مدیر مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: بنزین یورو 4 تولید شده در پالایشگاههای کشور حداقل انتظارات سازمان حفاظت محیط زیست را برآورده میکند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیطزیست ( پام )؛ یوسف رشیدی، مدیر مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اقدام دولت گذشته مبنی بر اضافه کردن بنزین پتروشیمی به سوخت کشور از اواسط سال 89 گفت: پتروشیمی میتواند محصولی به یکی از دو شکل پرولیز و ریفورمیت داشته باشد که براساس گواهیهای خود پتروشیمی، بنزن موجود در این پرولیز 50 درصد و بنزن موجود در ریفورمیت بین 2 تا 10 درصد است.
رشیدی تصریح کرد: بنزین توزیعی در سال 89 پرولیز بود و سپس به صورت ریفورمیت ارائه شد؛ همین موضوع منجر به تقلیل شدید و ناگهانی روزهای پاک از 32 روز در سال 88 به 14 روز در سال 89 شد.
مدیر مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیطزیست با اشاره به اینکه در سال 89 غلظت بنزن موجود در هوا، 900 ppb و طی سالهای 90 و 91 این میزان به 300 تا 360 ppb رسید، گفت: این در حالی است که این میزان طبق استاندارد جهانی 1.5 ppb است.
رشیدی با یادآوری این موضوع که بنزن و آروماتیک موجود در هوا ناشی از تبخیر از مخازن و منابع سوخت مثل پمپ بنزینها یا تبخیر از سیستم احتراق خودروها است، افزود: یکی از مهمترین علل ناپاکی هوا کیفیت سوخت توزیعی بود و این موضوع منجر به بیمارهای فراوانی همچون سرطان به ویژه سرطان خون در کودکان شد.
رشیدی با بیان اینکه توزیع بنزین یورو 4 از دی ماه پارسال در اراک و از بهمن ماه در تهران و کرج آغاز شده است، گفت: توزیع بنزین یورو 4 در تبریز، اصفهان، شیراز، مشهد و اهواز نیز تا پایان امسال براساس برنامه مصوب مقابله با آلودگی هوا از سوی هیات دولت صورت خواهد گرفت.رشیدی پارامترهای اصلی در سوخت استاندارد یورو4 را مشخص دانست و گفت: بنزن و آروماتیک دو پارامتر اصلی در این سوخت است که تاثیری فوقالعاده بر سلامت انسانها دارد. بنزن به عنوان ترکیبی سرطان زا و عامل ایجاد کننده سرطان خون در کودکان شناخته میشود، به همین دلیل، این دو پارامتر در سوخت توزیعی تهران مورد بررسی قرار گرفت و درصدهای به دست آمده منطبق با استاندارد یورو4 است.
وی با اشاره به اینکه پایش موجود براساس دادهها و نمونههای به دست آمده از 12 پمپ بنزین تهران با درصد پراکندگی مختلف در شمال، جنوب، مرکز، شرق و غرب تهران صورت گرفته است، افزود: میزان بنزن اندازهگیری شده به طور کلی کمتر از یک درصد (استاندارد یورو 4) بود و در بالاترین میزان به 0.86 درصد رسید و میزان آروماتیک نیز به طور متوسط 24.24 درصد بود که براساس استاندارد یورو 4 میتواند تا 35 درصد باشد.