وایبر یك ویژگی جدید به نام چتهای عمومی را معرفی كرده كه امكان گوش دادن به پیامهای فوری پخش شده از سوی برندها یا چهرههای مشهور توسط افرادی از قبیل پرز هیلتون، وبلاگنویس و شخصیت تلویزیونی امریكایی و پیكسی لات، خواننده، ترانهسرا و بازیگر انگلیسی را فراهم میكند.
برخلاف رقبایی مثل فیس بوک،واتس اپ یا مسنجر كه روی چتهای خصوصی میان دوستان تمركز میكنند، ویژگی جدید وایبر سرانجام به هر كاربر اجازه خواهد داد تا چتهای خود را عمومی كرده و فرصت گوش دادن به آنها را برای دیگران نیز به وجود آورد. سرویس جدید تلاش گستردهتری از سوی وایبر برای حفظ كاربران پس از یك سال رشد فراوان به شمار آمده و طوری تكامل یافته است تا به یك پلتفرم محتوای گستردهتر شبیه به توییتر یا شبكه اجتماعی Reddit تبدیل شود. این پیشنهاد به مذاق برندهایی كه در پی افزایش تعامل با مخاطبان جوان وایبر بهخصوص در آسیا و ایالات متحده امریكا هستند، خوش خواهد آمد.
صاحب وایبر شركت ژاپنی Rakuten است كه به 210 میلیون كاربر فعال ماهانه در سرتاسر جهان افتخار میكند. این شبكه بیش از 14 میلیون كاربر در انگلستان دارد. این سرویس با 32 میلیون كاربر در هند و 30 میلیون كاربر در ایالات متحده امریكا بیشترین تعداد طرفدار را در این دو كشور به خود اختصاص داده است. وایبر دیگر میخواهد خود را بهعنوان نرمافزاری برای برقراری تماس تلفنی رایگان در دنیا مطرح كند.
واضح است كه تمركز اصلی وایبر همیشه روی برقراری تماسهای تلفنی رایگان، متقابل و تبادل پیامهای خصوصی در قالب یك گروه بوده اما برنامههای آن در یك سال آینده معرفی راههای جدیدی برای حفظ جایگاه بالای خود میان كاربران است. این محور اصلی نیست اما انتظار میرود كه وایبر به چنین چیزی تبدیل شود. وایبر هنوز پایه و اساس فعالیتهای خود را بر مبنای ارتباطات و چت قرار داده اما این ویژگی به كاربران اجازه میدهد تا به محتوایی دست یابند كه در هیچ جای دیگر نمیتوانند آن را پیدا كنند.
چت عمومی در وایبر چگونه كار میكند؟
چتهای عمومی وایبر شبیه به یك انجمن است كه ادمین یك گروه میتواند قوانینی نظیر محدودسازی افرادی كه میتوانند در یك گفتوگو حضور یابند را وضع كند. در ابتدا، چتهای عمومی به مشتی از روزنامهنگارانی كه شایعه میپراكنند، نظیر پرز هیلتون، پیكسی لات و ستاره یوتیوب یعنی تایلر اوكلی و همچنین چهرههای مشهور بالیوود محدود خواهد شد. كاربرانی كه جدیدترین نسخه وایبر را دانلود كردند، یك دكمه جدید به نام Public را خواهند یافت كه با كلیك كردن روی آن میتوانند به فضای چتهای عمومی به میزبانی شركای چهرههای مشهور وایبر برده شوند. در ادامه فرصت گوش دادن به گفتوگوها به وجود میآید اگرچه قادر به مشاركت در بحث نخواهند بود. چتهای عمومی از لحاظ موضوعـی برچســـبگذاری میشوند. به این ترتیب امكان كشف بحثهای جذاب برای كاربران بیش از پیش فراهم خواهد آمد.
ظهور واتس اپ
با وجود محبوبیت بالای وایبر، این شبكه اجتماعی هنوز راهی طولانی برای سبقت گرفتن از واتس اپ پیش رو دارد. 600 میلیون كاربر فعال ماهانه واتس اپ تقریبا سه برابر بیشتر از رقیب آن هستند. رقبای وایبر همگی در این حوزه مبتكر هستند. این اخبار در حالی به گوش میرسند كه یك نرمافزار ارسال پیام فوری موسوم به Snapchat خبر از امضای یك قرارداد با یك شركت ارائهدهنده خدمات مالی به نام Square و عرضه یك ویژگی مبتنی بر پرداخت پول از طریق موبایل به اسم Snapcash میدهد. در حال حاضر، همه افراد در حال ارائه نوآوری و كسب تجربه هستند. چنین رویكردی این حوزه را رو به جلو پیش برده و تعریفی جدید از موبایل ارائه میدهد.