دوشنبه, ۵ آذر(۹) ۱۴۰۳ / Mon, 25 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز
گزارشی از راه‌اندازی یک استارتاپ موفق با همه خوب و بدهایش

اینجا همه چیز به نفع افراد خلاق است

8 سال پیش ( 1395/1/15 )
پدیدآورنده : شکوفه میرزایی  

امروزه حضور در بسترهای مجازی و انواع رسانه‌ها، معرفی کسب‌و‌کار خود در این بسترها، به علاوه دریافت اطلاعات و اخبار مربوط به حوزه کاری و تخصصی افراد می‌تواند یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت کسب‌و‌کارها به شمار بیاید، اما اغلب حضور مفید در این بسترها کار پیچیده و زمان بری به نظر می‌رسد و از طرفی حجم و تنوع اطلاعات منتشر شده هم به قدری بالاست که اغلب افراد را دچار سردرگمی می‌کند و موجب می‌شود مدیران با اتلاف سرمایه و زمان پس از مدتی پرسه زدن در بسترهای مجازی از آن دلزده شوند، پس بهترین راه برای استفاده بهینه از این فضاها چیست!؟

مجید کثیری، مدیر سایت «اخبار رسمی» تلاش کرده تا پاسخ این سوال را به بهترین حالت خود با در نظر گرفتن شرایط کسب‌و‌کارهای داخل کشور ارائه کند، سایت اخبار رسمی نخستین سرویس تولید محتوا در ایران است که به شرکت‌ها کمک می‌کند محتوای مناسب تولید کنند و به‌صورت هدفمند در رسانه‌ها دیده شوند تا ارتباط موثرتری با مخاطبان خود به واسطه رسانه‌ها داشته باشند، به تعریف خودشان پلتفرم اخبار رسمی، یک نرم‌افزار تولید و توزیع خبر و محتوای آنلاین برای شرکت‌ها، سازمان‌ها و کسب‌و‌کارهای ایرانی، اعم از بخش خصوصی و بخش دولتی است که توسط آن شرکت‌ها می‌توانند به‌راحتی و به سرعت اخبار و محتوای خود را به‌دست رسانه‌ها و خبرنگاران برسانند.

با اخبار رسمی، کسب‌و‌کارها ابزار قدرتمندی در دست خواهند داشت تا بتوانند فرآیندهای روابط عمومی، برندینگ و بازاریابی خود را به‌صورت کارآمدتر، سریع‌تر و ارزان‌تر مدیریت کنند.این سایت که برگزیده مسابقه‌های استارتاپی زیادی از جمله مسابقه استارتاپ استانبول از بین 1400 شرکت‌کننده بوده است، توسط مجید کثیری جوانی خلاق و باانگیزه مدیریت می‌شود، کثیری که خود دانش آموخته مدیریت تبلیغات است در رشته ‌ام‌بی‌ای هم دوره‌هایی را گذرانده و مدت زیادی فعالیت اصلی‌اش روزنامه نگاری بوده.

او معتقد است افراد باید از حاشیه امن خود بیرون آمده و ریسک کنند و خلاقیت‌شان را به کارگیرند تا فرصت‌های تازه به وجود آید. در ادامه گزارشی از فعالیت‌ها، نحوه شکل‌گیری و نقشه راهی که این سایت برای فعالیت‌های موفق خود داشته را از نظر می‌گذرانیم.

نیاز بازار و شکل‌گیری ایده اولیه

کثیری در ابتدا در خصوص نحوه شکل‌گیری ایده سایت اخبار رسمی می‌گوید: سال‌ها پیش فعالیت اصلی من در زمینه روزنامه نگاری بود که به واسطه شغلم با اخبار و اطلاعات و از طرفی شرکت‌ها و کسب‌و‌کارهای مختلف در ارتباط بودم. نتیجه مشاهدات و بررسی‌های من در آن سال‌ها این بود که شرکت‌ها ابزار خوبی برای دسترسی به مخاطبان خود از طریق رسانه‌ها ندارند، در واقع شرکت‌های موفق بسیاری بودند که محصولات مناسب و با کیفیتی هم تولید می‌کردند اما توانایی تولید محتوای خوب برای ارائه به مخاطب را نداشتند و بعد از آن هم توانایی انتشار به موقع و در جای مناسب برای همان محتوا را هم ندارند در نتیجه نمی‌توانند با مخاطب خود ارتباط بگیرند پس من باید پلی طراحی می‌کردم تا صاحبان شرکت‌ها بتوانند محتوای مفید تولید کرده و سپس از طریق آن به رسانه‌های مورد نظر خود دسترسی داشته و در نهایت از طریق این رسانه‌ها خود را در معرض دید مخاطبان قرار دهند.

وی در ادامه می‌گوید: در سال‌های اخیر فعالیت‌های تبلیغی در قالب آگهی چندان جوابگو نیست و برای شرکت‌ها هم هزینه‌بر است و اغلب شرکت‌ها ترجیح می‌دهند از طریق تولید محتوا با مخاطب خود ارتباط بگیرند، در حال حاضر یک میلیون و 300 هزار شرکت ثبت شده داریم که تنها نزدیک به 400هزار شرکت فعال هستند و از همین تعداد هم کمتر از 2درصد توانسته‌اند در رسانه‌ها راه پیدا کنند و همین ارقام نشان‌دهنده وجود یک جای خالی در این حوزه بود.

من ابتدا به سراغ کشورهای دیگر رفتم تا ببینم آنها این مشکل را چگونه حل کرده‌اند و متوجه شدم این یک مسئله تازه در دنیا نیست و آنها سرویس‌های تولید و توزیع محتوای قوی را پیاده‌سازی کرده‌اند اما در ایران کسی پاسخگوی این نیاز نبود و شرکت‌ها صفحه رسمی که بازار هدف را نشانه بگیرد برای انتقال اخبار و محتوای خود نداشتند، پس باید با توجه به شرایط شرکت‌های داخلی ما و در نظر گرفتن همه موارد دیگر از جمله مخاطب، بازار و رسانه، یک ایده جدید را برای این کار طراحی و پیاده‌سازی می‌کردیم.

شتاب دهنده‌های نجات دهنده

کثیری در خصوص شروع فعالیت‌های رسمی خود می‌گوید: حدود سال 90 ما یک تیم تشکیل دادیم و به سرعت هم تیم خود را بزرگ کردیم و سعی داشتیم به‌صورت مستقل فعالیت کنیم اما این یک استراتژی اشتباه بود و ادامه مسیر این اشتباه را به ما یادآوری کرد، پس از آن سال 92 برای نخستین بار ایده سایت اخبار رسمی را در جشنواره کارآفرینی دانشگاه شریف مطرح کردیم و برگزیده جشنواره شدیم، سپس از مهر 93 وارد شتاب‌دهنده آواتک شده و نخستین دوره‌ای که 10تیم موفق وارد این شتاب‌دهنده شدند ما هم یکی از همین شرکت‌های برگزیده بودیم و در جلسه demoday که جلسه نهایی و مذاکره برای جذب سرمایه‌گذار است ما موفق به جذب سرمایه‌گذار شدیم تا اینکه بالاخره شرکت را در مرداد ماه سال 94 به ثبت رساندیم و دو ماه بعد به جرگه شرکت‌های دانش بنیان پیوستیم تا زیر چتر حمایتی این مجموعه عظیم قرار بگیریم.

مدیر این مجموعه تصریح می‌کند: البته به عقیده من سرمایه مالی تنها می‌تواند به شروع کار شما شتاب دهد و زمانی که شما محصول خوبی برای ارائه داشته باشید استارتاپ‌تان به‌زودی رشد می‌کند و سرمایه اصلی شما حمایت‌های معنوی، ارتباطات و پشتیبانی است و نه صرفا سرمایه مالی.

روش‌های نوین استارتاپی

کثیری در خصوص چگونگی حضور موفق استارتاپ‌ها در بازار امروز می‌گوید: در روش‌های سنتی صاحب کسب‌و‌کار با استفاده از شیوه‌های سنتی مانند بازدید مستقیم یا نظرسنجی از مخاطبان، محصول مورد نظر را نیازسنجی می‌کرد و سپس طرح بازاریابی و بودجه را طراحی کرده و شروع به تولید می‌کرد که از جمله مهم‌ترین معایب این مدل‌های سنتی زمان بر بودن و تغییر نیاز بازار با گذر زمان بود همچنین عدم صداقت و شفافیت در بیان مشتری یکی از مواردی بود که اغلب منجر به شکست محصول می‌شد اما در مدل‌های جدید استارتاپ‌ها اصلی‌ترین استراتژی می‌گوید: «بساز، اندازه‌گیری کن، یاد بگیر و بعد دوباره بساز».

که در این روش شما محصول خود را در اشل کوچک ساخته و وارد بازار می‌کنید و بازخوردها و رفتار مخاطب با محصول را تحلیل و اندازه‌گیری کرده و سپس با آموزش و یادگیری محصول نهایی خود را دوباره می‌سازید که اغلب شرکت‌های موفق و بزرگ دنیا از همین روش برای حضور موفق و پایدار در بازار استفاده می‌کنند.

حضور در بازار و توسعه محصول

وی در ادامه می‌افزاید: ما هم برای حضور مناسب در بازار سعی کردیم از همین روش‌های نوین بهره بگیریم، به‌گونه‌ای که ابتدا یک محصول ارزان در وسعت کوچک را به بازار ارائه کرده تا رفتار مخاطبان را بسنجیم، در حالی که این همه آن چیزی نبود که شرکت‌ها می‌خواستند و در ابتدا اغلب مخاطبان ما شرکت‌های بزرگ و متوسط بودند که نیاز آنها بیشتر به روابط عمومی بود و ما با در نظر گرفتن رفتار آنها با محصول و نیاز‌سنجی دوباره تغییراتی روی نسخه اصلی ایجاد کردیم.

در نهایت 670 شرکت در این مدت کوتاه در سایت ما مشترک سرویس شدند و ما هم سرویس توزیع خبر داخلی و بین‌المللی را راه‌اندازی کرده و با دسترسی به 2هزار رسانه داخلی و 7هزار رسانه خارجی، اخبار و اطلاعات شرکت‌ها را با هماهنگی آنها به حوزه‌های جغرافیایی خاص یا حوزه‌های خبری خاص ارجاع می‌دهیم. در بحث توسعه محصول هم به مرور زمان محصول اولیه توسعه‌های زیادی داشته و همچنین بخش پایش رسانه در حال بررسی و اقدام است که این امکان را به شرکت‌ها می‌دهد تا تمام اطلاعاتی که در رسانه‌های مختلف در خصوص آنها توزیع یا بیان شده را پایش کرده و بتوانند براساس همین اطلاعات مسائل خود را مدیریت کنند.

یک بیزینس مدل تک صفحه‌ای اما راه گشا

کثیری در ادامه در خصوص بیزینس مدل کاری خود می‌گوید: امروزه دیگر تئوری مدل‌های تجارت و طرح‌های کسب‌و‌کار تغییر کرده و هیچ‌کس طرح‌های کسب‌و‌کار چند صد صفحه‌ای را نمی‌خواند و تجربه شخصی من نشان می‌دهد که وجود یک بیزینس مدل تک صفحه‌ای مختصر و مفید می‌تواند راه‌گشای کار باشد، مدلی که تمام موارد از جمله ارزش محصول، مشتریان و ساختارهای هزینه‌ای و درآمد در همان یک صفحه مطرح شود تا بتواند به سرعت با مخاطب خود ارتباط گرفته و مشتری را جذب کند.

مشکلات و مزیت‌های پیش روی استارتاپ‌ها

مدیر این استارتاپ موفق در خصوص مشکلاتی که پیش روی خود داشته است، می‌گوید: در کشور ما مشکلات زیادی پیش روی استارتاپ‌ها است که مهم‌ترین آنها به دو دسته چالش‌های درونی و بیرونی تقسیم می‌شود، از جمله چالش‌های درونی همیشه بحث منابع انسانی متخصص بوده و مدیریت این منابع هم در نوع خودش دشوار است. جست‌وجوی استعدادها، پیشرفت آنها و همچنین مدیریت کردن منابع انسانی از جمله دغدغه‌های استارتاپ‌ها به شمار می‌آید، همچنین چالش‌های بیرونی را می‌توان به قوانین و مقررات دست و پاگیر برای این گونه کسب‌و‌کارها عنوان کرد، مراجعه به اداره ثبت و اخذ کد کارگاهی و کد دارایی و مالیات و خلاصه گرفتن کلی مجوز می‌تواند نفس تولیدکننده را در میانه‌های راه بگیرد.

کثیری در ادامه می‌افزاید: البته با وجود مسائل و مشکلات فراوانی که برای شرکت‌ها و مخصوصا استارتاپ‌ها ممکن است وجود داشته باشد، پتانسیل‌های بسیاری هم در کشور مهیاست که می‌تواند کمک‌کننده افراد خلاق باشد و شاید بتوان گفت در کشور ما همه چیز به نفع افراد خلاق و باانگیزه است، تیم ما هم فضا را برای کار مهیا دیده که وارد عمل شده، پتانسیل‌هایی از جمله بازار 80میلیونی داخلی، بیشترین نرخ ضریب نفوذ به اینترنت در آسیا، بالاترین نرخ استفاده از تلفن همراه در خاورمیانه و دسترسی به بازاری یک میلیاردی در جهان موجب شده تا ما به سرعت رشد کنیم و در همین فضای محدود با کمترین زمان، بیشترین موفقیت‌ها را به دست آوریم. در واقع می‌توان گفت وجود محدودیت‌ها و فشارها موجب شده تا بازار بکری برای افراد خلاق و باانگیزه ایجاد شود تا با هدفمندی و پشتکار از این محدودیت‌ها به نفع کسب‌و‌کارشان بهره بگیرند.

ارتباط با نویسنده: shokoofehmirzaee@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/7Tdpu1I6
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهکابینت و کمد دیواری اقساطی
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه