ما در دوران کودکی بهطور غریزی پرسشهای بسیاری میپرسیم. اگر به سه، چهار سالگی خود برگردید، متوجه میشوید که منظور من چیست.
بهتدریج با رشد و بلوغ سنی سوالات ما کمتر میشوند. مدارس عموما بر این باورند که تنها دانشآموزان تنبل سوال میکنند، اما حقیقت این است که تقریبا همگی کسبوکارهای موفق من در فضای مجازی در نتیجه پرسشهای فراوان از مشتریانم توفیق کسب کردهاند. صرفا اینکه من یک کارشناس هستم بدین معنا نیست که تمام اطلاعات را در مورد آنچه باید در مراحل بعد انجام پذیرد یا مشتریانم چه محصولی میخواهند یا هر یک از افراد به کدام حوزه کاری علاقه دارند، در اختیار داشته باشم. یکی دیگر از مزایای پرسیدن این نوع سوالات این است که از این طریق، معتبر جلوه خواهید کرد. هیچکس دوست ندارد مخاطبش کسی باشد که به حرفهای او گوش ندهد و صرفا به این دلیل که او یک کارشناس است، آنها را موعظه کند.
من متوجه موضوع کاملا قابل پیشبینی در اکانت خود در فیسبوک شدم. اکانت شخصی من 5000 نفر دوست دارد که در حال حاضر حد اکثر تعداد محسوب میشود. بهرغم این واقعیت، اغلب اوقات که یک پست یا کامنت قرار میدهم تعداد اندکی پاسخ دریافت میکنم. این تعداد هم برای من بسیار خوشایند است، چرا که تلاش من این نیست که حد اکثر تعداد پاسخها را دریافت کنم، بلکه سعی میکنم یک ایده سودمند یا یک واقعیت جذاب را به اشتراک بگذارم. اما آنچه من را شگفتزده میکند، پاسخی است که در زمان پرسش به سوالات دریافت میکنم. همه انسانها از اینکه به دیگران کمک کنند لذت میبرند، لذا هر زمان که بتوانم از راهنماییهای دیگران استفاده کنم، بیدرنگ سوال خود را در جایی از فضای مجازی قرار میدهم تا دیگران آن را ببینند و پاسخ دهند.
البته مهمترین مزیت پرسش سوالات گوناگون از مخاطبان این است که میتوان از این طریق این امکان را برای آنها فراهم آورد تا تعیین کنند که در مرحله بعد چه نوع محصولات و خدماتی ارائه دهیم. پرسش سوالات و جویا شدن نظرات افرادی که شما تلاش میکنید تا در فضای مجازی با خصوصیات آنها آشنایی پیدا کنید، بهترین روش برای آغاز یک ارتباط مناسب با آنهاست. بهعنوان مثال من تمام تلاش خود را به کار میبندم تا شخصا همگی ایمیلهایی را که برای من ارسال میشود، پاسخ دهم و اغلب اوقات آن دسته از کسانی که سوالات بسیار خوبی میپرسند، در نهایت به بهترین مشتریان من یا حتی بهترین شرکای من تبدیل خواهند شد.
سایت Surveymonkey.com که یکی از ابزارهای بسیار عالی و رایگان است و روش استفاده از آن نیز بسیار آسان است، تحقیقاتی را در مورد مخاطبان شما انجام میدهد. یک تحقیق ساده با سه یا چهار سوال از مشتریان در مورد چگونگی عملکرد شما و انتظارات آنها از شما میتواند نتایج بسیار ارزشمندی برای شما در پی داشته باشد. اگر مخاطبان شما توجه و علاقه شما را نسبت به نظرات خود مشاهده کنند، ارتباط بهتری بین شما و آنها برقرار میشود، اما اگر با پیامهای شخصی به بازخوردها و پیشنهادهای آنها پاسخ دهید، پا را فراتر خواهید گذاشت و یک ارتباط بسیار مستحکم با هر یک از مشتریانی که با صرف وقت به آنها پاسخ دادید، برقرار میکنید.