پرسش: صاحب کسبوکاری در حوزه ساختوساز هستم. چند وقتی است که یک طراح را برای طراحی آگهیهای تبلیغاتی استخدام کردهام و از کار این طراح رضایت دارم، اما در چند ماه اخیر حس میکنم طرحهای تبلیغاتی ما اثربخشی لازم را برای جذب مخاطب ندارد. در این شرایط چه توصیهای برای من دارید؟
پاسخ کارشناس: بعضی از سازمانها بر این باور هستند که طراحان خلاق میتوانند آگهیهای تاثیرگذاری را طراحی کنند و این خلاقیت باید در انحصار سازمان باشد. این در حالی است که ممکن است این عامل سدی برای ارتقای تاثیرگذاری طرحهای مختلف تبلیغاتی باشد. در حالت کلی تبلیغاتی اثربخش است که از طریق پشتکار و استفاده از بازخوردهای مشتریان به وجود میآید.
سازمانهایی که بیش از اندازه روی خلاقیت طراح حساب باز میکنند، معمولا به بازخورد مشتریان توجه نمیکنند و بسیار متکی به طراحان خود هستند. در بعضی از سازمانها، مدیران معتقد هستند که تصمیمگیری در عرصه تبلیغات بر مبنای سلیقه و احساسات است و منطق و بازخورد مشتریان روی تصمیمگیری مشتریان تاثیر نمیگذارد و اثربخش نیست. از طرفی ممکن است سازمانها به اندازهای بر طراحان خود ایمان داشته باشند که از سنجش و طرحهای آنها فرار کنند و معمولا بسیاری از سازمانها تمایل دارند که سنجش عملکرد را به تاخیر بیندازند یا آن را نادیده بگیرند و کمتر پیش میآید سازمانها از سنجش کیفیت کارشان استقبال کنند.
در بعضی از سازمانها وقتی طراح، طرحی را به سازمان پیشنهاد میدهد ممکن است، مدیران سازمان خود را فریب دهند و ازاینرو که شناخت خوبی از تبلیغات ندارند، چشم و گوش بسته به طراح اعتماد کنند. با توجه به این موضوع پیشنهاد میشود که مدیران ارشد یک سازمان به صرف دیدن یک آگهی تبلیغاتی در مورد آن نظر ندهند. این موضوع مستلزم این است که مدیران از مشاورهای تبلیغاتی هم در این زمینه استفاده کنند، چون مشاورها راحتتر میتوانند ضعفها و کاستیهای یک طرح را ببینند و در مورد آن نظر بدهند. همین موضوع باعث میشود که مدیران بتوانند درنهایت تبلیغات اثربخشی را برای سازمان انتخاب کنند.
اگر شما هم در کسبوکار خود با چالشی روبهرو هستید، در صورت تمایل مشکل خود را از طریق ایمیل business@ forsatnet.ir با ما در میان بگذارید و پاسخ خود را در همین بخش پیگیری کنید.