پرسش: صاحب یک کارگاه سفالگری هستم و اخیرا حجم محصولاتم را افزایش دادهام. در راستای بازاریابی محصولات هنری چه اقداماتی را باید اتخاذ کرد و در مورد فروش محصولات سفالی به من چه پیشنهاداتی میکنید؟
پاسخ کارشناس: محصولات هنری مانند سفال مخاطبان خاص خود را دارد و اصول بازاریابی آنها نسبت به محصولات دیگر متفاوت است. با توجه به اینکه خواهان محصولات هنری عموم مردم نیستند و افراد خاصی این نوع محصولات را خریداری میکنند، بازاریابی این محصولات هم باید براساس گروه هدفی مخصوص به خود انجام شود. یکی از بحثهای مهم بازاریابی در این حوزه، نحوه ارتباط برقرار کردن است که پیشنهاد میشود هنرمندان با حضور در جوامع محلی ارتباط خوبی را با این جوامع کسب کنند و در کنار این موضوع میتوانند با دانشآموزان و دانشجویان از طریق حضور در دبیرستانها و دانشگاهها ارتباط موثری برقرار و محصولات هنری خود را به آنها معرفی کنند.
از این طریق رفتهرفته میتوانند کارگاههای آموزشی را در حوزه سفالگری برگزار و محصولات خود را به دیگران هم معرفی کنند، این موضوع در معرفی و فروش محصول میتواند بسیار موثر باشد. در کنار این موضوع میتوانند تبلیغاتی را هم در حوزه فعالیت خود داشته باشند و در چاپ هر تبلیغی توضیحی درباره شخص هنرمند بدهند یا شماره تماس و سایت شخصی وی را در انتهای تبلیغ ذکر کنند.
این موضوع باعث میشود مشتریان هنرمندان را به خوبی بشناسند و در خرید محصولاتشان ترغیب شوند. البته قبل از این مباحث باید هنرمند درک خوبی از بازار هدف خود داشته باشد که بتواند برنامهریزی بهتری را برای فروش و معرفی محصولات خود طراحی کند. اگرچه برندسازی در حوزه هنر ممکن است تاثیر زیادی در فروش محصول نداشته باشد اما میتواند کمک خوبی را در حوزه ماندگاری اثر هنری یک هنرمند انجام دهد. در این میان این نکته هم باید مدنظر قرار گیرد که هنرمندان ممکن است وقت چندانی را جهت برنامهریزی اجرای یک طرح بازاریابی در اختیار نداشته باشند، از اینرو باید سعی کنند برنامهای را اتخاذ کنند که در حداقل زمان قابل اجرا باشد.
اگر شما هم در کسبوکار خود با چالشی روبهرو هستید، در صورت تمایل مشکل خود را از طریق ایمیل business@ forsatnet.ir با ما در میان بگذارید و پاسخ خود را در همین بخش پیگیری کنید.