پرسش: مدیر کسب وکاری هستم که همیشه سعی میکنم یک مسیر ثابت را برای فرآیندهای بازاریابی سازمانم در نظر نگیریم. در این راستا گاهی پیش آمده مسیر آمده را تغییر دادهام، ولی بعد متوجه شدهام که زمان مناسبی را برای این روند انتخاب نکردهام. به نظرتان چه عواملی را در سازمان باید ببینم که تصمیم به بازنگری در فرآیندهای بازاریابی بگیرم؟
پاسخ کارشناس: همیشه سازمانها زمانی که میزان فروششان پایین میآید، فورا سراغ تغییر روند بازاریابی خود میروند. این درحالی است که به غیر از کاهش فروش، عوامل دیگری نیز باعث تجدید نظر در فرآیندهای بازاریابی سازمان خواهد شد. در واقع گاهی کسبوکار بدون آنکه فروشش کاهش یابد نام و نشانش در بازار کمرنگ میشود. این عامل باعث کاهش سهم بازار برند و کسب وکار خواهد شد. در این مواقع کسب وکار باید به فکر تغییر روند بازاریابی خود یا اجرای برنامه جدید در این حوزه باشد. علاوه براین گاهی کسب وکار باز با اینکه کاهش فروشی ندارد، ولی با اعتراض و نارضایتی مشتریان زیادی روبهرو میشود، این موضوع نیز عامل دیگری برای تغییر روند فرآیندهای بازاریابی سازمان است.
کسب وکار باید درنظر بگیرد که گاهی خروج از یک مرحله و ورود سریع به مرحله دیگر نیز امکان دارد که آن را دچار مشکل کند. برای مثال اگر کسب وکار به سرعت وارد مرحله رشد شود، امکان دارد با مشکلاتی مواجه شود. همچنین گاهی کسبوکار وضعیت مناسبی در بازار دارد و سود دلخواه را از بازار کسب میکند، ولی هیچ گاه رشد نمیکند. در این شرایط نیز کسب وکار باید به فکر تغییر فرآیند بازاریابی خود باشد.
به هرحال کسب وکارهایی که میخواهند فرآیند بازاریابی خود را تغییر دهند باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرند، البته این تغییر نیز نباید به سرعت صورت بگیرد. چون ممکن است کسب وکار را دچار مشکل کند یا از شرایط فعلی نیز عقب بیندازد. در نتیجه برندها همیشه نباید برحسب میزان فروششان در بازار برنامهریزی کنند و به جایگاه نام و نشانشان نیز باید دقت کنند تا در بازار ماندگار باشند.