اطلاع از اخبار و حواشی جشنواره فیلم فجر، مهم ترین رویداد سینمایی ایران همیشه برای هنرمندان و علاقه مندان به فیلم و سینما، حائز اهمیت بوده است.
امسال این جشنواره با همکاری آپارات پوشش کامل ویدئویی حواشی و برنامه های جشنواره را روی کانال مخصوص این جشنواره در سایت آپارات دارد. در سطح شهر شاهد تبلیغات محیطی آپارات با شعار «انگار وسط جشنواره ای» هستیم که مخاطب را از این رویداد آگاه می کند.
آپارات در این راستا تبلیغات وسیعی را اجرا کرده که «فرصت امروز» برای بررسی جزییات این طرح گفت وگویی را با کمیل زحمتکش، مدیر خلاقیت کیوسک خلاق سیپا داشته است. در ادامه برای دریافت اطلاعات بیشتر با احسان عمرانی، معاونت بازاریابی آپارات به گفت وگو نشسته ایم.
شعار کاملا موضوع را باز کرده است
کمیل زحمتکش، مدیر خلاقیت کیوسک خلاق سیپا درباره شعار آگهی و ایده آن گفت: اگر بخواهم در بخش محتوا و شعار صحبت کنم، شعار «انگار وسط جشنواره ای» دقیقا چیزی را که باید اتفاق بیفتد نشان می دهد.
شعار کاملا موضوع را باز کرده که با مجازی بودن این اتفاق و موضوع وسط جشنواره بودن هماهنگ است. حس مخاطب را از کار آپارات که درباره اطلاع رسانی از اخبار و حواشی جشنواره فیلم است، نشان می دهد. خیلی ساده می گوید انگار وسط جشنواره هستی. البته شاید این اتفاق بد نباشد که به طور مستقیم این موضوع را نشان می دهد، چراکه در یک بازه زمانی کوتاه قرار است مخاطبان از سرویس و خدمات آپارات استفاده کنند. از دیدگاه من می توانستند از کلمات جذاب تری استفاده کنند.
از نظر مفهومی، محتوای جریان و گرافیک، بازیگری را نشان می دهد که در وسط فرش قرمز نشسته و در حال تماشای فیلم است که به نظر من همین نکته، عجیب است. براساس المان های موجود، فرش قرمز در محل ورود استفاده می شود و به صورت منطقی کسی روی فرش قرمز نمی نشیند.
از طرفی از لباس راحتی خانه استفاده شده که نشان می دهد شما می توانی در خانه خود باشی و اتفاقات جشنواره را ببینی. این موضوع هم به صورت منطقی وجود ندارد و افراد در این جایگاه قرار نمی گیرند. حال اینکه از این فرد عکس می گیرند و در وسط فرش قرمز نشسته است، این سوال مطرح می شود که آیا این شخص یک سلبریتی است.
شاید اگر این فرد روی صندلی سینما با لباس راحتی خانه نشسته بود، موضوع بهتر درک می شد. المان دیگری که در این طرح دیده می شود پاپ کرنی است که در سینما ها دیده می شود که بر سینمایی بودن سوژه تاکید دارد.
همراهی فضای مجازی با فضای محیطی
زحمتکش درباره گرافیک کار گفت: در بررسی بخش گرافیکی کار می توان گفت که گرافیک کار مرتب و تمیز است. لی اوت و ترکیب بندی خوبی دارد و همه چیز سرجای خودش قرار گرفته است اما اگر ریز بینانه بخواهیم نگاهی به المان های تصویری داشته باشیم با در نظر گرفتن اینکه هر المانی پیامی را با خودش دارد، کمی تفاوت و ناهماهنگی وجود دارد. عکس گرفتن، ورود سلبریتی را نشان می دهد، ولی ما می بینیم که یک شخص در خانه نشسته و از خودمان می پرسیم چرا از این فرد عکاسی شده است. باید دید دیدگاه دیزاینر و ایده پرداز کار چه بوده است.
در نهایت به نظر من حرکت استراتژیک آپارات خیلی جذاب است و کار خیلی خوبی را انجام داده و با ترویج این کار، برای آن ارزش قائل شده است. علاوه بر فضای مجازی، استفاده از فضای محیطی نیز کار جالبی است.
محتوای ارزشمند و جذاب برای مخاطبان میلیونی آپارات
احسان عمرانی، معاونت بازاریابی آپارات درباره طرح اطلاع رسانی کامل اخبار و حواشی جشنواره فیلم فجر 95 گفت: آپارات امسال همچون سال گذشته اقدام به پوشش ویدئویی-خبری جشنواره فیلم فجر به عنوان مهم ترین رویداد سینمایی کشور کرده است. هدف از به انجام رساندن این کار، تولید محتوای ارزشمند و جذاب برای مخاطبان میلیونی آپارات و به تبع آن اشاعه فرهنگ و هنر داخلی است.
ما به عنوان بزرگ ترین بستر آنلاین اشتراک و پخش ویدئو در این حوزه برای خود مسئولیت قائلیم، چرا که به باور ما، پوشش رسانه ای صحیح و شفاف زمینه آشنایی مخاطب با محتواهای ارزشمند داخلی را فراهم آورده و به این شیوه نیازهای محتوایی او را مرتفع می کند. به این ترتیب از گرایش مخاطب داخلی به محتواهای غیربومی که به لحاظ فرهنگی سازگاری چندانی با فرهنگ مردم ما ندارند کاسته خواهد شد.
او در مقایسه فعالیت آپارات در سال گذشته و امسال افزود: سال گذشته در حدود 250 ویدئو در ارتباط با جشنواره فیلم فجر و با موضوعات مختلف تولید شد که مورد استقبال چندین میلیونی مخاطبان قرار گرفت. در نهایت آثار این کمپین آپارات را در طول سال بر صنعت سینمای کشور شاهد بودیم؛ به ترتیبی که به لطف خداوند و اقدامات انجام پذیرفته توجه به محتواهای بومی در میان مخاطبان رشد شایانی داشت. امسال آپارات سورپرایز ویژه ای برای مخاطبان خود دارد. قرار بر این است با تکنولوژی جدید تصویربرداری و پخش 360 درجه، اقدام به تولید و پخش ویدئوهایی کنیم که مخاطب را دقیقا در میانه معرکه جشنواره قرار می دهد.
از این رو ما در کمپین تبلیغاتی خود شعار «انگار وسط جشنواره ای» را برگزیده و در رسانه های محیطی سطح شهر و فضای مجازی منتشر کرده ایم.
سایت آپارات بزرگ ترین رسانه تبلیغاتی این کمپین
عمرانی در مورد طرح و ایده پردازی آن گفت: تبلیغات محیطی این کمپین شامل 17 بیلبورد در سطح شهر تهران است. همچنین تبلیغات ما در فضای مجازی عبارتند از تبلیغات ثابت بنری در حدود 20 وب سایت مطرح کشور و تبلیغات کلیکی در بیش از 10 هزار سایت دیگر. البته شایان ذکر است که همچنان بزرگ ترین رسانه تبلیغاتی این کمپین سایت آپارات خواهد بود، چراکه با ترافیک روزانه 8.5 میلیون نمایش ویدئو عملا پرترافیک ترین رسانه ایران به شمار می رود.
برنامه های ما در کاخ مردمی و کاخ اصلی جشنواره تهیه شده و بر صفحه ویژه جشنواره در سایت آپارات قرار داده می شوند.امسال طراحی این صفحه متفاوت از سال گذشته است و سعی ما بر این بوده که در طراحی این صفحه به صورت دقیق تر نیاز مخاطب را مورد توجه قرار دهیم. به ترتیبی که علاوه بر ویدئو در این صفحه متن های خبری کوتاه و عکس هایی نیز دیده می شود که با هدف پوشش لحظه ای فرش قرمز و حواشی جشنواره تهیه شده و در اختیار کاربران قرار گرفته است.
کافه آپارات
وی درباره نحوه پوشش دهی کامل اخبار و حواشی جشنواره فیلم فجر95 گفت: امسال هم برنامه موفق «کافه آپارات» را که سال پیش از سوی مخاطبان با استقبال خوبی روبه رو شد تولید می کنیم.هم اکنون برای این برنامه در فضای کاخ جشنواره دکور جذابی تدارک دیده ایم تا در این دکور متفاوت «علی معلم» میزبان بزرگان و ستاره های سینما باشد و با آنها گفت وگوهایی چالشی را با موضوع فیلم های جشنواره ترتیب دهد. مصاحبه با هنرمندانی که فیلم های آنها در جشنواره حضور دارد، از دیگر برنامه های تولیدی آپارات در جشنواره فیلم فجر امسال است.
مخاطبان می توانند روزانه تعداد قابل توجهی از مصاحبه با هنرمندان را در سایت آپارات ببینند. «نقد سلفی» نام برنامه ای است با رویکرد نقد فیلم که در آن منتقدان پس از تماشای آثار ضمن تصویربرداری از خود به شیوه سلفی، به بیان نظرات خود درباره فیلم موردنظر می پردازند.
از دیگر خدماتی که آپارات در این کمپین به کاربران ارائه می دهد پوشش ویدئویی تمامی نشست های خبری فیلم های بخش سودای سیمرغ است.
علاوه بر اینها ویدئوهایی برای معرفی فیلم های شرکت کننده در بخش مسابقه ایران تدارک دیده ایم تا تصویری کامل تر از اتفاقاتی که در سی وپنجمین جشنواره فیلم فجر در جریان است در اختیار مخاطبان قرار دهیم. مجموعه این تلاش ها با این هدف صورت گرفته تا متن و حواشی این رویداد فرهنگی بزرگ به بهترین شکل ممکن به مخاطبان ارائه داده شود تا رضایت مندی کاربران نسبت به تجربه ای که سال پیش از این کمپین داشته اند افزایش پیدا کند.