الکترونیک آرتز که با نام اختصاری EA نیز شناخته میشود، یک شرکت توسعه و توزیع بازیهای کامپیوتری است که مقر آن در شهر ردوود کالیفرنیا در آمریکا قرار دارد. این شرکت در 28 مه1982 توسط تریپ هاکینگز تاسیس و تبدیل به یکی از شرکتهای پیشگام در صنعت بازیهای کامپیوتری شد. این شرکتهای که بتازگی پرده از آخرین مجموعه بازی خود یعنی FIFA16 برداشت، از بزرگترین شرکتهای تولید و توزیع بازیهای کامپیوتری به شمار میآید. هدف اولیه هاوکینگز تولید انواعی از بازیهای کامپیوتری بود که در خانه میتوان با آنها بازی کرد. در اواخر دهه ۸۰ به بهبود و توسعه حوزه کاری خود در زمینه بازیهای کامپیوتری پرداخت و با جذب چندین چهره مبتکر، موفق به رشد و توسعه بسیار در این زمینه شد.
آمار و ارقام
شرکتEA در سال ۲۰۰۷ رتبه هشتم در فهرست بزرگترین شرکتهای طراحی نرمافزار را به خود اختصاص داد. درآمد سالانه شرکت EA در مه ۲۰۰۸ به بیش از ۴٫۰۲ میلیارد دلار رسید و این مقدار رو به افزایش است. موفقترین بازیهای الکترونیک آرتز، بازیهای ورزشی (که توسط بخشEaSports، وابسته به این شرکت تولید میشود مانند فیفا و NBA)، بازیهای برگرفته از فیلمهای محبوب و البته بازیهای معروفی است که این شرکت همواره به ساختن آنها مشغول بوده است؛ از جمله این بازیها میتوان به بازیهایی مانند رُود راش، Need for Speed، کرایسیس، مدال افتخار، Sims، بَتِل فیلد و برن اَوت اشاره کرد.
تاریخچه نام شرکت
کارمندانی که تازه استخدام شده بودند از اسم این شرکت (Amazin’ Software) خوششان نمیآمد. به همین دلیل هاوکینگز جلسهای برگزار کرد. آن شب همه کارکنان قول دادند که تا قبل از طلوع آفتاب با اسمی جدید به توافق برسند. هاوکینگز به کسانی که در شرکتش طراحی نرمافزارها را بر عهده داشتند، Software Artists (طراحان نرمافزار) میگفت و به همین دلیل او و مِلمون عبارت SoftwareArts را پیشنهاد دادند. اما دَن بریکلین این نام را نپذیرفت. هاوکینگز کلمه Electonic را خیلی دوست داشت، بنابراین او عبارت Electronic Artists و Electronic Arts را پیشنهاد کرد. به نظر میآمد که همه از عبارت Electronic Artists خوششان آمده باشد تا اینکه استیو هِیس جملهای را به زبان آورد: «ما طراحان نیستیم آنها هستند...» یعنی کسانی که ایدهها را میدهند طراح هستند نه کسانی که آنها را میسازند؛ بنابراین همه با عبارت Electronic Arts موافقت کردند و نام شرکت از Amazin’ Software به Electronic Arts تغییر یافت.
خروج هاکینگز
در اواسط دهه 80 میلادی، EA بازاریابی یکی از موفقترین بازیهایش به نام Commodore Amiga را که یک بازی برای کنسولهای خانگی بود شروع کرد. در دهه 1990 نیز تولید کنسول بازی برای سیستم نینتندو را پس از گرفتن لیسانس از دیگر توزیعکنندههای کنسول بازی آغاز کرد. بعد از سالها فعالیت موفقیتآمیز، هنگامی که شرکت EA تصمیم به ساخت بازی برای دیگر کنسولها گرفت، تریپ هاوکینگز از شرکت الکترونیک آرتز استعفا کرد. در فوریه 2006، الکترونیک آرتز هزینههای کارمندانش را 5 درصد کاهش داد. در بیستم ژوئن نیز کمپانی مایتیک را که سازنده بازی Warhammer online بود خرید. در سپتامبر 2006، نوکیا و EA خبر از انعقاد قراردادی دادند که طی آن الکترونیک آرتز تامینکننده انحصاری بازی موبایل برای گوشیهای نوکیا بود. بدین ترتیب مشتریان نوکیا قادر بودند که عناوین مختلف بازیهای EA(شامل فیفا2006، دوم، تتریس و. . .) را از تعطیلات تابستان همان سال دانلود کنند.
ریاست جدید
در سپتامبر 2013 اندره ویسلون به ریاست این شرکت منصوب شد. وی مسئول موفقیت چند سال اخیر سری FIFA و Madden بود و سرویسهایی چون Ultimate Team را توسعه داد. بهطورکلی او توانست با تزریق میلیونها دلار سرمایه، الکترونیک آرتز را به غولی بزرگ تبدیل کند. در ژوئن ۲۰۱۴، الکترونیک آرتز حرکت جدیدی را آغاز کرد و فاز پیش از عرضه بسیاری از بازیهای بزرگ خود را به نمایش گذاشت. در جریان کنفرانس E3 سال گذشته، الکترونیک آرتز به مردم اجازه داد بتلفیلد هاردلاین را از طریق سرویسهای دیجیتالی روی پیسی و کنسول مستقیما مشاهده کنند و قسمتهایی از آن را نیز انجام دهند.