شرکت تولید لوازم ورزشی نایکی اخیرا تیزر تبلیغاتی را در شهر شانگهای چین فیلمبرداری کرده است که هدف از آن، بازتعریف شعار« Just Do It » این برند معتبر آمریکایی عنوان شده است.
براساس مشاهدات صورت گرفته در این آگهی تبلیغاتی، ابتدا شاهد حرکت دوربین از یک ورزش به ورزش دیگر در خیابان های شانگهای هستیم و سپس با یک نوجوان فوتبالیست مواجه می شویم که در حال روپایی زدن با توپ از مدرسه خارج شده و به حرکت خود در پیاده رو درحالی که همچنان مشغول روپایی زدن است ادامه می دهد.
در ادامه این کلیپ ویدئویی تعدادی از دختران را می بینیم که در حال دریبل زدن با توپ بسکتبال به هنگام عبور از خیابان بوده و سپس تعداد زیادی از دوچرخه سواران و علاقه مندان به بازی فریزبی، آنان را احاطه می کنند.
در ادامه این آگهی تبلیغاتی ویدئویی دوربین با یک لانگ شات روی چهره ورزشکاران مشهور چینی نظیر لینا تنیسور زن این کشور زوم می کند که پس از ضربه شدید و انفجاری این تنیسور مطرح چینی به توپ، ناگهان دوربین به بالای پشت بام ها رفته و افراد دوستدار ورزش پارکور را که مشغول پرش میان پشت بام ها هستند به تصویر می کشد.
همزمان با جلوتر رفتن تیزر تبلیغاتی، شاهد حضور بازیکنان هاکی، دوچرخه سواران، گلف بازان و بازیکنان بیسبال در این کلیپ هستیم و در نهایت افرادی که به صورت روزانه از محصولات نایکی استفاده می کنند و آقای سون قهرمان رقابت های ماراتن در حالی که رودخانه Haihe و پل Dagu در پشت سر آنها قرار دارد در قاب تصویر حاضر شده و به نوعی حسن ختام آگهی تبلیغاتی نایکی در شانگهای محسوب می شوند.
پس از ویژگی های تصویری موجود در این تیزر تبلیغاتی، شعارهای مطرح شده در آن مورد توجه کارشناسان و تحلیلگران حوزه تبلیغات و بازاریابی قرار گرفته است.
آنها بر این عقیده اند که استفاده از شعار «این کار را برای پیروزی و قهرمانی انجام نمی دهید، شما برای شهرت این کار را انجام نمی دهید، شما نیازی به انجام هیچ یک از این کارها ندارید، بله درست حدس زدید» و پس از این شاهد نقش بستن شعار « Just Do It » نایکی بر صفحه تلویزیون هستیم.
در این راستا Shaun Sundholm کارگردان هنری آژانس تبلیغاتی W+K Shanghai می گوید: «ما این آگهی تبلیغاتی را با استفاده از روش single-take فیلمبرداری کردیم. استفاده از برداشت های بلند طولانی و طراحی حرکات پیچیده و همزمان افرادی که در این تیزر نقش آفرینی کرده اند از جمله چالش هایی بود که به هنگام فیلمبرداری از تیزر تبلیغاتی نایکی با آن مواجه شدیم.»
وی ادامه داد: «استفاده از تعداد زیادی ورزشکار معمولی در کنار ورزشکاران مشهور و حرفه ای و طراحی حرکات آنان و همچنین طراحی حرکات توپ ها و سایر ابزارهای ورزشی، طراحی صحنه را به کاری غیرممکن بدل کرده بود چراکه بسیاری از افراد دائما با یکدیگر برخورد می کردند و حرکات توپ ها نامنظم بود.»Shaun Sundholm افزود: «در تمام مدت ساخت آگهی نایکی با هرج و مرج مواجه بودیم اما در نهایت موفق شدیم از انرژی موجود در جهت ساخت یک تیزر تبلیغاتی مناسب و قابل توجه استفاده کنیم.»
Dino Xu مدیر تجاری آژانس تبلیغاتی W+K Shanghai نیز در این زمینه می گوید: «در تمام طول دوران کودکی ام در چین تعداد بسیاری از افراد را می دیدم که شعار Just Do It نایکی را تکرار می کردند بدون آنکه از معنا و فلسفه پنهان شده در آن اطلاعی داشته باشند».
وی ادامه داد: «در حال حاضر و پس از ساخت این آگهی تبلیغاتی بسیاری از افراد با شعار نایکی و معنای آن آشنا خواهند شد.»