به جرات میتوان گفت اینترنت به یکی از مهمترین ابزارهای اصلی در فعالیتهای تجاری کارآفرینان امروزی تبدیل شده است. فروشگاههای خردهفروشی اینترنتی درحالحاضر سالانه بیش از 145 میلیارد دلار فروش دارند و با نرخ بین 12 تا 18 درصد در سال رشد میکنند. با درك اهمیت افزایش فروش برای موسسات بازرگانی، تعداد فزایندهای از کارآفرینان از اینترنت در استراتژیهای بازاریابی پارتیزانی خود استفاده میکنند.
براساس مطالعات انجام شده توسط شرکت هریس اینتراکتو، 35 درصد مالکان شرکتهای کوچک، داشتن یک وبسایت مناسب را از مهمترین ابزار توسعه کسبوکار خود دانستهاند. اینترنت به شرکتهای کوچک امکان توسعهای باورنکردنی را در حوزه بازاریابی میدهد. این شرکتها میتوانند با ایجاد یک وبسایت خلاقانه و جذاب، کالاها و خدمات خود را در سراسر دنیا بازاریابی کنند. در حقیقت یکی از بزرگترین مزایایی که مالکان شرکتهای کوچک از راهاندازی یک وبسایت خواهند داشت ارائه یک کانال خرید آسان به مشتریان است.
طبق برخی تحقیقات انجامشده از مالکان کسبوکارهای کوچک در ایالات متحده، آلمان و انگلستان بیش از 75 درصد آنها اعتقاد دارند که وبسایتهای شرکتهای آنها مزایای قابلتوجهی را برای تلاشهای بازاریابی، ارتباط کلی با مشتری و توانایی آنها برای جذب مشتریان جدید داشتهاند.
اینترنت، به واسطه توانایی خود در ارائه تصاویر گرافیکی رنگی، صدا، انیمیشن، ویدئو و متن، شرکتهای کوچک را قادر ساخته است تا همانند رقبای بزرگتر خود در فضای اینترنت حضور داشته و حتی از آنها پیشی بگیرند. اگرچه شرکتهای کوچک نمیتوانند از نظر بودجه با رقبای بزرگتر خود برابری کنند، اما یک وبسایت خلاقانه میتواند یک وزنه تعادل عالی در برنامههای بازاریابی یک شرکت کوچک به حساب آمده و توانایی انجام فعالیتهای بازرگانی جهانی را با هزینهای کم امکانپذیر سازد. چون فعالیتهای بازرگانی اینترنتی به طور شبانه روزی و هفت روز در هفته در حال اجرا هستند، میتوانند در همه جای دنیا به مشتریان دسترسی داشته باشند. علاوه بر این اینترنت تقریبا از همه جای دنیا امکان اداره شرکتها را به کارآفرینان میدهد.
شرکتهای کوچکی که سایتهای اینترنتی مناسبی را ایجاد کرده و به قدرت اینترنت بهعنوان یک ابزار بازاریابی پی بردهاند، در حال بهرهبرداری از مزایای تجارت الکترونیکی هستند. اگر شرکتی دارای استراتژی بازاریابی مناسبی باشد، میتواند از اینترنت برای پر رنگ کردن توانایی خود در ارائه خدمات برتر به مشتریان با حداقل هزینه استفاده کند.
اهمیت وبسایتهای تعاملی
یک وبسایت مشتریمدار به مشتریان امکان میدهد تا اطلاعاتی را درباره کالا یا خدمت گردآوری کرده، پاسخ سوالات خود را یافته، نمودارها و تصاویر را دانلود کرده، سفارشها را به شکل سادهتری ارائه کرده و میزان پیشرفت سفارشهای خود را بررسی کنند. اینترنت بهعنوان یک ابزار بازاریابی به کارآفرینان امکان میدهد تا در مقایسه با یک وضعیت انفعالی، هم برای مشتریان فعلی و هم برای مشتریان بالقوه اطلاعاتی بامعنی و منطقی را به شیوههای تعاملی ارائه کنند.
وبسایتهایی که از طراحی مناسبی برخوردار باشند، غالبا شامل ویژگیهای تعاملی بوده، به مشتریان امکان دسترسی به اطلاعاتی درباره شرکت و تاریخچه آن را داده، تصاویر یا ویدئوهای سهبعدی از کالاها و خدمات مورد استفاده را ارائه داده و ویژگیهای دیگری مثل جلسات پرسش و پاسخ با کارشناسان یا توانایی برقراری ارتباط از طریق پست الکترونیکی با مسئولان رسمی شرکت را فراهم میآورند.
شرکتهای کوچکی که در زمینه فروش اینترنتی به بیشترین موفقیت دست یافتهاند، دارای استراتژیهای بازاریابی خاصی هستند که بر نقاط قوت فعلی و توانمندیهای اصلی آنها تاکید میکند. استراتژیهای بازاریابی اینترنتی آنها منعکسکننده استراتژیهای بازاریابی سنتی بوده و به جای تمرکز صرف بر فروش، غالبا بر ایجاد روابط با مشتریان تاکید میکنند. این شرکتها مشتریان هدف خود را شناخته و میدانند که چگونه باید از طریق اینترنت به آنها دست یابند. آنها وبسایتهایی را ایجاد میکنند که اطلاعات ارزشمندی را در اختیار مشتریان قرار داده و براساس علایق آنان محصولاتی ویژه و تخصصی را ارائه کرده و این امر کار را برای مشتریان آسان میکند تا هر آنچه را میخواهند به سادگی بیابند.
این وبسایتها، مفهوم اعتماد و توجه فردی را به مشتریان میدهد که هنگام معامله با یک کسبوکار محلی کوچک حاصل میشود. استفاده از اینترنت بهعنوان یک ابزار بازاریابی نیازمند چیزی بیش از ایجاد یک وبسایت و انتظار برای مراجعه مشتریان است. کلید بازاریابی موفق در اینترنت، فروش کالا یا خدمت مناسب با قیمت مناسب به مخاطبان هدف مناسب است. با این وجود، کارآفرینان در اینترنت با دو چالش دیگر نیز مواجه هستند؛ جذب مشتریان به وبسایت و تبدیل آنها به مشتریانی که حاضر به پرداخت پول هستند. این امر نیازمند راهاندازی یک پایگاه دادههای جذاب است تا افراد بتوانند به سادگی در آن گشتوگذار کرده، با آن تعامل داشته و چیزی بیش از اقلام استاندارد یکنواخت و کسلکننده به آنها ارائه شود.