با توجه به افزایش جمعیت جهان و بالا رفتن عیوب مربوط به بینایی در بین مردم جهان، آینده بازار عینک روند رو به رشدی را طی خواهد کرد، ضمن اینکه عواملی مانند بالا رفتن آگاهی مردم نسبت به سلامت چشم و اهمیت دادن به مراقبت از چشم، در کنار افزایش میزان درآمد قابل تصرف خانوارها و قدرت خرید آنها نیز می تواند از دلایل مهم رشد بازار عینک طی سال های آتی باشد.
بازار جهانی عینک در سال 2015 معادل 102.66میلیارد دلار تخمین زده شده بود و انتظار می رود که در سال های آینده روند رشد سریع تری را نیز طی کند.
عوامل اصلی رشد بازار عینک
علاوه بر موارد فوق، می توان به دلایل دیگری نیز اشاره کرد که در روند رشد بازار جهانی عینک بی تأثیر نیستند، شیوع نزدیک بینی در میان کودکان که از عوامل ژنتیکی و محیطی نشأت می گیرد، تغییر شیوه زندگی که منجر به قرار گرفتن طولانی مدت چشم در مقابل دستگاه هایی مانند موبایل، کامپیوتر و. . . شده است، از جمله دلایلی هستند که خطر ابتلا به بیماری های چشمی را بالاتر برده و منجر به افزایش تقاضا برای عینک های طبی شده اند.
از طرفی نباید از تأثیرگذاری دنیای مد روی صنعت عینک غافل شد، انواع فریم های مختلف که با توجه به مدهای جدید دنیا روانه بازار می شوند، همچنین عینک های آفتابی که علاوه بر خصوصیت محافظتی خود، دارای جنبه های زیبایی شناسانه نیز هستند از جمله عوامل رشد بازار عینک در سال های اخیر بوده اند.
چشم انداز حجم تولید عینک در آمریکای شمالی
در اینجا برای نشان دادن افزایش تقاضای جهانی نسبت به انواع عینک طبی، لنز و عینک آفتابی، حجم تولید عینک در آمریکای شمالی را در فاصله سال های 2014 تا 2024 برشمرده و پیش بینی محققان را در زمینه رشد تولید عینک در آمریکای شمالی بررسی می کنیم. تولید عینک طبی در آمریکای شمالی در سال 2014، بیش از 800میلیون واحد، عینک آفتابی نزدیک به 1000میلیون واحد و لنز حدود 300میلیون واحد بوده است.
طبق پیش بینی محققان، این آمار تا سال 2024 به این شرح خواهد بود: عینک طبی: نزدیک به 1000میلیون واحد، عینک آفتابی: نزدیک به 1200میلیون واحد و لنز: حدود 400میلیون واحد. با توجه به این آمار می توان نتیجه گرفت که میزان استفاده از انواع عینک طی چند سال آینده در آمریکای شمالی پیشرفت قابل توجهی را از خود نشان داد و از طریق این نمونه موردی می توان دریافت که به طور کلی صنعت عینک در سطح جهان، روندی مشابه روند مذکور را طی خواهد کرد.
سهم 25درصدی اروپا از بازار جهانی عینک
آنچه در میان مصرف کنندگان اروپایی صنعت عینک قابل توجه است، اهمیتی است که به داشتن حق بیمه می دهند. بالا بودن قیمت های عینک نیز از جمله مسائل قابل توجه در بازار عینک اروپا است، به طوری کلی طبق آمار گرفته شده از سوی محققان اقتصادی، سهم اروپا از بازار جهانی این صنعت در سال 2015، بیش از 25درصد بوده است و محققان معتقدند که در سال های آینده نیز رشد مثبتی را این بازار در منطقه اروپا تجربه خواهد کرد.
رشد 4درصدی بازار عینک در آسیا
مناطق آسیایی از جمله مناطق کلیدی جهان برای رشد بازار عینک در سال های آینده به شمار می روند. طبق آمار گرفته شده در سال 2015، کشورهای آسیایی بیش از 30درصد از تقاضای جهانی عینک را از آن خود کرده بودند و انتظار می رود تا سال 2024، بازار عینک در این مناطق با نرخ رشد سالانه بیش از 4درصد به رشد خود ادامه دهد.
محققان جمعیت متراکم را مهم ترین عامل رشد بازار عینک در مناطق مذکور قلمداد می کنند، به خصوص که میزان تقاضای بالای مصرف کنندگان باعث پایین آمدن قیمت فروش شده و در نتیجه حجم خرید را در این مناطق افزایش می دهد.
چند بازیگر اصلی بازار عینک
از جمله شرکت های مهم و برجسته تولیدکننده عینک که سهم قابل توجهی را در بازار جهانی این صنعت از آن خود کرده اند، می توان به شرکت هایی نظیر بوش و لامب (Bausch + Lomb)، کوپر ویژن (CooperVision) و فیلمن (Fielmann AG) اشاره کرد که از بازیگران اصلی این صنعت در سطح جهان محسوب می شوند. به عنوان مثال شرکت بوش و لامب، یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان محصولات مربوط به سلامت چشم به شمار می رود که در سال 1853 در آمریکا تأسیس شد.
این شرکت با داشتن بیش از 1000کارمند و درآمدی بالغ بر 200میلیون دلار از جمله کمپانی های برجسته عینک به شمار می رود. همچنین شرکت کوپر ویژن که از تولیدکنندگان عمده لنز در جهان است نیز در سال 1980 تأسیس شده و محصولات خود را در بیش از 100کشور جهان ارائه می کند. درآمد سالانه این کمپانی نیز حدود یک میلیارد دلار در سال بوده است.