پرسش: صاحب کسبوکاری خدماتی با حدود 70 کارمند در تهران هستم. هر سال به مناسبت سالگرد تاسیس این کسبوکار جشنی را در سازمان برگزار میکنم. از نظر شما برگزاری جشنهای سالگرد تاسیس سازمان، جشنهای پایان سال و... در راستای ایجاد روابط غیررسمی و صمیمیت در سازمان چقدر میتواند مفید باشد؟
پاسخ کارشناس: برگزاری مراسمهایی که بهطور دورهای از تمام اعضای یک کسبوکار برای حضور دعوت به عمل میآید محفلی برای شکلگیری روابط غیررسمی و صمیمی است؛ چون ارتباطات افقی یکی از عوامل موثر در اثربخشی یک سازمان محسوب میشود که بین اعضای داخل سازمان برقرار میشود و این ارتباط میتواند در ایجاد هماهنگی سازمان بسیار موثر باشد. این صمیمیت باعث میشود کارمندان مسائل و مشکلات داخلی و خارجی سازمان را با یکدیگر حلوفصل کنند.
به طور کلی حل و فصل کردن مسائل سازمانی با استفاده از روابط صمیمی میان کارکنان بسیار سریعتر و راحتتر صورت میپذیرد. در واقع این روابط غیررسمی در پس ساختارها و فرآیندهای یک سازمان پنهان شده و ویژگیهای دلگرمکنندگی را برای فرهنگ یک سازمان به ارمغان میآورد که این موضوع احساسات مثبتی را در بین کارکنان به همراه دارد. از طرفی ارتباطات غیررسمی و صمیمی بین کارکنان در گردش اطلاعات یک سازمان و گرفتن بازخوردها بسیار ممکن است اثر بخش باشد. این ارتباطات و صمیمیت اگر به درستی در یک سازمان وجود داشته باشد، میتواند حتی بهصورت کلی روی عملکرد کارکنان، استرس شغلی، مشارکت کارکنان، تعهد، رضایت شغلی و... تاثیرات مثبتی را بگذارد. یکی از روشهای ایجاد ارتباطات غیررسمی و صمیمیت در سازمانها برگزاری چنین جشنهایی است که کارکنان خارج از فضای رسمی بتوانند با یکدیگر در ارتباط باشند و به بحث و گفتوگو با یکدیگر بپردازند و این موضوع رفته رفته میتواند صمیمیت و دوستی را بین کارکنان ایجاد میکند.
اگر شما هم در کسبوکار خود با چالشی روبهرو هستید، در صورت تمایل مشکل خود را از طریق ایمیل business@ forsatnet.ir با ما در میان بگذارید و پاسخ خود را در همین بخش پیگیری کنید.