بسیاری از کارشناسان بازاریابی که در زمینه فرهنگسازی و آموزش کار کردهاند، معتقدند که مدل کسبوکار شبکهای در آیندهای نهچندان دور متحول خواهد شد و در عین حال مسلما توسعه، نفوذ و گسترش بیشتری خواهد داشت. در آمریکا و کشورهای اروپایی، مردمان بسیاری به این مدل کسبوکار شبکهای روی آوردهاند و خانوادههای بسیاری (حتی تمام اعضای خانواده) با سیستم توصیه، کالا یا خدمات شرکتهای مختلف را به اعضای تیمهای زیرمجموعه خود معرفی و توصیه میکنند و با این کار موجب بالا رفتن میزان فروش آن شرکتها و در نتیجه کسب درآمدی همیشگی و مداوم برای خود شدهاند.
آنچه مسلم است این است که همه میدانیم بازاریابی شبکهای کار سادهای نیست. این کار در نوع خود بسیار هم سخت است. در مدل کسبوکار شبکهای، شما با انسانها طرف هستید و نه عامل یا ابزار و این خیلی مهم است که بدانیم در بازاریابی شبکهای ایجاد و حفظ ارتباط از اهمیت ویژهای برخوردار است. حال در مقابل بازاریابی شبکهای بازاریابی کم هزینه اما مفید دیگری به نام بازاریابی وابسته وجود دارد که در ادامه به معرفی آن میپردازیم.
بازاریابی وابسته در حقیقت بیشتر از آنکه بخواهد بهعنوان یک مدل کسبوکار مطرح باشد، یک سیستم تبلیغاتی است، سیستمی که به واسطه آن یک سایت طبق قراردادی یا توافقنامهای میپذیرد که لینک تبلیغی سایت دیگری روی سایت خود قرار دهد و بابت هر فروشی که از طریق آگهی قرار گرفته روی سایت انجام میشود، درصدی از فروش را بهعنوان کمیسیون دریافت میکند. حسابها از طریق برنامههای نرمافزاری محاسبه میشود و بعد از رسیدن به یک مبلغ مشخص یا یک زمان مشخص، به حساب دریافتکننده منظور میشود یا اینکه بهصورت چک ارسال میشود. مواقع یا مواردی هم وجود دارد که سایتها صرفا برای بالا بردن تعداد بازدیدکننده خود یا کلا جا انداختن علامت تجاری و نه فقط دریافت کمیسیون از بازاریابی وابسته استفاده میکنند.
بازاریابی وابسته در واقع نوعی ارتباط کار و تجاری با یک تولیدکننده یا فروشنده و تاجر است، به نحوی که تاجر به ما این اجازه را میدهد که با قرار دادن تبلیغ یا لینک سایت اینترنتی او که فروش از آنجا انجام میشود روی سایت خودمان، با هر فروشی که از طریق ما انجام میشود، کمیسیونی به ما تعلق بگیرد. سایتهای اینترنتی برای اینکه از برنامههای وابسته خود بتوانند بهعنوان یک مدل کسب وکار یا درآمدزا بهرهمند شوند باید از عملکرد این سیستم، از کیفیت کالا و خدمات، از سرعت عمل در تحویل کالا و خدمات توسط فروشنده اصلی کاملا مطمئن باشند و بعد به عضویت و به اصطلاح وابسته شدن به آن فروشنده موردنظر با قرار دادن لینکی که او به ما میدهد اقدام کنند؛ کد مشخصی که نشان میدهد خریدار از طریق ما و سایت ما با فروشنده آشنا شده است.
قابل توجه است که این نوع بازاریابی با بازاریابی شبکهای متفاوت است. یک نوع کسب درآمد ساده برای شروع فعالیتهای بازاریابی اینترنتی است که اگر ما در سایتمان از تعداد بازدیدکننده خوبی برخوردار باشیم، میتواند درآمد خوبی برایمان بسازد. گفته میشود که بزرگترین حجم از این نوع بازاریابی نخستین بار توسط کمپانی و سایت آمازون با فروش کتاب و سیدی و فیلم به مردم معرفی شده است و هماکنون نیز آمازون یکی از معتبرترین برنامهها را در این زمینه دارد.