همکاری میان ما و مشتریان هم بستگی دارد. بنابراین یک راهحل هوشمندانه این است که گاهی اوقات میتوان برای تغییر در روشهای کاری که آنها را بهتر از قبل به موفقیت برساند با مشتریان با استفاده از روش نظرسنجی مشورت کرد.