چقدر از آخرین باری كه صبحانه را در رختخوابتان خوردید، میگذرد؟ در راستای تحقق همین آرزو، كمپین جدید نوآورانه Ikea توجه همه را به سوی خود جلب كرد. در ادامه با یك نوع كمپین بازاریابی چریكی آشنا میشوید كه خوابآورترین نمونه از گذشته تاكنون است.
صبحانه در رختخواب... بله لطفا!
پروژه صبحانه Ikea در فروشگاه پاپآپ «كافهتختخواب» در صفحه فیسبوك انگلستان این برند روز نهم ماه مه سال 2015 میلادی اعلام و طبق برنامهریزی قبلی فقط به مدت دو روز، از نوزدهم تا بیستم ماه مه اجرا شد. با وجود درنظر گرفتن این بازه زمانی كوتاه و بازاریابی كمرنگ، این کمپین سر و صدای زیادی بهپا كرد و صدها اظهارنظر، به اشتراكگذاری و هزاران لایك نصیب این كمپین شد.
فرضیه اصلی این كمپین چنین است: مشتریان میتوانند برای خوردن صبحانه یا چای عصرگاهی و خواب نیمروز جایی را در «Ikea Breakfast in Bed Cafe» رزرو كنند. از آنها در محیطی با طراحی كاملا ایكیایی پذیرایی خواهد شد و در ادامه فرصت لذت بردن از تختخوابها و اتمسفر این برند به وجود میآید (مشتریان فقط پول غذای خود را میپردازند). Ikea در یك «منوی بالش» طیف گستردهای از مبلمان خود را ارائه داد.
موفقیت با خروپف
هیچ چیز بهتر از كمپینی نیست كه نه فقط توجه همه را به سوی خود جلب میكند، بلكه عجیب نیز خواهد بود. برای سالیان طولانی، Ikea بهعنوان یك متخصص در زمینه مبلمان و سرویس خواب در سرتاسر جهان شناخته شده است. این شهرت حتی شامل آن دسته از مناطق محرومی نیز میشود كه فروشگاههای این برند هنوز در آن جا توسعه نیافتهاند اما كمپین فوق(Ikea) به فكر طی یك گام فراتر در مسیر شهرت و اعتبار است. حالا مسئولان این برند با توجه به فحوای محصولات خود، راحتی، آرامش و لذت بردن را در دنیای رختخوابها مورد توجه قرار میدهند. هماكنون به ذكر دلایل موفقیت این كمپین میپردازیم:
این كمپین درباره همكاری است
با فكر كردن درباره Ikea، همیشه واژههایی نظیر مبلمان، یك سبك خاص، تختخواب و خانه در ذهنمان تداعی میشود اما با این وجود اغلب ما درباره دلیل حك شدن این عقیده در ذهن خود فكر نمیكنیم؛ علل رخ دادن این اتفاق، خانهها، پناهگاهها و استراحتگاههای ما هستند. در این كمپین، Ikea به شكلی موثر فراتر از قلمرو تزیینات بیروح و خالی از احساس خانهها قدم نهاده است. با آوردن مردم به محیطی كه در آن میتوانند با احساسات مثبت حاصل از خوردن صبحانه در رختخواب با كمك Ikea ارتباط برقرار كنند، مسئولان این برند، در اصل شركت را به بخشی از آن مثبت بودن تبدیل خواهند كرد.
این كمپین درباره تجربه است
كمپینهای مرتبط با یك تجربه واقعی همیشه تاثیر قویتری را روی مشتریان مجذوب خود میگذارند. این كمپین، نمونهای عالی از چنین پدیدهای است. آن دسته از افرادی كه شانس كافی برای رزرو جا در «Breakfast in Bed Cafe» را به دست آوردند، احتمالا در فاصله كوتاهی پس از آن، تجربه فوق را فراموش نمیكنند. این جادوی تجربه این كمپین است كه واقعا با برنامهریزیهای فراگیر Ikea، ضمن تداعی محیط خانه برای شركتكنندگان، حتی برای دیگران نیز آن را بهیادماندنی میكند.
این كمپین درباره الهام و تلقین است
مدل كسبوكار Ikea بهطور جامع به بحث درباره تشویق مردم به تزیین بهتر منزل خود با استفاده از محصولات این برند میپردازد. كمپین فوق نیز از همان خط مشی پیروی میكند. با راهاندازی تعدادی از وسایل اتاق خواب و سپس قرار دادن افراد واقعی در آنها، امكان كسب تجربه یك استراحت لذتبخش با خوردن صبحانه در تختخواب به وجود میآید. Ikea به شكلی موثر مشتریان را ترغیب به خرید وسایل اتاق خواب خود میكند. مسئولان این برند فضایی را به وجود آوردهاند كه با طراحی عجیب خود فرد را به خوابیدن تشویق خواهد كرد. در همین حین ایده ایجاد فضاهای خاص در خانههای خود با محصولات Ikea نیز به فكر مشتریان میرسد.
یك كمپین پاپآپ شبیه به این برای نخستینبار میتواند كمی با شك و تردید راهاندازی شود. یك پدیده بیسابقه میتواند بهخودیخود منجر به راهاندازی كمپینی به سرعت از یاد رفته شود. در این مورد بهخصوص، Ikea در مسیر باریكی با كارایی فراوان گام برداشته است كه تجربهای ماندگار برای مشتریان خود، تشویق و ایجاد یك نوع ارتباط احساسی جدید مثبت را با برند به ارمغان میآورد.