پرسش: در کار واردات لوازم خانگی هستم و قصد دارم برای معرفی محصولات برندی که واردکننده آن هستم، یک جشنواره برگزار کنم و به مشتریان جایزه بدهم. چه توصیههایی برای بهتر برگزار شدن این جشنواره دارید؟
پاسخ کارشناس: نخست باید هدف مشخصی برای برگزاری این جشنواره تعیین کنید. صرف برگزاری جشنواره و اهدای جوایز کافی نیست. باید از دنبال کردن این فعالیت هدف مشخصی برای خود تعیین کرده باشید. این اهداف میتوانند افزایش فروش، افزایش مشتریان وفادار، برندینگ و... باشد.
در هرکدام از این موارد ممکن است ضرورت داشته باشد نکات ویژهای را رعایت کنید. مثلا اگر هدف افزایش فروش است، افرادی که خرید بیشتری میکنند امتیاز بیشتری دارند، اما اگر هدف فقط معرفی برند شما است، خرید بیشتر، امتیاز بیشتر صحیح نیست. بنابراین مهم ترین نکته تعیین هدف مشخص برای برگزاری جشنواره است.
نکته دوم اینکه تمرکز شما باید روی مخاطبان اصلی باشد. در مورد لوازمخانگی خانمها بیشتر تصمیمگیر هستند. بنابراین شما باید جشنواره را به خانمها معرفی کنید. اگر قصد تبلیغ و معرفی جشنواره را دارید، باید در نشریاتی که خانمها بیشتر آنها را مطالعه میکنند تمرکز کنید. فضای کلی جشنواره نیز باید بیشتر زنانه باشد تا مردانه. از نظر طراحی، رنگ، دستاندرکاران و... همگی باید با توجه به روانشناسی خانمها صورت گیرد. حتی جوایز نیز باید زنانه باشند.
توصیه آخر این است که سعی کنید تمام جشنوارههای مشابه را بررسی کنید و نقاط قوت و ضعف آنها را از طریق شرکتکنندگان در آنها، فیلمها و کتابهای در دست، اطلاعات موجود در اینترنت و غیره دقیقا بررسی کنید و حداقل یک تمایز برجسته ایجاد کنید و روی آن مانور تبلیغاتی دهید. در این مسیر میتوانید از شرکتهای برگزارکننده این نوع مراسم کمک بگیرید و شاید بهتر باشد یکی از آنها را برای مشاوره و حتی برگزاری انتخاب کنید. بههرحال باید بپذیرید که برگزاری جشنواره کار تخصصی شما نیست و بهتر است از خبرگان فن کمک بگیرید.