نصب تابلوی تعطیل نیست و یک لبخند میتواند یادآور جملهای باشد که همه ما بهنوعی با آن خاطره داریم. به این سبب که همیشه این تابلو را با جمله تعطیل است زمانی که شاید واقعا نیاز به تهیه و خرید محصول یا خدمتی داریم دیدهایم و با این جمله ناامیدکننده مواجه شدهایم. حال نصب چنین تابلویی میتواند در یادها ماندگار شود و به این جمله عمل کنیم اما با برنامهریزی به نوعی که کسبوکار ما تعطیلی نداشته باشد. مشتری مهمترین ناظر بر فعالیتهای ماست و باید خوب بدانیم که او به ما وابسته نیست بلکه ما به او وابسته هستیم. مشتری در کار ما یک هدف زودگذر نیست، بلکه مشتری هدف و غایت همه اقدامات ماست.
او یک فرد خارجی در سازمان ما محسوب نمیشود، بلکه مشتری جزئی از سازمان ماست. ما با خدمتی که به مشتری ارائه میدهیم به او لطف نمیکنیم، بلکه او از این طریق فرصتی برای ادامه کار به ما میدهد و در حق ما لطف میکند. ارضای تقاضای مصرفكنندگان به هر ترتیب از وظایف ما بهعنوان صاحبان کسبوکار و ارائهدهندگان محصولات و خدمات است. امروزه شركتها و سازمانها موظفند به خاطر ارضای نیازهای مشتریان و عمل به مسئولیت اجتماعی و حمایت از حقوق مصرفكنندگان، مسائل مربوط به حفظ محیطزیست را در فعالیتهای خود جای دهند، تا جایی که حتی ساعات کار و روزهای کاری را طبق نظر و خواست مشتریان تغییر دهیم. بهصورتیکه آرامش و امنیت در خرید را برای مشتریان فراهم آوریم و این بهنوعی میتواند بازاریابی هوشمندانهای باشد که ما را در نظر مخاطبان ماندگار خواهد کرد. با کمی دقت به اطرافمان متوجه میشویم که تقریبا تمام انسانهای اطراف ما مشتری ما هستند.
مشتری رفتار ما، مشتری خدمات ما، مشتری احساس ما، مشتری دانش ما، مشتری تجربه ما و شاید مشتری کالای ما. هنگامی كه یك شركت در تولید محصولاتش ملاحظات زیستمحیطی را مدنظر قرار میدهد، شركتهای دیگر باید استراتژیهای خود را در تولید محصولاتشان تغییر دهند و تدابیری را در راستای سبز شدن اتخاذ كنند زیرا در غیراین صورت سهم بازارشان را از دست خواهند داد. یک کسبوکار موفق همواره به مشتری باید به چشم یک همسایه و دوست بنگرد که به احتمال زیاد دوباره به شما مراجعه خواهد کرد، پس باید در وهله اول رفاه و آسایش مشتری را در نظر بگیریم. حتی اگر در نخستین برخورد نتوانستیم به او کالا یا خدماتمان را بفروشیم، با او خداحافظی گرم و دوستانهای داشته باشیم. احترام ما اگر باعث خرید مشتری در مرتبه اول نشود، به احتمال زیاد باعث مراجعه دوباره وی خواهد شد.
در این شرایط درصورتیکه موفق به فروش شدیم، این را نباید پایان کار دانست، برعکس این تازه شروع یک رابطه است که اگر بتوانیم مشتریمان را با پاسخگو بودن، صداقت و رفتار محترمانه و ارائه خدمات و کالای باکیفیت برای یک رابطه طولانی حفظ کنیم، قطعا تجارت موفقی خواهیم داشت. احترام به کسانی که توقع احترام دارند، آنها را راضی کرده و کسانی را که توقع ندارند، خشنود خواهد کرد.