یك شركت تحقیقاتی تجزیه و تحلیل برند در آتلانتا موسوم به «Davis Brand Capital» ششمین رتبهبندی سالانه از بزرگترین شركتهای جهان و موفق در زمینه مدیریت ارزش برند را به بهترین شكل ممكن منتشر كرده است. به گزارش امبیای نیوز، با وجود متفاوت بودن روش آنها، رتبهبندی DBC مثل گزارش 100 برند برتر اینتربرند، هدفی كم و بیش یكسان را دنبال كرده و به ارزیابی تواناییهای شركتها برای مدیریت موفق ارزش برند، عملكرد آنها، قدرت نوآوری، فرهنگ شركت و تاثیر اجتماعیشان پرداخته است. آژانس با گردآوری و تجزیه و تحلیل دادههای موجود از دیگر رتبهبندیهای عملكرد نامهای پیشرو در صنایع مختلف با توجه به پنج معیار فوق، به این ردهبندی دست یافته است.
حضور اپل در جایگاه نخست ردهبندی برای چهارمین سال متوالی بالاتر از غولهای دنیای تكنولوژی یعنی گوگل، مایكروسافت، ایبیام و جنرالالكتریك عجیب نیست. بهطور كلی، پیشگامان عرصه تكنولوژی 25 جایگاه برتر این فهرست را به خود اختصاص داده و در مجموع نزدیك به 1/2 تریلیون دلار در بازار سرمایهگذاری كردهاند.
بیشترین رشد در سال 2014 مربوط به خودروساز ژاپنی، تویوتا بود كه هفت پله صعود كرد. Johnson & Johnson نیز به همین میزان پیشرفت كرد. همچنین شركتهای خودروساز آلمانی، بیامدبلیو و فولكس واگن به ترتیب با شش پله رشد به رتبههای نهم و سیزدهم دست یافتند. بیشترین سقوط متعلق به AT&T بود كه از سال 2013 تاكنون پنج رتبه تنزل پیدا كرده است.
نكته جالب توجه این است كه بسیاری از برندهای موفق مثل PepsiCo، نایك، فیسبوك، مكدونالد یا یونیلور در این رتبهبندی حضور ندارند. موسس و مدیر عامل این شركت تحقیقاتی، پاتریك تی. دیویس در اینباره معتقد است كه برند دیگر فقط داستان یك شركت نیست كه قصد به اشتراكگذاری آن با دیگران وجود داشته باشد. درحالحاضر برند به تركیب مسئولیت اجتماعی با استخدام افراد مستعد و مالكیت معنوی میپردازد. رتبهبندی DBC فقط قدرت بازاریابی را مدنظر قرار نداده بلكه نامهای برتر در همه این حوزهها را نیز شناسایی كرده است.