آیا میدانستید باید به این موضوع توجه کنید که ایدهها و انتخابهای شما چه تأثیری روی افراد پیرامون شما در سازمان؛ مدیر ارشد، مدیران سایر واحدها و تیمها و زیردستان دارند؟ تمام این افراد ذینفعان درونی تصمیمهای مهمی هستند که شما میگیرید. برخی در نتایج تصمیمهای شما منافعی دارند. برخی از نتایج کار شما بهشدت متأثر میشوند، گروهی نیز برنامههای شما را تحریم میکنند یا حتی بهصورت علنی با آن مخالفت میکنند. به هر حال، شما برای اجرای تصمیمهایتان به حمایت آنها نیاز دارید. برای تحلیل انتظارهای ذینفعان داخلی موارد زیر را انجام دهید.
ذینفعان خود و انتظارهای ایشان را شناسایی و از آنها اطلاعات جمع کنید. ایدههای خود را برای ذینفعانی که شناسایی کردهاید، مطرح و از آنان بخواهید ایدهها و نظراتشان را با شما در میان بگذارند. درباره ایدههایتان از آنان پرسش کنید. برای مثال، بپرسید چه مشکلاتی را پیشرو میبینند؟ چه ایدههایی برای بهبود طرح دارند؟ چه انتظارهایی از این ایده دارند؟ چه موانعی بر سر راه این ایده میبینند.